Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 2 Ιανουαρίου 2024

Τα 28 μεγάλα έργα που συμβασιοποιήθηκαν το 2023 -Δείτε σε ποιες περιοχές κατασκευάζονται

 κείμενο από το ypodomes.com

Το 2023 αν μη τι άλλο ήταν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες χρονιές για τον χώρο των υποδομών. Η ραγδαία άνοδος του ανεκτέλεστου των μεγάλων Ομίλων του χώρου αλλά και γενικά των τεχνικών εταιρειών, δείχνει ένα κλάδο ο οποίος έχει αυξανόμενη δραστηριότητα.

Το ypodomes.com συνεχίζοντας την Ανασκόπηση του 2023, κατέγραψε την υπογραφή 28 μεγάλων έργων, πολλά εκ των οποίων φέρουν τον τίτλο του "εμβληματικού έργου". Μερικά από τα έργα που θα διαβάσετε πιο κάτω είναι πολυσυζητημένα, άλλα ήταν για χρόνια στα χαρτιά, αλλά αυτό που είναι βέβαιο είναι πως "γέμισαν" το portfolio του τεχνικού κόσμου της χώρας.

Το μεγαλύτερο έργο που ξεκίνησε η κατασκευή του ήρθε ακριβώς με την εκπνοή του έτους, στις 22 Δεκεμβρίου. Πρόκειται για την ανάπτυξη του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος (IRC) με καζίνο στο Ελληνικό. Όπως αναφέρθηκε το συνολικό κόστος της επένδυσης αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ ενώ η κατασκευή του ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.

Η επένδυση πραγματοποιείται από το σχήμα HARD ROCK-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και θα απασχολήσει 3.000 άτομα κατά τη διάρκεια της κατασκευής του και περίπου 3.000 άτομα κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, κάνοντας το ένα από τα πιο επιδραστικά έργα για την ελληνική οικονομία όχι μόνο στην Αθήνα αλλά σε ολόκληρη τη χώρα.

Δεύτερο μεγαλύτερο έργο είναι το project του ΑΔΜΗΕ για την Δ` Φάση Ηλεκτρικής Διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει την σύνδεση των νησιών της Σερίφου, Μήλου, Σαντορίνης, Φολεγάνδρου και νέο καλώδιο μεταξύ Νάξου-Σαντορίνης αλλά και τους Υποσταθμούς.Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 540 εκατ. ευρώ και έχει πολλαπλούς αναδόχους: Hellenic Cables, Prysmian, ΤΕΡΝΑ, Siemens, Fulgor κ.α.

Τρίτο μεγάλο έργο στο οποίο ξεκίνησε η κατασκευή του είναι η μεγάλη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο ελληνικό σύστημα υγείας. Τον Αύγουστο του 2023, το ΙΣΝ υπέγραψε με την ΑΒΑΞ την σύμβαση για την κατασκευή τριών νέων νοσοκομείων σε Κομοτηνή και Σπάρτη και το πρώτο παιδιατρικό νοσοκομείο για τη Θεσσαλονίκη. Το συμβασιοποιημένο κόστος φτάνει τα 442 εκατ. ευρώ με τα έργα να απαιτούν περίπου 30 μήνες για να ολοκληρωθούν.

Τέταρτο μεγαλύτερο έργο είναι αυτό για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Μπορεί το έργο να υπεγράφη στην εκπνοή του 2022 αλλά οι κατασκευές ξεκινήσαν τον Νοέμβριο του 2023. Το έργο αυτό έχει ως στόχο την αύξηση της χωρητικότητας της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και θα διαρκέσει 4 χρόνια (2027). Το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜYTILINEOS ανέλαβε το έργο-ΣΔΙΤ και μαζί την συντήρηση για όλη την Περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Το κόστος του έργου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φτάνει τα 462 εκατ. ευρώ.

Πέμπτο μεγαλύτερο έργο είναι το τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος-Νεάπολη. Η σύμβαση-ΣΔΙΤ υπεγράφη στις 23 Απριλίου 2023 και δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα για την υλοποίηση του έργου. Το κόστος ανέρχεται σε 359,6 εκατ. ευρώ. Ωστόσο τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν εντός του 2024 από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.

Έκτο μεγαλύτερο έργο που συμβασιοποιήθηκε το 2023 που υπεγράφη μέσα στο 2023 είναι ο άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη. Το έργο ύψους 312,23 εκατ. ευρώ υπεγράφη με την μέθοδο ΣΔΙΤ στις 21 Απριλίου 2023. Ανάδοχο είναι το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και η διάρκεια των έργων είναι 48 μήνες. Οι κατασκευές αναμένεται να ξεκινήσουν τους επόμενους μήνες και να ολοκληρωθούν το 2028. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.

Έβδομο μεγάλο έργο είναι ο Riviera Tower ο παράκτιος πύργος που αναπτύσσεται στην περιοχή του Ελληνικού από την Lamda Development. Το κόστος του ανέρχεται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ και η κατασκευή ξεκίνησε το 2023. Το έργο ανέλαβε το σχήμα Bouygues-Intrakat και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Θα είναι το υψηλότερο κτίσμα στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στη λεκάνη της Μεσογείου.

Όγδοο είναι το οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Το έργο ύψους 285,5 εκατ. ευρώ υπεγράφη στις 16 Φεβρουαρίου 2023 με ανάδοχο την ΑΒΑΞ. Η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 54 μήνες και θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2027.

Ένατο κατά σειρά έργο είναι το φωτοβολταϊκό πάρκο 550 MW στην Πτολεμαϊδα από την ΔΕΗΑΝ με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ. Το έργο ύψους 216 εκατ. ευρώ εντάσσεται στην προσπάθεια μετάβασης σε μια πιο πράσινη ενεργειακά χώρα με λιγότερη εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Υπεγράφη τον Ιούλιο του 2023 και έχει διάρκεια κατασκευής 22 μήνες. Αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Δέκατο είναι το οδικό έργο για την Παράκαμψη Χαλκίδας. Το έργο του υπουργείου ΥΠΟΜΕ ανέλαβε η ΜΕΤΚΑ και είναι κόστους 210 εκατ. ευρώ. Είναι διάρκειας 48 μηνών και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027. Είναι το πρώτο μεγάλο οδικό έργο που εκτελείται στην περιοχή της Εύβοιας.

Ενδέκατο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή του νέου ποσοδφαιρικού γηπέδου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό. Το έργο υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων στα πλαίσια της Διπλής Ανάπλασης. Έχει κόστος 123 εκατ. ευρώ και το ανέλαβε το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Η σύμβαση υπεγράφη στις 22 Μαίου 2023 και έχει διάρκεια 36 μήνες. Στόχος είναι να λειτουργήσει την ποδοσφαιρική σεζόν 2026-2027.

Ποια άλλα μεγάλα έργα συμβασιοποιήθηκαν

Πέρα από αυτά τα πολύ μεγάλα έργα, μέσα στο 2023 υπεγράφησαν αρκετά ακόμα. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι:

Το σιδηροδρομικό έργο για την νέα γραμμή στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας στο τμήμα Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα. Το έργο κόστους 120 εκατ. ευρώ υλοποιεί ο ΟΣΕ και έχει αναλάβει η Μυτιληναίος. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 28 μήνες και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.

Μεγάλης σημασίας είναι και το έργο για το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά. Το έργο ύψους 80 εκατ. ευρώ υλοποιεί το ΤΑΧΔΙΚ και το έχει αναλάβει η Dimand. H ολοκλήρωση του εκτιμάται πως θα συμβεί εντός του Β` εξαμήνου του 2026.

Δύο συγκοινωνιακά έργα αφορούν στην αναβάθμιση του αεροδρομίου Πάρου με κόστος 46 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την ΙΝΤΡΑΚΑΤ αλλά και στην αναβάθμιση του αεροδρομίου της Νάξου κόστους 22 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την Ελληνική Υδροκατασκευή.

Στα οδικά έργα είχαμε την υπογραφή για το τμήμα Γραβιά-Μεταλλεία Βωξίτη με ανάδοχο την ΙΝΤΕΡΚΑΤ, μέρος του άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Εξαιρετικά σημαντικό είανι και το έργο αναβάθμισης του οδικού άξονα Νεμέα-Μυκήνες ύψους 47,1 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την Ελληνική Υδροκατασκευή που βελτιώνει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας.

Άλλα σημαντικά έργα είναι το έργο για το Φράγμα Τολοφώνα Φωκίδας με ανάδοχο την ΤΕΝΑ, η επέκταση του Φυσικού Αερίου στην Πάτρα ύψους 24 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΑΒΑΞ, τα αντιπλημμυρικά έργα στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης με ανάδοχο την ΕΝΙΠΕΑΣ, η ολοκλήρωση του νέου Λιμένα Μαρμαρά στη Χαλκιδική με ανάδοχο την ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ, τα έργα για το Ιωνικό Κέντρο ύψους 39,5 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ, η Ύδρευση Φλώρινας από Φράγμα Τριανταφυλλιάς με ανάδοχο την ΤΕΒΑ, τα Δίκτυα Ύδρευσης Κιλκίς με ανάδοχο την ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ και τα Νέα Υδρόμετρα Δήμου Σερρών με ανάδοχο την ΤΕΣ.

+2 έργα για προμήθειες

Μέσα στο 2023 είχαμε και δύο πολύ μεγάλα έργα για προμήθειες που τελικά υπεγράφησαν. Το πρώτο αφορά την προμήθεια 15 επιπλέον συρμών Μετρό για το δίκτυο της Θεσσαλονίκης. Αναθέτουσα είναι η Ελληνικό Μετρό ενώ η προμήθεια θα γίνει από το σχήμα ΑΚΤΩΡ-HITACHI. Επίσης είχαμε την πρώτη υπογραφή για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα (140) και Θεσσαλονίκη (110) ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ. Αναθέτουσα Αρχή το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και προμηθευτής η κινεζική Yutong.

+2 ιδιωτικοποιήσεις

Κατά τη διάρκεια του 2023 το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε δύο σημαντικούς διαγωνισμούς που αφορούν στην υποπαραχώρηση του λιμένα Καβάλας και την παραχώρηση του λιμένα Ηρακλείου.  Στις 23 Νοεμβρίου υπεγράφη η παραχώρηση του προβλήτα "Φίλιππος" στο σχήμα Black Summit Financial Group-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EFA Group με τίμημα 33,9 εκατ. ευρώΣτις 18 Δεκεμβρίου υπεγράφη η μεταβίβαση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου στο σχήμα «Grimaldi Euromed S.p.A.» και «Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε.», έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα