Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2022

Πάτρα-Πύργος: Πως προχωρά η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου τμήμα-τμήμα

 κείμενο από το ypodomes.com

Σε πλήρη εξέλιξη είναι το έργο κατασκευής του τμήματος της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος. Σε δημοσιογραφική αποστολή που πραγματοποιήθηκε εχθές έγινε εκτεταμένη παρουσίαση της μέχρι σήμερα προόδου του έργου η οποία όπως σημειώθηκε από τον Παναγιώτη Παπανικόλα, πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της παραχωρησιούχου εταιρείας, Ολυμπίας Οδού έχει φτάσει το 3,5%.

Το επόμενο διάστημα τα έργα εκτιμάται ότι θα ενταθούν οι εργασίες στα εργοτάξια που έχουν στηθεί κατά μήκος του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου. Το έργο έχει “σπάσει” σε τρία τμήματα: το πρώτο από το Μιντιλόγλι (από το σημερινό τέλος της Ολυμπίας Οδού στην Περιμετρική Πάτρας) μέχρι τα Καραϊικα που έχει η αναλάβει η ΑΒΑΞ, το δεύτερο από τα Καραϊικα μέχρι τη Γαστούνη που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ και το τρίτο από τη Γαστούνη μέχρι τον Πύργο που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ.

Το τρίτο τμήμα είναι και το πιο προχωρημένο καθώς εκτιμάται ότι η πρόοδος έχει φτάσει το 6,5% Στα εργοτάξια του έργου πέρα από τον κ.Παπανικόλα ήταν και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης.

Μια από τις πρώτες κινήσεις που έγιναν με την εκκίνηση της κατασκευαστικής περιόδου (δηλαδή στα τέλη του περασμένου Μαρτίου) ήταν να ξεκινήσει η αποκομιδή των απορριμμάτων που υπάρχουν κατα μήκος του νέου δρόμου. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού, μέχρι σήμερα έχουν συλλεχθεί 55.000 τόνοι απορριμμάτων κυρίως γεωργικής προέλευσης σε μήκος 20χλμ τα οποία στη συνέχεια οδηγήθηκαν προς ανακύκλωση. Η διαδικασία συνεχίζεται.

Πρώτο καμπανάκι για την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους

Ο Παναγιώτης Παπανικόλας κατά τη διάρκεια της επίσκεψης επεσήμανε την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους που έχει παρατηρηθεί στα δημόσια έργα της χώρας. Όπως ανέφερε η Ολυμπία Οδός έχει ζητήσει από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναπροσαρμογή των τιμών υλικών, με τον ίδιο τρόπο υπολογισμού που ισχύει σήμερα στα δημόσια έργα.

Οι συζητήσεις με το υπουργείο για το συγκεκριμένο θέμα είναι σε εξέλιξη και όπως φαίνεται θα επιχειρηθεί να λυθεί με υπουργική απόφαση που θα ανοίξει το δρόμο για την αναπροσαρμογή των τιμών στο έργο παραχώρησης. Ο κ.Παπανικόλας ανέφερε ότι οι τιμές που έχουν υπολογιστεί για τα έργα είναι με τιμολόγια του 2006.


Πως τρέχει το έργο

Αυτό που έγινε αντιληπτό από την επίσκεψη στα εργοτάξια είναι πως σε μεγάλο τμήμα του έργου έχουν γίνει κάποιες βασικές εργασίες εκσκαφών. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως η κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος στην περίοδο 2008-2011 είχε φτάσει περίπου στο 16%.

Αυτά τα έργα που πραγματοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο επειδή στα χρόνια που ακολούθησαν δεν υπήρξε κάποια μέριμνα ή συντήρηση έχει ξεκινήσει η αποκατάσταση τους. Έγινε επίσης καθαρισμός των χώρων και έχουν ξεκινήσει εκσκαφικές εργασίες.

Αρχαιολογικά θέματα μέχρι σήμερα δεν έχουν προκύψει ενώ για τις απαλλοτριώσεις υπάρχει ένα τμήμα 10χλμ (περίπου στο 35οχλμ) στο οποίο δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Από την Ολυμπία Οδό εκτιμάται ότι οι χώροι μπορεί να έχουν αποδοθεί μέχρι το τέλος του 2022. Όπως αναφέρθηκε σήμερα απασχολούνται περίπου 450 άτομα μαζί με τους τοπικούς υπεργολάβους.

Σύμφωνα με το μέχρι σήμερα χρονοδιάγραμμα το τμήμα Πύργος-Κάτω Αχαγιά θα παραδοθεί στα τέλη Μαρτίου του 2025 και στα τέλη Ιουλίου θα παραδοθεί και το τμήμα Κάτω Αχαγιά-Μιντιλόγλι με το οποίο ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος θα συνδεθεί με την υφιστάμενη Ολυμπία Οδό.

Αναφορικά με το θέμα της επέκτασης της Ολυμπίας Οδού μέχρι την Αρχαία Ολυμπία, ο κ.Παπανικόλας σημείωσε πως αυτό θα προχωρήσει όταν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενεργοποιήσει την σχετική προαίρεση στην σύμβαση παραχώρησης. Αυτό θα σημάνει και την ένταξη της Αρχαίας Ολυμπίας στο δίκτυο των περιοχών που θα εξυπηρετεί ο αυτοκινητόδρομος.

Τέλος για το ζήτημα της κατασκευής του τμήματος Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα, στο οποίο όπως έγινε γνωστό έχουν ξεκινήσει οι μελέτες ο επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού σημείωσε πως αυτό θα προχωρήσει εφόσον το υπουργείο ΥΠΟΜΕ αποφασίσει την κατασκευή του σε μελλοντικό χρόνο.

Ενδιαφέροντα στοιχεία για το έργο

To συνολικό σημερινό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών  δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή Ελληνικού Δημοσίου. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από Kεφάλαια του Παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια & ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο.

Το έργο αφορά στην αναβάθμιση ενός τμήματος 13 χιλιομέτρων (Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαγιά) και την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 61 χιλιομέτρων. Συνολικά μιλάμε για ένα νέο τμήμα αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού συνολικού μήκους 75χλμ.

Όταν θα παραδοθεί σε λειτουργία προβλέπονται δυο μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κάτω Αχαγιά και Χανάκια και δύο πλευρικούς σταθμούς σε Κάτω Αχαγιά και Αμαλιάδα.

Με το νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο μειώνεται κατά ~40’. Συνεπώς, το συνολικό ταξίδι Αθήνα- Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45’’.

Ειδικά για την εξυπηρέτηση της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας (ΒΙΠΕ) ολοκληρώνεται μια περιφερειακή αρτηρία 25 χλμ. δίχως χρέωση, που ξεκινά από την περιοχή του Ρίου (18 χλμ. Περιμετρικής) και φτάνει έως τον κόμβο ΒΙΠΕ Πάτρας (τα πρώτα 7χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου).

Τόνωση της τοπικής οικονομίας και ειδικά της αγροτικής παραγωγής του Νομού Ηλείας

Δεκάδες χιλιάδες τόνοι αγροτικών και μεταποιημένων προϊόντων (οπωροκηπευτικά, κονσερβοειδή κλπ.) διακινούνται κάθε χρόνο από το νομό Ηλείας προς τα μεγάλα αστικά κέντρα κυρίως της Αθήνας και άλλους διεθνείς προορισμούς. Για το νομό Ηλείας η αγροτική παραγωγή αποτελεί κυρίαρχο τομέα της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του.

Επικοινωνία με τα Ιόνια Νησιά

Δεδομένου ότι από το νομό Ηλείας ξεκινούν οι θαλάσσιες συνδέσεις της ενδοχώρας με τα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθο, Ιθάκη, Κεφαλονιά, Κύθηρα), η κατασκευή της Πατρών-Πύργου θα συντελέσει στην κατάργηση των δυσχερειών της σύνδεσης αυτής των νησιών με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα διευκολύνει την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη τους.

Τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Πελοποννήσου

Η Δυτική Πελοπόννησος, από την Πάτρα μέχρι το νοτιότερο άκρο της, τη Μεσσηνιακή Μάνη, διαθέτει καταπληκτικές αμμώδεις ακτές υψηλού φυσικού κάλλους, από τις ομορφότερες της χώρας.

Ωστόσο, η έλλειψη συγκοινωνιακών υποδομών έχει αποτρέψει την τουριστική ανάπτυξή της σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η κατασκευή της Πατρών-Πύργου σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες θαλάσσιες συνδέσεις και τους λιμένες υποδοχής (Πάτρα-Κυλλήνη- Κατάκολο, κλπ.), καθώς και το διεθνές Αεροδρόμιο του Αράξου, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός δεύτερου κύματος ανάπτυξης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε όλη τη περιοχή. Σημαντική θα είναι και η συμβολή του αυτοκινητόδρομου και στην -έμμεση- διευκόλυνση των τουριστών που καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Κατάκολου με προορισμό την Αρχαία Ολυμπία.


Αρχαία Ολυμπία και μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς

Στο Νομό Ηλείας συναντά κανείς μερικά πολύ σημαντικά μνημεία πολιτισμού, καθώς και περιοχές ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας, όπως τον εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ήλιδας, το αρχαίο θέατρο της Πλατιάνας, το Δάσος Φολόης στην Αρχαία Ολυμπία, τη Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου, το Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα. Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν, επίσης, σημαντικά Βυζαντινά και Μεταβυζαντινά μνημεία, όπως το πιο σημαντικό λιμάνι της Φραγκοκρατίας, το Κάστρο Γλαρέντζας, το επιβλητικό Κάστρο Χλεμούτσι, η Μονή Φραγκαβίλλας, η Μονή Παναγίας Βασιλικής Γαστούνης κα.


Το «κόσμημα» της Ηλείας και το πιο δοξασμένο ιερό της αρχαίας Ελλάδας είναι φυσικά η Αρχαία Ολυμπία. Ο τόπος γέννησης των Ολυμπιακών Αγώνων, ενός θεσμού με πανελλήνια ακτινοβολία και λάμψη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά την απομονωμένη θέση της κοντά στη δυτική ακτή της Πελοποννήσου, στην αρχαιότητα η Ολυμπία καθιερώθηκε στο πανελλήνιο ως το σημαντικότερο θρησκευτικό και αθλητικό κέντρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα