Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

Ένας οδικός χάρτης για τις κατασκευές στην μετά-κορωνοϊό εποχή

κείμενο από το ypodomes.com


Τα προηγούμενα δύο χρόνια ο κατασκευαστικός κλάδος εισήλθε σε μία εσωστρεφή κατάσταση που δεν την είχαμε δει για πολλά χρόνια. Η έλλειψη νέων έργων, οι πολλαπλές δικαστικές εμπλοκές και τα δομικά προβλήματα στην παραγωγή δημόσιων έργων, οδήγησε σε τέλμα τον κλάδο.
Το 2020, ενώ γενικά στην Ελλάδα η οικονομία μπήκε με το δεξί, στις κατασκευές συνεχίστηκε η ανομβρία και η αναζήτηση της επόμενης ημέρας. Η έλευση του κορωνοϊού, δίνει ένα μεγάλο επιπρόσθετο χτύπημα στον τεχνικό κλάδο. Η ανάγκη ενός οδικού χάρτη που θα φέρει τις κατασκευές σε ένα άλλο, βιώσιμο επίπεδο, δεν είναι σχεδιαστικά απαιτητό, είναι μία ανάγκη για να μπορέσει την επαύριον της πανδημίας να σηκώσει τον κλάδο ο οποίος με τη σειρά του να σηκώσει την οικονομία. Ο ΕΣΒΥΚ πρίν μερικές ημέρες, εκπροσωπόντας ευρύτερα των κλάδο, σε επιστολή του στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ, επεσήμανε την ανάγκη σχεδιασμού και προγραμματισμού.
Στη σημερινή οικονομική συγκυρία, η κρισιμότητα του να λειτουργήσουν με “τουρμπίνες” είναι κατά βάση μονόδρομος. Ο τουρισμός για φέτος δεν φαίνεται να μπορεί να δώσει τις υπεραξίες που έδινε τα τελευταία χρόνια και είναι επίσης άγνωστο πότε θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019.
Η δημιουργία θέσεων εργασίας που θα βοηθήσουν στην ανάκαμψη της οικονομίας είναι αναγκαία και οι υποδομές είναι ένα κλασσικό αποκούμπι μετά από μεγάλες κρίσεις.

ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ

Στη χώρα ανοίγεται μία μεγάλη ευκαιρία, ένα παράθυρο που δύσκολα θα το βρούμε τόσο ανοιχτό όσο σήμερα. Ήδη κυβερνητικά στελέχη μιλούν για την ανάγκη χαλάρωσης από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής της ιδιαίτερα -και σε σημείο υπερβολής πολλές φορές- σχολαστικής διαδικασίας έγκρισης σημαντικών για τη χώρα έργων. Μία τέτοια κίνηση θα έφερνε γρήγορα αποτελέσματα στην παραγωγή έργων για τη χώρα.
Για παράδειγμα έχει ξεκινήσει εδώ και ένα έτος περίπου η διαπραγμάτευση για το βόρειο τμήμα του Ε65. Με τη συνήθη πρακτική μπορεί να φτάναμε ακόμα και στα 3 χρόνια (το είδαμε στο νότιο τμήμα αυτό). Πάνω από 1,5 έτος είναι κολλημένη η σύμβαση για το Θριάσιο Πεδίο, ενώ από ακτινογραφία με εξαντλητική αλληλογραφία περνάνε σχεδόν όλα τα έργα καταγράφοντας έτσι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση τους.
Η ανάγκη προγραμματισμού σειρά έργων μετά την πανδημία, είναι μία εξαιρετικά μεγάλη ευκαιρία που δίδεται στην Ευρώπη, άρα και στην Ελλάδα, στο να επενδύσουν σε νέα έργα υποδομής που θα φέρουν αποτελέσματα στην πραγματική οικονομία.
Είναι γνωστό από έρευνες πως για κάθε ευρώ που επενδύεται στις κατασκευές το ΑΕΠ αυξάνεται κατά 0,8 ευρώ. Αν υπάρξει ένας συντονισμένος καταιγισμός (κατά το δυνατόν φυσικά) τότε η επίδραση στο ΑΕΠ θα είναι εξαιρετικά σημαντική.
Στην κυβέρνηση αυτό φαίνεται να το γνωρίζουν καθώς δεν είναι τυχαίο ότι τέθηκε ως πρώτη προτεραιότητα το θέμα της επένδυσης του Ελληνικού, που είναι ο ορισμός της επένδυσης σε κατασκευές (τουλάχιστον στην πρώτη φάση και μέχρι την εκκίνηση λειτουργίας του). Αν παράλληλα με το Ελληνικό τρέξουν και άλλα σημαντικά αναπτυξιακά έργα θα δημιουργηθεί σχετικά γρήγορα και πάλι ένα θετικό για την οικονομία κλίμα.

ΒΑΣΙΚΑ ΕΡΓΑ

Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, υπάρχει από παράγοντες της αγοράς το πιστεύω ότι μπορούν να τρέξουν έργα που μέχρι και πρόσφατα υπήρχε ευρεία αμφισβήτηση για την έγκριση τους. Είπαμε ήδη για το βόρειο τμήμα του Ε65, μία επένδυση 400εκατ.ευρώ. Μπορεί επίσης να δούμε το Ιωάννινα-Κακαβιά, την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων μέχρι την Πάτρα, τη Γραμμή 4 του Μετρό με συμπληρωματικά έργα (όπως η σύνδεση με Κατεχάκη και δυτικά με τον Περισσό), οι επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης κ.α.
Επίσης στο τραπέζι του υπουργείου Υποδομών έχουν μπει οι επεκτάσεις του φυσικού αντικειμένου των συμβάσεων παραχώρησης αλλά και νέα έργα όπως η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη.
Σχεδόν όλοι οι φορείς του κατασκευαστικού κλάδου συγκλίνουν στην ανάγκη της κατάστρωσης ενός σχεδίου για την επόμενη μέρα των κατασκευών. Ενός σχεδιασμού που θα έχει ως στόχο την ανάδειξη των υποδομών και πάλι ως ισχυρού πυλώνα ανάπτυξης της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα