Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025

Ποια είναι τα μελλοντικά μεγάλα έργα σε σιδηρόδρομο, μετρό και αυτοκινητόδρομους

 κείμενο από το ypodomes.com

Μπορεί το ενδιαφέρον να στρέφεται στα πολύ μεγάλα έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη, μερικά εκ των οποίων έχουν και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, όμως η προετοιμασία για νέα μεγάλα έργα είναι πάντα επίκαιρη.

Έργα σε εκκρεμότητα που μας απασχολούσαν χρόνια όπως ο ΒΟΑΚ ή το Ιωάννινα-Κακαβιά έκλεισαν και τα έργα είναι πλέον υπό κατασκευή, έρχονται όμως και συνέχειες και νέες ανάγκες σε μεγάλα έργα που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια.

Κάποια από αυτά είναι έργα αιχμής όπως τα σιδηροδρομικά ή τα έργα μετρό, όμως υπάρχουν ακόμα αρκετά οδικά έργα που πρόκειται να δούμε τα επόμενα χρόνια αλλά και έργα κτιριακά που θα έχουμε μπροστά μας όλο και περισσότερο.

Τα σιδηροδρομικά έργα

Σε θέματα προτεραιοτήτων είναι προφανές ότι τα σιδηροδρομικά έργα είναι πλέον τα έργα που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα αρκετά χρόνια. Μερικά από τα σημαντικότερα νέα έργα που θα δούμε να εκτελούνται ύψους σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ είναι η αναβάθμιση της υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πύθιο-Ορμένιο, προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη ύψους 240 εκατ. ευρώ, το έργο σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Λιόσια-Κόρινθος ύψους 73 εκατ. ευρώ, η επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής Κάτω Αχαϊα-Πύργος και η Α` φάση κανονικοποίησης ύψους 95 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση του τμήματος Μουριές-Προμαχώνας ύψους 163 εκατ. ευρώ (γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας).

Τα έργα αυτά υλοποιούνται πλέον από τον ενοποιημένο ΟΣΕ-Σιδηρόδρομοι Ελλάδας και κάποια από αυτά θα τα δούμε να συμβασιοποιούνται εντός του 2026. Οι διαγωνισμοί αυτοί έχουν το προτέρημα της γρήγορης διαδικασίας, ανάλογης εκείνης του Υπερταμείου και εδώ εστιάζεται πλέον το ενδιαφέρον καθώς υπόσχεται αποτελεσματικότητα σε σχέση με τις αργές διαδικασίες των κλασικών δημόσιων έργων.

Τα έργα Μετρό

Στα έργα Μετρό φαίνεται ότι πάμε για τρία σημαντικά projects με την χρηματοδότηση να αναζητείται από το νέο ΕΣΠΑ 2028-2034 και πιθανόν άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ε.Ε. όπως το Κλιματικό Ταμείο. Γενικότερα τα έργα Μετρό λόγω ιδιαίτερα υψηλού κόστους των έργων αποτελούν ίσως την μεγαλύτερη πρόκληση στο θέμα της χρηματοδότησης.

Ένα πρώτο έργο που βρίσκεται σε διαγωνισμό από το 2023 και έχει μείνει στάσιμο λόγω της χρηματοδότησης είναι η επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη στο Ίλιον που περιλαμβάνει και ένα επέκταση του αμαξοστασίου ύψους 670 εκατ. ευρώ.

Ένα άλλο έργο που δείχνει να προτεραιοποιείται είναι η νότια επέκταση της γραμμής 2 προς Γλυφάδα καθώς όπως έγινε γνωστό εξετάζεται η αλλαγή χάραξης προκειμένου να ικανοποιηθούν οι νέες μεγάλες ανάγκες που έχει γεννήσει η επένδυση στο Ελληνικό.

Εδώ αναμένουμε νεότερα καθώς το έργο δεν έχει μελετητική ωριμότητα μιας και τα έργα μετρό για να υλοποιηθούν απαιτούνται σειρά από προκαταρκτικές μελέτες οι οποίες είναι σχετικά χρονοβόρες.

Τέλος η Θεσσαλονίκη μετά την αναμενόμενη ολοκλήρωση της γραμμής Καλαμαριάς το πρώτο τρίμηνο του 2026, διεκδικεί την δεύτερη της επέκταση που εκτός απροόπτου θα αφορά ακόμα ένα κλάδο της γραμμής 1 με αρχή τον σταθμό Δημοκρατίας και μέσω Σταυρούπολης θα φτάσει στην Ευκαρπία. Θα ικανοποιήσει τις ανάγκες πολυπληθών περιοχών στα βόρειο-δυτικά της Θεσσαλονίκης και θα βάλει σε ράγες την ανάπτυξη του δικτύου.

Ερώτημα αποτελεί και η σημαντικότατη επέκταση της γραμμής 4 στην Λ.Κηφισίας οι οποία έχει κόστος άνω του 1,5 δισ. ευρώ καθώς ξεκινά από Κατεχάκη και φτάνει μέχρι το Μαρούσι και τη Λυκόβρυση.

Οδικά έργα

Στα οδικά έργα η χώρα εν πολλοίς έχει καλύψει τις βασικές της ανάγκες και πλέον προχωρά σε επιλεκτικά projects. Το μεγάλο πλεονέκτημα των έργων αυτών σε σχέση με τα σιδηροδρομικά και τα έργα μετρό είναι πως η επιλογή της μεθόδου της παραχώρησης έχει ευνοήσει την υλοποίηση πολλών έργων μιας και υπάρχει μεγάλη συμβολής της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος που βλέπουμε τέτοια έργα να μπορούν να προχωρούν με μεγαλύτερη άνεση σε σχέση με άλλα.

Εδώ έχουμε το τελευταίο τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα το οποίο όμως έχει το αγκάθι του κόστους μιας και υπολογίζεται ότι κατ` ελάχιστον θα απαιτηθούν 700 εκατ. ευρώ. Εδώ θα χρειαστεί να ξεπεραστεί και ο σκόπελος της έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Επίσης έχουμε και τα μεγάλα έργα στην Αττική που συμπυκνώνονται στον νέο άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα, την Σήραγγα Ηλιούπολης και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο. Ένα πρώτο έργο που αναμένεται να δημοπρατηθεί άμεσα είναι ο Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά.

Επίσης αναμένουμε την ενεργοποίηση της προαίρεσης για το δυτικό τμήμα του ΒΟΑΚ Κίσσαμος-Χανιά αλλά και την ωρίμανση του ανατολικού άκρου Άγιος Νικόλαος-Ιεράπετρα.

Κτιριακά και άλλα έργα

Τέλος, στα κτιριακά έργα αυτό που αναμένουμε είναι οι εξελίξεις σε διαγωνισμούς που είναι ενεργοί. Κορυφαία projects είναι αυτά για το κυβερνητικό πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ, οι νέες φυλακές Ασπροπύργου, το επιχειρηματικό πάρκο στη Φυλή, το εμπορευματικό πάρκο Γκόνου, το κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών κ.α.

Επίσης σημαντικά νέα έργα αφορούν οι αναπτύξεις μονάδων απορριμμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας, ενεργειακές αναβαθμίσεις ενώ θα δούμε σιγά-σιγά και την ενεργοποίηση έργων συντήρησης υποδομών όπως αυτές για το σιδηροδρομικό δίκτυο, για δημόσια κτίρια κ.α.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα