Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη, 11 Μαΐου 2017

Κεντρική Οδός Ε65: Με "κρυφά χαρίσματα" και ανταγωνιστικός σε ΠΑΘΕ και Ιόνια

κείμενο από το ypodomes.com
Ο πιο "ριγμένος" αυτοκινητόδρομος από τους 5 που κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο της παραχώρησης είναι δίχως άλλο αυτός της Κεντρικής Οδού ή αν θέλετε ο Ε65. Η κατασκευή του περιορίστηκε στο μεσαίο τμήμα από την Ξυνιάδα μέχρι την Τρίκαλα μήκους 80χλμ κάνοντας τον νέο άξονα "τυφλό". Εκτός κατασκευής το 2013 έμειναν το 2013 τόσο το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα μήκους 32,5χλμ όσο και το τμήμα Τρίκαλα-Κηπουρειό Γρεβενών μήκους 62χλμ που χαρακτηρίστηκαν "αναβαλλόμενα".

Σήμερα η κατάσταση αυτή αναμένεται να αλλάξει καθώς το Λαμία-Ξυνιάδα έχει προκριθεί από το Υπουργείο Υποδομών για να κατασκευαστεί με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Ο Φάκελός Μεγάλου Έργου μόλις εγκριθεί από τις Βρυξέλλες θα σημάνει και την έναρξη υλοποίησης του έργου. Δυστυχώς για το Ε65 το βόρειο τμήμα προς το παρόν παραμένει "μακέτα" καθώς τα 400εκατ.ευρώ που απαιτούνται για την κατασκευή του αναζητούνται από την ΕΤΕπ. Παρά το γεγονός πως πρόκειται για ένα δρόμο που αποτελεί νέα χάραξη, βρίσκεται στη σκιά των άλλων τριών αυτοκινητόδρομων καθώς του λείπουν, σύμφωνα με κάποιες απόψεις, τα στρατηγικά χαρακτηριστικά που έχουν οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι.

-δεν συνδέει άμεσα δύο πολύ μεγάλες πόλεις της Ελλάδας (π.χ Πάτρα ή Θεσσαλονίκη)
-δεν περνά από λιμάνια ή αεροδρόμια μικρά ή μεγάλα
-δεν είναι στρατηγικά πάνω στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Πάτρα
-οι περιοχές που περνά είναι σχετικά αραιοκατοικημένες


Οι απόψεις αυτές έχουν βάση καθώς η Ολυμπία Οδός π.χ περνά από το μεγάλο λιμάνι της Πάτρας ενώ η Ιόνια Οδός έχει ως αρχή τη γέφυρα Ρίου και τα λιμάνια του Ρίο-Αντίρριο και κατάληξη την πόλη των Ιωαννίνων ενώ ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου συνδέει τις δύο μεγαλύτερες πόλεις μας ενώ περνά από Λαμία, Λάρισα, Βόλο.

Αν εξεταστεί από αυτό το πρίσμα όντως δεν πλεονεκτεί αλλά υστερεί σε επιχειρήματα. Αυτό όμως ουσιαστικά δεν ισχύει γιατί η Κεντρική Οδός Ε65 έχει άλλα πολύ ενδιαφέροντα και στρατηγικά πλεονεκτήματα που με την κατασκευή του θα κάνει την Ηπειρωτική Ελλάδα προσβάσιμη από άκρη σε άκρη.

Ποια είναι τα "κρυφά χαρίσματα" του Ε65;
Λόγω της χάραξη του δημιουργεί ένα τρίτο κάθετο αυτοκινητόδρομο ενδιάμεσα στον ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό. Αυτό δίνει το πλεονέκτημα της χρήσης του δρόμου ως κύριο αυτοκινητόδρομο για την Δυτική Μακεδονία και κατ` επέκταση τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Θα βγάλει από την οδική απομόνωση και θα εντάξει στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας τις μεγάλες πόλεις της Θεσσαλίας. Καρδίτσα και Τρίκαλα θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι ενώ δυνητικά κερδισμένες θα είναι η Λαμία και η Λάρισα.

Επίσης βάζει τις βάσεις για την μελλοντική σιδηροδρομική χάραξη Δομοκός- Καρδίτσα-Τρίκαλα- Κοζάνη που θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε επιβατικό αλλά κυρίως σε εμπορικό διάδρομο προς την Ευρώπη παρακάμπτοντας την μελλοντικά κορεσμένη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Θα έδινε ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό, την αγροτική παραγωγή και τις επενδύσεις ενέργειας καθώς το ανατολικό τμήμα της Πίνδου αλλά και τα βουνά μεταξύ Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας θα μπορούσαν να γίνουν πόλος έλξης για μεγάλα αιολικά πάρκα, μακριά από κατοικημένες περιοχές.

Θα δημιουργούσε ανταγωνισμό ακόμα και στις τιμές των διοδίων καθώς λόγω της στρατηγικής της χάραξης θα «έκλεβε» οχήματα από τον ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό. Ακόμα πιο σημαντικό θα μείωνε χρονοαποστάσεις και η απόσταση π.χ από την Λαμία έως την Κοζάνη θα ήταν σε μόλις 2 ώρες ενώ μέσω της Κεντρικής Οδού η Κοζάνη από την Αθήνα θα ήταν 4 ώρες, δύο ώρες λιγότερο από το σημερινό «γρήγορο» δρομολόγιο.

Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και άλλα για την απόδειξη της ανταγωνιστικότητας του δρόμου αλλά το καλύτερο είναι πως κατά δύο ώρες γρηγορότερα στην Αθήνα θα μειωνόταν ένα ταξίδι από τα Σκόπια (μέσω Νίκης) και Αλβανία (μέσω Κρυσταλλοπηγής). Αυτό που απομένει να δούμε είναι αν τελικά το όνειρο του Ε65 θα γίνει πραγματικότητα από άκρη σε άκρη και μέχρι το 2022 θα προστεθεί στο μεγάλο δίκτυο αυτοκινητόδρομων που απέκτησε η χώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα