Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2024

Αλλάζει χέρια η Αττική Οδός - Το καυτό δεκαήμερο για να αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την νέα σύμβαση παραχώρησης

 Κείμενο από το ypodomes.com

Πλήρη πορεία στην λειτουργία της νέας σύμβασης παραχώρησης από την 6η Οκτωβρίου έχει βάλει η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να πάρει σάρκα και οστά η Νέα Αττική Οδός. Ήδη από το περασμένο Σαββατοκύριακο έχουν ξεκινήσει πυρετώδεις επαφές καθώς προκρίθηκε τελικά το σενάριο της χρονικής μετάβασης από την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης στην καινούργια χωρίς καθυστερήσεις.

Εχθές πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ υπό τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, εκπροσώπων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και των τραπεζών για να προχωρήσει και το θέμα του οικονομικού κλεισίματος των 3,27 δισ. ευρώ για την Νέα Αττική Οδό. Ουσιαστικά έχουμε αλλαγή πλεύσης καθώς δεν προχωρήσε τελικά το σενάριο ολιγόμηνης παράτασης της τρέχουσας σύμβασης.

Κύρωση της σύμβασης και οικονομικό κλείσιμο

Τα σημαντικότερα ορόσημα -τουλάχιστον σε πολιτικό και γραφειοκρατικό επίπεδο- είναι πως θα πρέπει να περάσει από την Βουλή ο κυρωτικός νόμος της νέας σύμβασης που υπεγράφη στις 11 Σεπτεμβρίου και ακολούθως να καταβληθεί το ποσό με το οποίο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό. Είναι άλλωστε και το σημαντικότερο ορόσημο για να προχωρήσει η αλλαγή σκυτάλης.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη οικονομικά συναλλαγή του ΤΑΙΠΕΔ από τότε που ιδρύθηκε. Είναι τόσο μεγάλο το ποσό με το οποίο αλλάζει η παραχώρηση που με την καταβολή του, το δημόσιο χρέος της χώρας θα μειωθεί κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ καθώς όλα τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για αυτό το λόγο.

Στο επόμενο δεκαήμερο θα πρέπει να κλείσουν επίσης όλες οι απαραίτητες εκκρεμότητες για να φτάσουμε στην 5η Οκτωβρίου ως την τελευταία ημέρα της τρέχουσας σύμβασης και με "βελούδινο" τρόπο να ξημερώσει η 6η Οκτωβρίου ως η ημέρα της νέας σύμβασης.

Ο οργασμός συναντήσεων θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει από την πλευρά του να παραλάβει εντός χρόνου της υφιστάμενης παραχώρησης των ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ-EGIS τον άξονα της Αττικής Οδού σύμφωνα με τα όσα προστάζει η σύμβαση και να υπογραφεί πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής.

Αμέσως μετά θα πρέπει να υπογραφεί πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής με τον νέο παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, γεγονός που θα ανάψει το φως για να παραλάβει "τα κλειδιά" του αστικού αυτοκινητόδρομου της Αθήνας. Την 6η Οκτωβρίου εφόσον όλα κυλήσουν όπως σχεδιάζεται οι οδηγοί θα δουν και μείωση της τιμής του διοδίου στα 2,50 ευρώ από τα 2,80 ευρώ που ισχύει σήμερα.

Η διαδικασία είναι πολυσύνθετη και δαιδαλώδης αλλά η απόφαση έχει ληφθεί από την κυβέρνηση και το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και οι επόμενες ημέρες θα είναι σημαντικές για να μπορέσει να επιτευχθεί ο στόχος.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα όπου ολοκληρώνεται μια οδική σύμβαση παραχώρησης και περνά με ένα διαγωνισμό σε μια νέα περίοδο παραχώρησης, με νέο παραχωρησιούχο.

Στα δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες πράγματα που θα πρέπει να διευθετηθούν είναι μεταξύ άλλων η αλλαγή της εταιρείας λειτουργίας και της επάνδρωσης του με προσωπικό που θα μπορέσει να τη λειτουργήσει από τις πρώτες ώρες, το σύστημα διοδίων, την οδική βοήθεια μέχρι τα συμβόλαια ηλεκτροδότησης, τηλεπικοινωνιών κ.α.

Η αλλαγή πλεύσης

Με αυτό τον τρόπο λήγει ουσιαστικά και το σενάριο που έπαιζε τις προηγούμενες ημέρες για την παράταση της σύμβασης μέχρι και την 12η Φεβρουαρίου. Με την αλλαγή της σύμβασης παραχώρησης από το ένα σχήμα στο άλλο εκπληρώνεται και η παλαιότερη δέσμευση πως δεν θα υπήρχε παράταση στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από την πλευρά του είχε πάρει και το πράσινο φως από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για το ενδεχόμενο αυτό καθώς μιλάμε για μια διαδικασία χωρίς προηγούμενο στη χώρα που απαιτεί τον συντονισμό πολλών διαφορετικών φορέων και τη συνεργασία των δύο παραχωρησιούχων.

Η πραγματοποίηση αυτής της διαδικασία σύμφωνα με πηγές της αγοράς στο ypodomes.com θα είναι άθλος καθώς θα πρέπει να γίνει μέσα στις επόμενες 10 ημέρες ότι σε κανονικές συνθήκες απαιτεί μήνες. Πάντως αξίζει να αναφέρουμε ότι κατά τη διάρκεια υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης στις 11 Σεπτεμβρίου, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος είχε δηλώσει πως "το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις 5 Οκτωβρίου θα είναι απολύτως έτοιμο να κινήσει τις διαδικασίες παράδοσης της οδού, στο μέτρο που αυτές το αφορούν" ενώ στο πρόσφατο συνέδριο ITC 2024 είχε μιλήσει για την ανάγκη συνεργασίας των δύο παραχωρησιούχων για να περάσουμε στη νέα παραχώρηση.

Σημαντικό σημείο αναφοράς για την βελούδινη μετάβαση θα είναι και η πλήρωση με προσωπικό της νέας εταιρείας "Νέα Αττική Οδός". Όπως φαίνεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη δημοσιοποιήσει αγγελίες για την πρόσληψη προσωπικού αλλά όπως φαίνεται σημαντικό μέρος του προσωπικού θα μπορεί να μεταπηδήσει στην νέα εταιρεία παραχώρησης καθώς διαθέτει την εμπειρία και την γνώση στα περί της λειτουργίας της Αττικής Οδού.

H νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού έχει διάρκεια 25 έτη και Ο Παραχωρησιούχος, που θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό που θα ανέρχεται σε 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ προβλέπονται περαιτέρω επενδύσεις και δαπάνες αναβαθμίσεων και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ στο σύνολο διάρκειας της παραχώρησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα