Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2023

Ποια έργα Μετρό, Προαστιακού και Αττικής Οδού αλλάζουν τις μετακινήσεις στην Αθήνα

 κείμενο από το ypodomes.com

Μια διαφορετική πόλη υπόσχεται να είναι η Αθήνα μέχρι το 2030 λόγω των επεκτάσεων του Μετρό και του Προαστιακού αλλά και των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και άλλων διορθωτικών παρεμβάσεων που θα γίνουν κυρίως στη Δυτική Αττική.

Τα έργα τα οποία είτε κατασκευάζονται είτε είναι σε φάση δημοπράτησης από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τις ΔΕΚΟ του υπόσχονται μια νέα εικόνα της πόλης αλλά και της Αττικής. Δυστυχώς η προηγούμενη δεκαετία της οικονομικής κρίσης δεν επέτρεψε την παραγωγή έργων που να βελτιώσουν τις επιδόσεις σε κυκλοφοριακό επίπεδο, έχοντας ως αποτέλεσμα την γρήγορη επιστροφή σε ρυθμούς κορεσμού σε πολλούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας, ακόμα και στην Αττική Οδό.

Στα έργα σταθερής τροχιάς, το Μετρό μέχρι το 2030 θα αποκτήσει μια νέα γραμμή που θα καλύψει περιοχές του κέντρου, των ανατολικών και βόρειων προαστίων και θα επεκτείνει την 2η γραμμή του μέχρι το Ίλιον. Παράλληλα ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος θα επεκταθεί στα τρία μεγάλα περιφερειακά λιμάνι της Αττικής καλύπτοντας και περιοχές οι οποίες είναι σε μεγάλη οικιστική και βιομηχανική ανάπτυξη. Τρεις διαγωνισμοί είναι ταυτόχρονα σε εξέλιξη.

Στα οδικά έργα είμαστε ένα βήμα πιο πίσω. Πέρα από το έργο της επέκτασης της Λ.Κύμης που αναμένεται να υπογραφεί, αναμένουμε την έναρξη των διαγωνισμών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω αλλά και της ολοκλήρωσης της δημοπράτησης της υποθαλάσσιας Σαλαμίνας.

Με 89 σταθμούς το 2030 το Μετρό

Μετά την προκήρυξη του έργου επέκτασης του Μετρό προς Ίλιον, το δίκτυο του Μετρό μπαίνει σε μια νέα φάση στην οποία υπολογίζεται πως θα προσθέσει 19 σταθμούς μέχρι το 2030 με δύο τουλάχιστον έργα Μετρό να κατασκευάζονται ταυτόχρονα. Στόχος είναι από τους 71 σταθμούς που έχει σήμερα το δίκτυο Μετρό της Αθήνας, να σκαρφαλώσει στους 90 σταθμούς. Σε αυτό θα δούμε να συμβάλλουν τρία έργα:

Η γραμμή 4, της οποίας η κατασκευή ξεκίνησε το 2021, περνάει φέτος σε πιο ώριμη φάση και θα δούμε φέτος να ξεκινά ο Μετροπόντικας και να εκκινά η κατασκευή των πρώτων σταθμών. 15 νέοι σταθμοί θα προστεθούν στο δίκτυο από τη νέα πορτοκαλί γραμμή: ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΕΛΙΚΩΝΟΣ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ, ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΙΛΙΣΙΑ, ΓΟΥΔΗ. Τα έργα τρέχει το σχήμα ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM ενώ τις πρόδρομες εργασίες η ΕΡΕΤΒΟ.

Το έργο της Αττικό Μετρό, η γραμμή 4 θα συνδεθεί με τις άλλες γραμμές του δίκτυου με 2 σταθμούς: Με τον σταθμό Ακαδημία (σύνδεση με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της γραμμής 2 μέσω μιας υπόγειας διάβασης) και με τον σταθμό Ευαγγελισμό όπου θα συνδεθεί με τον ομώνυμο σταθμό της Γραμμής 3. Εδώ βέβαια θα πρέπει να σημειώσουμε την αστοχία κατά την διάρκεια ωρίμανσης του έργου καθώς δεν προβλέφθηκε στο έργο να κατασκευαστεί και ο σταθμός ΚΑΤΕΧΑΚΗ που συνδέεται με τον ομώνυμο σταθμό της Γραμμής 3. Ο σταθμός περιλαμβάνεται στην επόμενη επέκταση της γραμμής 4 προς Μαρούσι-Εθνική Οδό.

Το δεύτερο έργο της Αττικό Μετρό είναι η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον. Το έργο μόλις προκηρύχθηκε με ορίζοντα κατάθεσης φακέλων στις 28 Φεβρουαρίου. Λόγω της φύσης του διαγωνισμού δεν αναμένεται να υπογραφεί πριν το τέλος του 2024. Περιλαμβάνει 3 σταθμούς; ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ. Μάλιστα ο σταθμός ΙΛΙΟΝ θα είναι μελλοντικά σταθμός σύνδεσης με τον ομώνυμο σταθμό της γραμμής 4 (μελλοντική επέκταση της γραμμής προς Πετρούπολη). Στην κατασκευή του σταθμού προβλέπονται οι αναμονές σύνδεσης.

Προαστιακός των 4 λιμανιών

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει σε φάση προχωρημένου διαγωνισμού μέσω της ΕΡΓΟΣΕ δύο μεγάλες επεκτάσεις. Αφορά στις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα. Παράλληλα ο ΟΣΕ έχει σε φάση διαγωνισμού την νέα προαστιακή γραμμή από τα Άνω Λιόσια μέχρι την Ελευσίνα.

Η επέκταση από Κορωπί προς Λαύριο θα περιλαμβάνει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (Μαρκόπουλο και Λιμάνι Λαυρίου) και πέντε σιδηροδρομικές στάσεις (Καλύβια, Κερατέα, Δασκαλειό, Θορικό, Κυπριανός). Η απόσταση Αθήνα-Λαύριο θα διεξάγεται σε 55 λεπτά και Κορωπί-Λαύριο σε 28 λεπτά με την ολοκλήρωση της επέκτασης. Το κόστος έχει υπολογισθεί σε ποσό με ΦΠΑ 484 εκατ. ευρώ.

Η επέκταση προς Ραφήνα συζητείται εδώ και χρόνια. Η σκέψη είναι να φτάσει μέχρι το Λιμάνι της Ραφήνας ως επέκταση από το Αεροδρόμιο και η απόσταση είναι περίπου 7χλμ. Προβλέπονται οι εξής νέοι προαστιακοί σταθμοί: Συνεδριακό Κέντρο Αεροδρομίου, Σπάτα, Αρτέμιδα, Διασταύρωση Ραφήνας και τερματικός ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Λιμένα Ραφήνας. Παράλληλα εξετάζεται και δεύτερη σύνδεση από την Παλλήνη προκειμένου να εξυπηρετούνται επαρκώς όλες οι περιοχές. Οι δύο διαγωνισμοί αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος και τα έργα μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Το τρίτο έργο του οποίου ο διαγωνισμός ξεκινά στις 24 Ιανουαρίου από τον ΟΣΕ, είναι η νέα προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα μήκους 36χλμ. Αφορά στην αναβίωση της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Κορίνθου που έχει καταργηθεί εδώ και περίπου 15 χρόνια. Στόχος της είναι να καλύψει μέρος της Δυτικής Αττικής και τις μεγάλες ΒΙΠΕ που έχει.

Με την ολοκλήρωση των έργων ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Αθήνας, θα έχει δίκτυο 5 γραμμών και πρόσβαση στα 4 μεγάλα λιμάνια της Αττικής.

Τα οδικά έργα στα Δυτικά και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Φεύγοντας από τα έργα σταθερής τροχιάς, θα διαπιστώσουμε κινητικότητα και στα οδικά έργα. Πιο προχωρημένος είναι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια Σαλαμίνας η οποία όμως κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς. Στην ίδια περιοχή, την Δυτική Αττική, προετοιμάζεται και ο διαγωνισμός για την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού και του τριπλού κόμβου στον Σκαραμαγκά. Τα έργα αυτά αναμένεται να αλλάξουν τον χάρτη των οδικών μετακινήσεων από/προς το λιμάνι του Πειραιά αλλά και των περιοχών γύρω από αυτό.

Στα βόρεια, σε φάση υπογραφής σύμβασης είναι η πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού που αφορά στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην Λυκόβρυση. Το έργο θα κατασκευαστεί από το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Σε αναμονή οριστικών αποφάσεων είμαστε όμως για τις τρεις μεγάλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Η πρώτη, η σήραγγα Ηλιούπολης θεωρείται η πιο σημαντική οδική παρέμβαση στην πρωτεύουσα. Οι μελέτες τρέχουν από την Lamda Development καθώς θα εξυπηρετεί -μεταξύ άλλων- και τις ανάγκες της ταχείας σύνδεσης του Ελληνικού με το Αεροδρόμιο με τα βόρεια προάστια της πόλης.

Παράλληλα θα έχουμε ακόμα δύο επεκτάσεις, προς Ραφήνα και Λαύριο. Με αυτές τις δύο επεκτάσεις θα καλυφθεί στο σύνολο της η Ανατολική Αττική και θα κλείσει για την επόμενη 20ετία, το κεφάλαιο ανάπτυξης της Αττικής Οδού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα