Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025

Μετρό Αθήνας: νέοι συρμοί και κλιματισμός στους παλιούς συρμούς των γραμμών 2 και 3 - Ανακαινίζονται και άλλοι συρμοί στη γραμμή 1

 κείμενο από το ypodomes.com

Σε προγραμματισμό μπαίνει και επίσημα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΣΤΑΣΥ, η ανακαίνιση 12 συρμών-"βραστήρων" των γραμμών 2 και 3 του Μετρό που δεν διαθέτουν κλιματισμό αλλά και 10 επιπλέον παλιών συρμών της γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) ενώ αναμένεται και ο διπλός διαγωνισμός της Ελληνικό Μετρό.

Συνολικά η Πολιτεία θα δαπανήσει περισσότερα από 450 εκατ. ευρώ για την αγορά και ανακαίνιση συρμών ενώ αν συνυπολογιστεί και το τρέχων έργο ανακαίνισης των 14 συρμών της γραμμής 1, τότε το ποσό αυτό ξεπερνά το μισό δισ. ευρώ. Με αυτό τον σχεδιασμό μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, 51 συρμοί θα εχουν σύγχρονες προδιαγραφές και τεχνολογίες και θα υπόσχονται καλύτερες καθημερινές μετακινήσεις.

Η εταιρεία έχει καταθέσει αίτηση χρηματοδότησης και για τα δύο αυτά έργα προκειμένου να μπορέσει να αναβαθμίσει την εμπειρία του επιβάτη που χρησιμοποιεί το δίκτυο του Μετρό της Αθήνας.

Για την αναβάθμιση των συρμών πρώτης γενιάς των γραμμών 2 και 3 η ΣΤΑΣΥ έχει κάνει αίτηση χρηματοδότησης στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και συγκεκριμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Μεταφορές".

Το κόστος ανακαίνισης για τους πρώτους 12 συρμούς ανέρχεται σε περίπου 90 εκατ. ευρώ και όπως όλα δείχνουν, έχει βρεθεί η τεχνική λύση για να μπορέσει να λυθεί το μεγάλο πρόβλημα αυτών των συρμών που είναι ο κλιματισμός, ενώ θα υπάρξει και περαιτέρω αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών τους συστημάτων προκειμένου να αποκτήσουν μια δεύτερη ζωή.

Αν όλα πάνε καλά, ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα τους επόμενους μήνες και στόχος είναι εντός του 2026 να υπογραφτεί η σχετική σύμβαση. Αυτό σημαίνει πως σταδιακά μέχρι το 2028-2029 οι συρμοί αυτοί θα επανακυκλοφορήσουν στο δίκτυο αλλά με νέες δυνατότητες και κυρίως με τον απαραίτητο, για το κλίμα της Αθήνας, κλιματισμό.

Συνολικά 28 συρμοί αποτελούν το πρώτο στόλο των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας. Αυτοί οι συρμοί παραγγέλθηκαν κατά τη διάρκεια κατασκευής των δύο γραμμών την δεκαετία του 1990.

Δυστυχώς σε κανέναν από αυτούς δεν υπήρχε εγκατάσταση κλιματισμού και ούτε κάποια πρόβλεψη για μελλοντική εγκατάσταση. Σήμερα παραμένουν μελανό σημείο στην καθημερινή μετακίνηση των επιβατών κατά την καλοκαιρινή περίοδο ειδικά τις ώρες αιχμής.

Οι 15 νέοι συρμοί

Παράλληλα αναμένεται από την Ελληνικό Μετρό η δημοπράτηση προμήθειας 15 επιπλέον συρμών, επτά "αεροδρομιακούς" και οκτώ "συμβατικούς" για την ενίσχυση του στόλου του Μετρό.

Πρόκειται για διαγωνισμούς που έχουν κόστος 145 και 155 εκατ. ευρώ έκαστος και θα καλυφθούν από πόρους του ΕΣΠΑ.

Οι διαγωνισμοί αναμένονται επίσης εντός του 2026 και ο χρόνος ολοκλήρωσης της παραγγελίας αυτής, αν δεν υπάρξουν οι γνωστές καθυστερήσεις από προσφυγές των συμμετεχόντων.

Προφανής στόχος είναι από τη μια η αναβάθμιση της εμπειρίας του επιβάτη στο Μετρό αλλά και η προσθήκη περισσότερων δρομολογίων για να φτάσει τις ώρες αιχμής να πραγματοποιούνται δρομολόγια ανά 3 λεπτά.

Νέα ανακαίνιση συρμών στην γραμμή 1

Επιπλέον η ΣΤΑΣΥ, προχωρά και στην περαιτέρω ανακαίνιση 10 συρμών με την ίδια λογική που προχωρά η ανακαίνιση των 14 συρμών από την Γαλλική CAF. H ΣΤΑΣΥ προχωρά σε αίτημα χρηματοδότησης στο Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο ύψους 60 εκατ. ευρώ.

Το Ταμείο αναμένεται να ενεργοποιηθεί το 2026, οπότε τότε αναμένεται -εφόσον φυσικά πάρει το πράσινο φως της χρηματοδότησης- να ξεκινήσει και ο νέος διαγωνισμός.

Εφόσον και εδώ δεν έχουμε καθυστερήσεις και σε αυτόν τον διαγωνισμό τότε, σταδιακά μέχρι το 2029 θα μπορέσουν να ενισχύσουν την γραμμή 1 οι οποία θα έχει 24 ανακαινισμένους συρμούς.

Στόχος εδώ είναι τις ώρες αιχμής να πραγματοποιούνται δρομολόγια ανά 5 λεπτά και βέβαια η εμπειρία της μετακίνησης να διαφέρει ριζικά από την σημερινή που είναι υποβαθμισμένη συνολικά σε σχέση με εκείνη στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα