Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022

Οι νέες αρμοδιότητες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ στην κατασκευή σιδηροδρομικών έργων – Αυστηροί χρόνοι και αποζημιώσεις

κείμενο από το ypodomes.com

Μια σειρά από νέους κανονισμούς στην εταιρική σχέση ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ επιφέρει ο νόμος 4974/2022 που ψηφίστηκε πρόσφατα. Πλέον υπάρχει σαφής καθορισμός διαδικασιών τόσο για την κατασκευή σιδηροδρομικών έργων, παρακολούθησης αυτών αλλά και της παραλαβής τους. Ειδικά το τελευταίο έχει αποτελέσει αγκάθι αρκετές φορές στο παρελθόν στις σχέσεις των δύο εταιρειών.

Σε αυτό εντάσσονται και οι διαδικασίες ανάθεσης νέων μελετών, τεχνικών προδιαγραφών και διορθωτικές ενέργειες ακόμα και αποζημίωση αν υπάρξει ανάγκη. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαμόρφωσε ένα νέο πλαίσιο στις σχέσεις των δύο ΔΕΚΟ.

Θα πρέπει καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι και ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ έχουν κατασκευαστικό έργο αλλά με διαφορετικό προσανατολισμό. Ο ΟΣΕ μπορεί να προβαίνει σε κατασκευές επί του δικτύου σε λειτουργία και σε προσωρινή αναστολή ενώ η ΕΡΓΟΣΕ την εκτέλεση και υλοποίηση έργων εντός του δικτύου υπό κατασκευή και τυχόν έργα, εάν απαιτηθεί εντός του καταργημένου δικτύου.

Η ΕΡΓΟΣΕ θα μπορεί επίσης να υλοποιεί έργα ευθύνης ΟΣΕ εφόσον ο Οργανισμός θέλει να τα αναθέσει στην κατασκευαστική σιδηροδρομική εταιρεία. Αν το κρίνει απαραίτητο αφού έχει καθορίσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές (Υποδομής, Επιδομής, Σηματοδότησης, Ηλεκτροκίνησης κ.τ.λ.) καταρτίζεται η απο κοινού “Βιβλιοθήκη Προδιαγραφών Εκτέλεσης Σιδηροδρομικών Έργων”.

Για να ενεργοποιηθεί η ανάθεση χρειάζονται εγκριτικές αποφάσεις Διοικητικών Συμβουλίων από ΟΣΕ (για την ανάθεση) και ΕΡΓΟΣΕ (για την αποδοχή). Η ΕΡΓΟΣΕ επιλέγει τη βέλτιστη διαγωνιστική διαδικασία και ο ΟΣΕ έχει την υψηλή εποπτεία της εκτέλεσης του και υπογράφεται Πρωτόκολλο Ανάθεσης με αναλυτικά στοιχεία (βασικά ποιοτικά και τεχνικά χαρακτηριστικά, μελέτες κλπ). Η ΕΡΓΟΣΕ μπορεί να κάνει συμπληρώσεις στις μελέτες αν χρειαστεί σε συνεργασία με τον ΟΣΕ.

Στις βασικές αρχές συνεργασίας των 2 εταιρειών προβλέπεται η πρόσβαση στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων την οποία ενημερώνει η ΕΡΓΟΣΕ και για τον ΟΣΕ.


Παραλαβή έργων

Στην παραλαβή έργων υπογράφεται Πρωτόκολλο Διοικητικής Παραλαβής προς Χρήση αφού έχουν κατατεθεί τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Σε αυτό έχει προβλεφθεί ειδικός όρος για την υποχρέωση των εκάστοτε αναδόχων των έργων να εκτελούν εργασίες συντήρησης, επισκευής και φύλαξης των προαναφερομένων τμημάτων, στα οποία πραγματοποιήθηκε η Διοικητική Παραλαβή προς Χρήση, από την Υπογραφή του Πρωτοκόλλου Διοικητικής Παραλαβής και μέχρι την οριστική παραλαβή του έργου.

Η ΕΡΓΟΣΕ είναι υπεύθυνη στα προς παράδοση έργα να εκδώσει τα απαιτούμενα πιστοποιητικά και τους φακέλους “ενδιάμεσης επαλήθευσης” και “ασφαλούς ενσωμάτωσης”. Τυχόν ζημιές, κλοπές ή βανδαλισμοί θα καλύπτονται από ασφαλιστήριο συμβόλαιο.

Η παραλαβή του έργου πρέπει να ολοκληρώνεται εντός τριών μηνών από την πάροδο του χρόνου υποχρεωτικής συντήρησης από τον ανάδοχο. Η άπρακτη πάροδος της ανωτέρω προθεσμίας, συνεπάγεται ότι η παραλαβή έχει διενεργηθεί αυτοδίκαια και η Προϊστάμενη Αρχή εκδίδει υποχρεωτικά σχετική διαπιστωτική πράξη.

Η ΕΡΓΟΣΕ είναι υπεύθυνη για την τήρηση των υποχρεώσεων του αναδόχου κατά την περίοδο του χρόνου συντήρησης και ο ΟΣΕ θα πρέπει να συντάξει το Πρωτόκολλο Μεταφοράς Έργου. Αυτό θα πρέπει κατ`ελάχιστο να περιλαμβάνει το μητρώο του έργου και σχέδια as built, αρχειο ΒΙΜ γραμμικού έργου, Πρωτόκολλο παραλαβής και το σύνολο των πιστοποιητικών.

Σε τυχόν διαπίστωση βλαβών υπάρχει ξεχωριστή διαδικασία όπως και για την αποκατάσταση της. Θα πρέπει όμως σε κάθε περίπτωση να ολοκληρώνεται εντός δύο μηνών από την κοινοποίηση της στην ΕΡΓΟΣΕ που είναι και ο αρμόδιος φορέας πριν παραδοθεί κάποιο τμήμα στον ΟΣΕ. Σε ειδικές περιπτώσεις το διάστημα αυτό μπορεί να φτάσει μέχρι και τους 12 μήνες.


Μηχανισμός παρακολούθησης έργων

Η παρακολούθηση των έργων πλέον προγραμματίζεται. Θα γίνονται τακτικές συναντήσεις μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και σε μηνιαία βάση υποβάλλεται

από την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. χρονολογικός και κοστολογικός απολογισμός καθώς και ο προγραμματισμός του επόμενου μήνα για τα εν εξελίξει έργα.

Σε περίπτωση καθυστερήσεων μη τήρησης των προδιαγραφών του έργου καθώς και υπέρβασης κόστους με υπαιτιότητα της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., η ΕΡΓΟΣΕ ενημερώνει εγκαίρως το διαχειριστή της υποδομής και σε συμφωνία με τον ΟΣΕ. λαμβάνει διορθωτικά μέτρα. Σε περίπτωση που τα διορθωτικά μέτρα δεν θεραπεύσουν τα ανωτέρω, η ΕΡΓΟΣΕ θα πρέπει να αποζημιώνει τον ΟΣΕ κατά το μέρος της ζημίας έχει υποστεί ο διαχειριστής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα