Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

Τα αιώνια Ελληνικά έργα: Η Οδύσσεια για να ολοκληρωθεί ένα έργο

κείμενο από το ypodomes.com
Μία χώρα σαν την Ελλάδα που τα προβλήματα περισσεύουν είναι δύσκολο σε αυτή τη συγκυρία να μιλάς για έργα. Όμως υπάρχει ένα δεδομένο που είναι διαχρονικό και ανεξάρτητο  από την οικονομική μας κατάσταση. Αυτό δεν είναι άλλο από την ..αιωνιότητα. Όχι όμως την θρησκευτική. Το ypodomes.com  αποφάσισε να σας κάνει μία παρουσίαση για τα ..αιώνια Ελληνικά έργα.

Ζούμε στην χώρα των αιώνιων έργων. Όταν ξεκινά μία εξαγγελία για ένα έργο π.χ για ένα οδικό έργο, πιστεύουμε πως ..το νερό έχει μπει στο αυλάκι. Όμως αυτό δεν συμβαίνει. Η εξαγγελία ουσιαστικά αναφέρεται στο σχέδιο που υπάρχει για να γίνει αυτό το έργο.

Από εκείνη την πρώτη εξαγγελία μπορεί να περάσουν 2-3-4  ή και περισσότερα χρόνια μέχρι κάποιος επόμενος πολιτικός να το «επαναφέρει» στην πραγματικότητα. Φυσικά δεν είμαστε ακόμα ούτε σε φάση εκπόνησης μελετών. Μόλις βρεθούν τα κονδύλια ξεκινά ο πρώτος γολγοθάς που αφορά την δημοπράτηση των μελετών.

Ο διαγωνισμός μπορεί  να αποτύχει 1-2 ή και 3 φορές μέχρι τελικά να υπάρξει ανάδοχος μελετητής. Συνήθως οι μελέτες για ένα έργο διαρκούν από 1 έως 2 χρόνια. Εννοείται πως θα υπάρξουν παρατάσεις για την ολοκλήρωση τους  λόγω «ανυπέρβλητων προβλημάτων», του «καιρού» και άλλων «αστάθμητων παραγόντων» που φυσικά δεν είχαν συνυπολογισθεί στην προσφορά των μελετητικών γραφείων.

Τελικά οι μελέτες ολοκληρώνονται (ενώ από την πρώτη εξαγγελία έχουν ήδη περάσει σχεδόν 6 χρόνια) και πλέον το έργο θεωρείται «ώριμο» για να δημοπρατηθεί.  Πριν από αυτό όμως πρέπει να έχει έγκριση Περιβαλλοντικών όρων και να περάσει από το ΥΠΕΚΑ (Υπουργείο Περιβάλλοντος).  Εκεί ο φάκελος στην καλύτερη περίπτωση θα κάτσει από 1 έως 2 χρόνια μέχρι να εκδοθεί απόφαση.

Μετά από την έγκριση των Π.Ο αν είναι τυχερό το έργο θα ενταχθεί σε κάποιο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα (όπως το ΕΣΠΑ) για να υλοποιηθεί. Αυτό θα προχωρήσει εφόσον κάποιος σύλλογος, ομάδα πολιτών ή άλλοι δεν καταθέσουν προσφυγή κατά του έργου στο ΣτΕ  (Συμβούλιο της Επικρατείας) υπόθεση που μπορεί να εξετασθεί σε χρονικό διάστημα που μπορεί να διαρκέσει έως και 2 χρόνια (λόγω αλλαγών στην ημερομηνία εκδίκασης, αναβολές λόγω διαφόρων λόγων κ.α).

Το έργο μπορεί να έχει πιάσει ήδη 10 χρόνια από την πρώτη εξαγγελία. Περνάμε όμως στην «ώριμη φάση». Συνήθως αυτή η διαδικασία κρατά 6-12 μήνες το λιγότερο. Θα εμπλακούν Δήμοι, Περιφέρειες,  Υπηρεσίες, Υπουργεία και τελικά το έργο εντάσσεται προς χρηματοδότηση. Πλέον περνάμε στην φάση για την δημοπράτηση του έργου.

Εκεί αρχίζουν τα πραγματικά δύσκολα. Ορίζεται μία ημερομηνία δημοπράτησης εντός διμήνου και το έργο μπορεί να χρειαστεί 1-2-3 φορές μέχρι τελικά να υπάρξει «προσωρινός ανάδοχος» καθώς μπορεί να υπάρξουν ενστάσεις κατά της προκήρυξης του έργου, κατά του φακέλου ενός η περισσοτέρων διαγωνιζόμενων, κατά της διαδικασίας,  να μην υπάρξουν καθόλου προσφορές  και άλλα πολλά.

Εφόσον υπάρξει προσωρινός ανάδοχος τις περισσότερες φορές θα χρειαστεί να περάσει χρονικό διάστημα από 4 μήνες έως και 1,5 χρόνος  μέχρι η σύμβαση κατασκευής να υπογραφεί καθώς πρέπει: να εγκριθεί από το ΔΣ του φορέα υλοποίησης, να συνταχθεί, να σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για να εγκριθεί, να παρουσιαστεί στη Βουλή (αν είναι έργο άνω των 20εκ.ευρώ), να προσκομίσει ο ανάδοχος τις απαραίτητες εγγυητικές επιστολές και να εξετασθούν όλες οι προσφυγές από άλλους ενδιαφερόμενους που δεν τα κατάφεραν.

Το έργο μας έχει ήδη 12 χρόνια ζωής και μόλις ξεκινά η κατασκευή του με διάρκεια ζωής τα 3 χρόνια. Εδώ υπάρχουν άλλοι σκόπελοι. Πριν ξεκινήσουν τα έργα πρέπει να εγκριθούν οι «μελέτες εφαρμογής» και διάφορες άλλες εγκρίσεις που περνούν από Δήμους, Περιφέρειες, Υπουργεία και μπορεί να κρατήσουν το έργο ανενεργό ακόμα και για ένα χρόνο.

Μετά μπορεί να έχουμε προβλήματα στην εφαρμογή των μελετών που συνήθως παρουσιάζουν μεγάλες αστοχίες ενώ και ο ανάδοχος αρχίζει να εγείρει απαιτήσεις από τον φορέα υλοποίησης. Επίσης μπορεί να οικονομικά προβλήματα του αναδόχου ή τα προβλήματα πληρωμών από τον φορέα υλοποίησης να  δημιουργήσουν μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις  και το έργο να γίνει  ..λάστιχο.

Η συντριπτική πλειοψηφία των έργων στην Ελλάδα ξεπερνούν τον αρχικό χρόνο κατασκευής και ποσού της σύμβασης. Αυτό δημιουργεί νέες καθυστερήσεις που μπορεί να φτάσει το έργο των 3 ετών στα 5 ή και 6 χρόνια. Στα θέματα που ανακύπτουν συνήθως στα έργα  τα σοβαρότερα είναι οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές ανασκαφές. Αν κάτι από αυτά τα δύο ή χειρότερα και τα δύο, μπορεί να κρατήσουνν εγκλωβισμένο ένα έργο για πολλά χρόνια (όπως στην περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης).

Αυτό φυσικά αν δεν έχουμε έκπτωση του αναδόχου και νέα δημοπράτηση για την ολοκλήρωση του έργου που εκεί χρονικά η ολοκλήρωση του έργου μπορεί να τριπλασιαστεί από την αρχική του διάρκεια.

Τελικά το έργο μας ολοκληρώνεται, οι απαραίτητε κορδέλες και τα χαμογελαστά πρόσωπα θα είναι εκεί,  με υπερβάσεις κόστους και χρόνου ενώ από τη αρχική εξαγγελία έχουν περάσει 18-20 χρόνια!  Νομίζετε πως πρόκειται για υπερβολή;  Παρακάτω σας παραθέτουμε έργα που έχουν ήδη ξεπεράσει και το δικό μας παράδειγμα κακοδιαχείρισης έργων:

Μετρό Θεσσαλονίκης: έχουν περάσει 21 χρόνια από την πρώτη δημοπράτηση (όχι εξαγγελία γιατί εκεί πάμε στα 40 χρόνια)

Κάθετος άξονας Εγνατίας Αρδάνιο-Ορμένιο: έχουν περάσει 20 χρόνια από την  πρώτη εξαγγελία ενώ μία από τις εργολαβίες κατασκευάζεται από το ..2002! ενώ βρίσκεται ακόμα υπό κατασκευή.

Σιδηροδρομικά έργα: Τυχαία αναφέρουμε το έργο διάνοιξης της σήραγγας Καλλιδρόμου που εξαγγέλθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1997(!) ενώ η διάνοιξη της (προσέξτε, όχι η ολοκλήρωση του έργου) έγινε πριν 2 μήνες. Το έργο συνεχίζεται ακόμα έχοντας ήδη κλείσει 16 χρόνια κατασκευών!

Ο κατάλογος είναι τόσο μακρύς που θα μπορούσαμε να καλύψουμε δεκάδες σελίδες. Στον περήφανο κόσμο των Ελληνικών (και μαρτυρικών) έργων…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα