κείμενο από το ypodomes.com
Μπορεί το ενδιαφέρον να στρέφεται στα πολύ μεγάλα έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη, μερικά εκ των οποίων έχουν και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, όμως η προετοιμασία για νέα μεγάλα έργα είναι πάντα επίκαιρη.
Έργα σε εκκρεμότητα που μας απασχολούσαν χρόνια όπως ο ΒΟΑΚ ή το Ιωάννινα-Κακαβιά έκλεισαν και τα έργα είναι πλέον υπό κατασκευή, έρχονται όμως και συνέχειες και νέες ανάγκες σε μεγάλα έργα που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια.
Κάποια από αυτά είναι έργα αιχμής όπως τα σιδηροδρομικά ή τα έργα μετρό, όμως υπάρχουν ακόμα αρκετά οδικά έργα που πρόκειται να δούμε τα επόμενα χρόνια αλλά και έργα κτιριακά που θα έχουμε μπροστά μας όλο και περισσότερο.
Τα σιδηροδρομικά έργα
Σε θέματα προτεραιοτήτων είναι προφανές ότι τα σιδηροδρομικά έργα είναι πλέον τα έργα που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα αρκετά χρόνια. Μερικά από τα σημαντικότερα νέα έργα που θα δούμε να εκτελούνται ύψους σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ είναι η αναβάθμιση της υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πύθιο-Ορμένιο, προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη ύψους 240 εκατ. ευρώ, το έργο σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Λιόσια-Κόρινθος ύψους 73 εκατ. ευρώ, η επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής Κάτω Αχαϊα-Πύργος και η Α` φάση κανονικοποίησης ύψους 95 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση του τμήματος Μουριές-Προμαχώνας ύψους 163 εκατ. ευρώ (γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας).
Τα έργα αυτά υλοποιούνται πλέον από τον ενοποιημένο ΟΣΕ-Σιδηρόδρομοι Ελλάδας και κάποια από αυτά θα τα δούμε να συμβασιοποιούνται εντός του 2026. Οι διαγωνισμοί αυτοί έχουν το προτέρημα της γρήγορης διαδικασίας, ανάλογης εκείνης του Υπερταμείου και εδώ εστιάζεται πλέον το ενδιαφέρον καθώς υπόσχεται αποτελεσματικότητα σε σχέση με τις αργές διαδικασίες των κλασικών δημόσιων έργων.
Τα έργα Μετρό
Στα έργα Μετρό φαίνεται ότι πάμε για τρία σημαντικά projects με την χρηματοδότηση να αναζητείται από το νέο ΕΣΠΑ 2028-2034 και πιθανόν άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ε.Ε. όπως το Κλιματικό Ταμείο. Γενικότερα τα έργα Μετρό λόγω ιδιαίτερα υψηλού κόστους των έργων αποτελούν ίσως την μεγαλύτερη πρόκληση στο θέμα της χρηματοδότησης.
Ένα πρώτο έργο που βρίσκεται σε διαγωνισμό από το 2023 και έχει μείνει στάσιμο λόγω της χρηματοδότησης είναι η επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη στο Ίλιον που περιλαμβάνει και ένα επέκταση του αμαξοστασίου ύψους 670 εκατ. ευρώ.
Ένα άλλο έργο που δείχνει να προτεραιοποιείται είναι η νότια επέκταση της γραμμής 2 προς Γλυφάδα καθώς όπως έγινε γνωστό εξετάζεται η αλλαγή χάραξης προκειμένου να ικανοποιηθούν οι νέες μεγάλες ανάγκες που έχει γεννήσει η επένδυση στο Ελληνικό.
Εδώ αναμένουμε νεότερα καθώς το έργο δεν έχει μελετητική ωριμότητα μιας και τα έργα μετρό για να υλοποιηθούν απαιτούνται σειρά από προκαταρκτικές μελέτες οι οποίες είναι σχετικά χρονοβόρες.
Τέλος η Θεσσαλονίκη μετά την αναμενόμενη ολοκλήρωση της γραμμής Καλαμαριάς το πρώτο τρίμηνο του 2026, διεκδικεί την δεύτερη της επέκταση που εκτός απροόπτου θα αφορά ακόμα ένα κλάδο της γραμμής 1 με αρχή τον σταθμό Δημοκρατίας και μέσω Σταυρούπολης θα φτάσει στην Ευκαρπία. Θα ικανοποιήσει τις ανάγκες πολυπληθών περιοχών στα βόρειο-δυτικά της Θεσσαλονίκης και θα βάλει σε ράγες την ανάπτυξη του δικτύου.
Ερώτημα αποτελεί και η σημαντικότατη επέκταση της γραμμής 4 στην Λ.Κηφισίας οι οποία έχει κόστος άνω του 1,5 δισ. ευρώ καθώς ξεκινά από Κατεχάκη και φτάνει μέχρι το Μαρούσι και τη Λυκόβρυση.
Οδικά έργα
Στα οδικά έργα η χώρα εν πολλοίς έχει καλύψει τις βασικές της ανάγκες και πλέον προχωρά σε επιλεκτικά projects. Το μεγάλο πλεονέκτημα των έργων αυτών σε σχέση με τα σιδηροδρομικά και τα έργα μετρό είναι πως η επιλογή της μεθόδου της παραχώρησης έχει ευνοήσει την υλοποίηση πολλών έργων μιας και υπάρχει μεγάλη συμβολής της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος που βλέπουμε τέτοια έργα να μπορούν να προχωρούν με μεγαλύτερη άνεση σε σχέση με άλλα.
Εδώ έχουμε το τελευταίο τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα το οποίο όμως έχει το αγκάθι του κόστους μιας και υπολογίζεται ότι κατ` ελάχιστον θα απαιτηθούν 700 εκατ. ευρώ. Εδώ θα χρειαστεί να ξεπεραστεί και ο σκόπελος της έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επίσης έχουμε και τα μεγάλα έργα στην Αττική που συμπυκνώνονται στον νέο άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα, την Σήραγγα Ηλιούπολης και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο. Ένα πρώτο έργο που αναμένεται να δημοπρατηθεί άμεσα είναι ο Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά.
Επίσης αναμένουμε την ενεργοποίηση της προαίρεσης για το δυτικό τμήμα του ΒΟΑΚ Κίσσαμος-Χανιά αλλά και την ωρίμανση του ανατολικού άκρου Άγιος Νικόλαος-Ιεράπετρα.
Κτιριακά και άλλα έργα
Τέλος, στα κτιριακά έργα αυτό που αναμένουμε είναι οι εξελίξεις σε διαγωνισμούς που είναι ενεργοί. Κορυφαία projects είναι αυτά για το κυβερνητικό πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ, οι νέες φυλακές Ασπροπύργου, το επιχειρηματικό πάρκο στη Φυλή, το εμπορευματικό πάρκο Γκόνου, το κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών κ.α.
Επίσης σημαντικά νέα έργα αφορούν οι αναπτύξεις μονάδων απορριμμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας, ενεργειακές αναβαθμίσεις ενώ θα δούμε σιγά-σιγά και την ενεργοποίηση έργων συντήρησης υποδομών όπως αυτές για το σιδηροδρομικό δίκτυο, για δημόσια κτίρια κ.α.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου