Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2025

Μετρό Αθήνας: "στα σκαριά" παρεμβάσεις 300 εκατ. ευρώ - Ξεκινά ανακαίνιση σταθμών και συρμών, ποια έργα τρέχουν στις 3 γραμμές

 κείμενο από το ypodomes.com

Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη παραχώρησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ), Θανάσης Κοτταράς, στον δημοσιογράφο Νίκο Καραγιάννη και την εκπομπή «Building the Future», μια παραγωγή της «Ημερησίας» σε συνεργασία με το ypodomes.com και με τη στήριξη του Ομίλου εταιρειών AVAX. Ο κ. Κοτταράς αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα που εκτελούνται στο δίκτυο του Μετρό της Αθήνας, συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, με στόχο την αναβάθμιση της εμπειρίας του επιβάτη.

Τα έργα

Αυτή την εποχή είναι σε εξέλιξη έργα 100 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 200 εκατ. ευρώ αφορούν τον σχεδιασμό για επόμενα έργα σε Μετρό και Τραμ.

Αρχικά στη γραμμή 1 του Μετρό, Πειραιάς – Κηφισιά, είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα ανακαίνισης 14 συρμών από την Ισπανική CAF. Στόχος είναι να ξεκινήσει η παραλαβή τους από την αρχή του 2026 και να μπουν στο σύστημα μέσα στο επόμενο έτος και τα 14 οχήματα, ούτως ώστε να μειωθούν οι χρονοαποστάσεις.

Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι και το έργο παραγωγής ενέργειας από την κίνηση των συρμών, το οποίο ολοκληρώνεται το 2026. Με αυτό το έργο, η ΣΤΑΣΥ θα εξοικονομεί ενέργεια από την ίδια τη λειτουργία των συρμών.

Ανακαινίσεις και ενεργειακές παρεμβάσεις

Ακόμα ένα σημαντικό έργο στη γραμμή 1, του παλιού «ηλεκτρικού», είναι η ανακαίνιση της γέφυρας Πουλόπουλου στα Πετράλωνα, η οποία είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική γέφυρα της Αττικής. Το έργο είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.

Επίσης, σε εξέλιξη είναι και τα έργα αντικατάστασης του φωτισμού με LED για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αλλά και περίφραξης της γραμμής σε σημεία που χρήζουν παρέμβασης.

Στο πεδίο της ανακαίνισης και άλλων συρμών, κατατέθηκε αίτημα χρηματοδότησης για την ανακαίνιση ακόμα 10 συρμών στη γραμμή 1, οι οποίοι λειτουργούν από το 1993. Εδώ κατατέθηκε αίτημα χρηματοδότησης ύψους 60 εκατ. ευρώ το οποίο εφόσον εγκριθεί θα μας οδηγήσει σε διαγωνισμό το 2026.

Παράλληλα η ΣΤΑΣΥ τρέχει ένα πρόγραμμα καθαρισμού των συρμών της γραμμής 1 από το graffiti το οποίο σε πολλές περιπτώσεις είναι για χρόνια πάνω στα οχήματα. Έχει βρεθεί ο τρόπος και το στοίχημα είναι φυσικά να διατηρηθούν καθαροί οι συρμοί.

https://www.youtube.com/watch?v=lDAEig3kSEw

Επεκτάσεις, μελέτες και συντηρήσεις

Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός πως ολοκληρώνονται οι μελέτες για το τμήμα Φάληρο – Πειραιάς και αναμένονται αποφάσεις, καθώς πρόκειται για το μοναδικό τμήμα της γραμμής 1 που δεν έχει ανακαινιστεί.

Με βάση τον σχεδιασμό της ΣΤΑΣΥ, αυτή τη στιγμή εκτελούνται έργα στις γραμμές 2 και 3 ύψους 15 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχει σχεδιασμός για άλλα 130 εκατ. ευρώ. Επίσης, τρέχει για πρώτη φορά η αντικατάσταση 32 χλμ σιδηροτροχιών, οι οποίες είχαν εγκατασταθεί από την αρχή έναρξης λειτουργίας των δύο γραμμών το 2000.
Lifting στους σταθμούς

Στα επόμενα βήματα της ΣΤΑΣΥ είναι η διαδικασία για το lifting των σταθμών με χρωματισμούς και ενίσχυση από τις εισροές υδάτων, ενώ κατατέθηκε αίτημα χρηματοδότησης ανακαίνισης των πρώτων συρμών των γραμμών 2 και 3 που δεν έχουν κλιματισμό.

Ο σχεδιασμός επίσης περιλαμβάνει και την αντικατάσταση κλιμάκων και ανελκυστήρων στις τρεις γραμμές. Στόχος είναι να αναβαθμιστεί η εμπειρία του επιβάτη, ενώ με περισσότερους συρμούς θα γίνει εφικτή η διεξαγωγή για περισσότερα δρομολόγια.

Αυτός είναι και ο λόγος που προχωρά και η αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού, μιας και μέχρι το τέλος του έτους θα γίνει πρόσληψη 370 ατόμων σε σημαντικές θέσεις που παρουσιάζουν κενά.

24ωρη λειτουργία και ρεκόρ επιβατικής κίνησης

Ο κ. Κοτταράς, μιλώντας για την έναρξη της 24ωρης λειτουργίας τα Σάββατα, σημείωσε πως πρόκειται για πρόκληση: «Είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Αθήνα. Χρειάστηκαν μελέτες και παραμετροποίηση των συστημάτων για να γίνει εφικτό».

Μέχρι τώρα, με βάση τα στοιχεία, περίπου 50.000 επιβάτες χρησιμοποιούν το μετρό κάθε Σάββατο. Το 2025 έσπασε όλα τα ρεκόρ και η επιβατική κίνηση. Παρατηρήθηκε αύξηση κατά 5% και συνολικά 840.000 επιβάτες καθημερινά μετακινούνται πλέον με τα μέσα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα