Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018

Η πρώτη αντίστροφη μέτρηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης: 2 χρόνια πριν τη λειτουργία

κείμενο από το ypodomes.com
Δύο χρόνια απέμειναν για να δούμε τους πρώτους συρμούς να διατρέχουν την πρώτη, τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με το ανακοινωμένο χρονοδιάγραμμα στις 20 Νοεμβρίου 2020, θα δοθεί σε εμπορική λειτουργία η γραμμή που θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα καταλήγει στη Νέα Ελβετία.
Όταν, φτάσουμε σε εκείνο το χρονικό ορόσημο, θα έχουν περάσει 14,5 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής. Για όσους έχουν δυνατή μνήμα θα πρέπει να θυμίσουμε ότι ήταν στις 14 Απριλίου 2006, όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς υπέγραφε με την κοινοπραξία AEΓΕΚ-Seli-Impregillo-Ansaldobreda, ένα συμβόλαιο διάρκεια 6,5 ετών. Τόσο ήταν προγραμματισμένο να διαρκέσει, καθώς η έναρξη είχε τοποθετηθεί για τον Οκτώβριο του 2012.
Οικονομικά ενώ η προκήρυξη του διαγωνισμού είχε ορίσει το ποσό των 1,1δισ.ευρώ η ανάδοχος κοινοπραξία με έκπτωση ρεκόρ για έργο-μετρό έδωσε έκπτωση 30,45% δηλαδή ποσό περίπου 750εκατ.ευρώ. Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις και ένα ποσό 150-180εκατ.ευρώ από τις 100 και πλέον διαιτησίες που έλαβαν χώρα λόγω των ατελείωτων αλλαγών της μελέτης που αποδείχθηκε διάτρητη.
Σταθμοί που χωροθετήθηκαν σε σεισμικά ρήγματα, σε ρέματα, που δεν είχε υπολογισθεί ο γύρω χώρος (χαρακτηριστική περίπτωση ο σταθμός ΑΝΑΛΗΨΗ που οι γερανοί έβρισκαν στα μπαλκόνια), ενώ το έργο ταλάνισαν όλες οι κλασσικές αρρώστιες των δημόσιων έργων της χώρας: απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά ευρήματα (που κράτησαν μέχρι πριν λίγες μέρες), προβλήματα με τους αναδόχους, εμπλοκή σχεδόν όλων των φορένων της πόλης, η κρίση, τα capital controls και άλλα πολλά.
Το παράδοξο στην μακρόχρονη κατασκευή της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πως ποτέ δεν είχε πρόβλημα χρηματοδότησης! Το έργο ήταν πάντα εξασφαλισμένο χρηματοδοτικά από τα εκάστοτε ΕΣΠΑ. Είναι ίσως το μοναδικό έργο (μοναδική εργολαβία καλύτερα) που έχει πάρει χρήματα από τρία στη σειρά ΕΣΠΑ δείχνοντας την σημασία και την κρισιμότητα του έργου.
Το πλέον σοβαρό πρόβλημα ήταν τα αρχαιολογικά στο σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Η αντιπαράθεση γύρω από το σταθμό, κόστισε σχεδόν 3 χρόνια παγωμένων έργων, κόντεψε να τινάξει όλο το έργο στον αέρα και να αφήσει την πόλη χωρίς Μετρό και σήμερα είναι παραδεκτό ότι ο σταθμός θα είναι έτοιμος το 2022 ή το 2023, εφόσον κατά τη διάρκεια της κατασκευής του (που χαρακτηρίζεται από την αγορά ως χειρουργική) όλα πάνε καλά.
Η "σκοτεινή" περίοδος για τα έργα ανήκει όμως στο παρελθόν. Πλέον, οι σήραγγες έχουν διανοιχθεί, οι σταθμοί έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, η επιδομή στρώνεται εντατικά και οι συρμοί θα αρχισούν να έρχονται στη Θεσσαλονίκη από το δεύτερο τρίμηνο του 2019 για να ξεκινήσουν με την ολοκλήρωση των Η/Μ συστημάτων την δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας.
Η πρώτη αντίστροφή μέτρηση είναι λοιπόν γεγονός και μόνο ένα πολύ δυσάρεστο γεγονός θα μπορούσε να φέρει νέα καθυστέρηση. Πιθανότατα τότε θα λειτουργήσουν 11 σταθμοί: ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΣΥΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΠΑΠΑΦΗ, ΑΝΑΛΗΨΗ, ΦΛΕΜΙΓΝΚ,ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ. Μεγάλη προσπάθεια γίνεται και για το σταθμό ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ να προλάβει το χρονικό ορόσημο αλλά θα είναι δύσκολο ενώ όπως αναφέρθηκε και παραπάνω ο σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ θα λειτουργήσει αργότερα.
Αυτό το έργο, πρόκειται να μεταμορφώσει την πόλη, να την κάνει πιο πράσινη, να μειώσει τα λεωφορεία που κινούνται στο κέντρο της και να βοηθήσει στην αστική βιώσιμη κινητικότητα που θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη ως μία καλύτερη πόλη για να ζεις. Μαζί με τον κλάδο Καλαμαριάς που θα λειτουργήσει το 2021 θα αποτελέσουν τον κορμό των αστικών μεταφορών και η ανάμνηση από τις λαμαρίνες των εργοταξίων που κόστισε την επαγγελματική καριέρα εκατοντάδων Θεσσαλονικέων θα περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. 24 μήνες απέμειναν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα