Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025

Ένας χρόνος Μετρό Θεσσαλονίκης: πως άλλαξε τη γεωγραφία της πόλης - Τα προβλήματα, η συμβολή στο κυκλοφοριακό και η επόμενη μέρα

 κείμενο από το ypodomes.com

Ήταν στις 30 Νοεμβρίου 2024, όταν εγκαινιάστηκε μετά από 18,5 χρόνια έργων, καθυστερήσεων και προβλημάτων το σημαντικότερο έργο όλων των εποχών για τη Θεσσαλονίκη, το Μετρό Θεσσαλονίκης, η βασική γραμμή Μετρό, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία με 13 σταθμούς.

Το πολυαναμενόμενο μέσο, ήρθε ομολογουμένως ανώριμο να μπει στη ζωή των Θεσσαλονικέων και να αλλάξει για πάντα την πόλη. Οι πρώτες του μέρες ήταν δύσκολες καθώς οι τεχνικές δυσκολίες φάνηκαν σχεδόν άμεσα.

Οι λεγόμενες "παιδικές ασθένειες" ξεκίνησαν άμεσα με αποκορύφωμα το συμβάν της 17ης Δεκεμβρίου, όταν συρμός σταμάτησε στη σήραγγα και μετά από λίγα λεπτά οι επιβάτες χρειάστηκε να διασχίσουν μέρος της σήραγγας για να βγουν στην επιφάνεια.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης όμως ανέβασε πολλά επίπεδα τόσο τον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι Θεσσαλονικείς όσο και το προφίλ της πόλης που χρειάστηκε να περιμένει τόσο πολύ.

Οι λόγοι για τους οποίους το Μετρό Θεσσαλονίκης καθυστέρησε τόσο πολύ να λειτουργήσει, είναι υλικό για άλλο άρθρο, αλλά σίγουρα αυτό που κρατάμε είναι πως το συγκεκριμένο έργο, ξεπέρασε τα όρια του τεχνοκρατισμού, του προγραμματισμού υλοποίησης ενός τεχνικού έργου και μετεξελίχθηκε σε ένα πολιτικό ζήτημα με ομήρους την πόλη και τους πολίτες της, στερώντας της για χρόνια την παρουσία αυτού του -αποδεδειγμένα πλέον- σημαντικού μέσου. Είναι σαφέστατα ένα case study για το πως ΔΕΝ πρέπει να υλοποιούμε ένα έργο.

Το γεγονός πως το Μετρό Θεσσαλονίκης αν και μπήκε στη ζωή της πόλης με μεγάλη καχυποψία και τελικά έφτασε να κερδίσει την πόλη έχοντας περίπου 100.000 επιβάτες καθημερινά, δείχνει τις δυνατότητες που δίνει στην πόλη αυτό το υπόγειο μέσο.

Η Ελληνικό Μετρό και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που έβαλαν ως μεγάλο στοίχημα την λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, σήμερα βλέπουν ότι το αποτέλεσμα αυτού του στοιχήματος έχει αποτέλεσμα ένα μέσο που έγινε γρήγορα η ραχοκοκαλιά του συστήματος μεταφορών της πόλης ξεπερνώντας την μονοκρατορία των λεωφορείων.

Ένα έτος με πάνω από 20 εκατομμύρια επικυρώσεις και νέα γεωγραφία στην πόλη

Στον ένα χρόνο λειτουργίας, το Μετρό Θεσσαλονίκης κατέγραψε σχεδόν 2 εκατομμύρια επικυρώσεις μετακινήσεων κάθε μήνα, δηλαδή περίπου 22 εκατομμύρια επικυρώσεις μέχρι και τις 10 Νοεμβρίου.

Συνέβαλε επίσης στην μείωση κατά περίπου 12%-15% του κυκλοφοριακού φόρτου κυρίως στο κέντρο της πόλης. Παράλληλα είναι ψηλά το ποσοστό ικανοποίησης των χρηστών καθώς περίπου το 80% των Θεσσαλονικέων είναι θετικά προσκείμενοι στην λειτουργία του μέσου.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης όμως αλλάζει και την γεωγραφία της πόλης. Με αρκετούς σταθμούς να βρίσκονται πάνω στον άξονα της Εγνατίας Οδού "μετατοπίζει" το κέντρο ενδιαφέροντος πάνω από την παραλία που είχε μονοπωλήσει τις τελευταίες δεκαετίες το ενδιαφέρον της πόλης δίνοντας της μια νέα διάσταση.

Οι σταθμοί που βρίσκονται πάνω στην Εγνατία δημιουργούν νέους πυρήνες αστικής ανάπτυξης και ήδη γύρω από τους σταθμούς αυτούς δημιουργούνται εμπορικές αναπτύξεις ενώ και το οικιστικό ενδιαφέρον ανεβάζει με γεωμετρικούς ρυθμούς τις τιμές ενοικίων και πωλήσεων.

Ένα δεύτερο συμπέρασμα είναι πως ο κεντρικότερος σταθμός της πόλης, είναι ο σταθμός Αγία Σοφία. Είναι τοποθετημένος σε τέτοιο σημείο που εξυπηρετεί τους επιβάτες που κινούνται πέριξ της Εγνατίας ενώ ο πεζόδρομος της Αγίας Σοφίας τους προωθεί προς το παραλιακό μέτωπο και τους εμπορικούς δρόμους με κυρίαρχο αυτόν την Τσιμισκή αλλά και στο επίκεντρο τη Αριστοτέλους. Μοιάζει πολύ με την λειτουργία του σταθμού Σύνταγμα στην Αθήνα.

Αντίβαρο της Αγίας Σοφίας είναι ο σταθμός Βενιζέλου. Μέσω αυτού του σταθμού βγαίνεις στην αγορά της πόλης και πιο χαμηλά στο λιμάνι ενώ μέσα στα στενά κάτω από την Εγνατία μπορείς να κατευθυνθείς προς την Αριστοτέλους. Μοιάζει αρκετά με τη λειτουργία του σταθμού Ομόνοια στην Αθήνα. Αμφότεροι οι δύο αυτοί σταθμοί έχουν περίπου ίση απόσταση από τον άξονα της Αριστοτέλους.

Ένα τρίτο συμπέρασμα είναι πως το Μετρό δεν θα αλλάξει μόνο την ανθρωπογεωγραφία της πόλης αλλά και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί. Ένα πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα είναι πως στις πρωινές ώρες, δεν υπάρχει τόσος πολύς κόσμος στους συρμούς, όπως για παράδειγμα στην Αθήνα.

Αντίθετα όσο πέρναγε η ώρα και κυρίως από το μεσημέρι και μετά οι συρμοί έφταναν σχεδόν γεμάτοι στην Αγία Σοφία και τις απογευματινές ώρες γινόταν το αδιαχώρητο. Αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί με το συμπέρασμα πως το κέντρο της Θεσσαλονίκης σήμερα κυρίως είναι περιοχή αναψυχής και shopping παρά εργασίας, μια περιοχή ψυχαγωγίας.

Αυτό καθώς τις προηγούμενες δεκαετίες ο κυκλοφοριακός κορεσμός στο κέντρο ίσως "έδιωξε" σε σημαντικό βαθμό την επιχειρηματικότητα πέριξ του κέντρου και περιφερειακά. Αυτό που θα έχει πολύ ενδιαφέρον στο επόμενο διάστημα, μήνες και χρόνια είναι να δούμε αν πλέον με την παρουσία του Μετρό, η επιχειρηματικότητα θα επιστρέψει με μεγαλύτερους ρυθμούς στο κέντρο.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης αναδείχθηκε ως έργο της χρονιάς 2024 από το ypodomes.com τόσο από το κοινό όσο και από την επταμελή επιτροπή που συστάθηκε για αυτό το λόγο. Βραβεύθηκε στα πλαίσια του ITC 2025-8ου Συνεδρίου Υποδομών-Μεταφορών.

Η επέκταση προς Καλαμαριά

Ποια θα είναι όμως η συνέχεια; Στις 10 Νοεμβρίου το Μετρό Θεσσαλονίκης διέκοψε την λειτουργία του για ένα μήνα για να ξεκινήσει η διαδικασία ένωσης της βασικής γραμμής με την επέκταση προς Καλαμαριά. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό το Μετρό θα ανοίξει ξανά στις 10 Δεκεμβρίου. Αναμένεται να κλείσει και πάλι τον Μάρτιο και να ανοίξει τις πύλες του ως δίκτυο πλέον που θα διαθέτει δύο γραμμές.

Ποια είναι η επέκταση προς Καλαμαριά; Ας δούμε τα βασικά στοιχεία του μεγάλου αυτού έργου που συμπληρώνει την βασική γραμμή:

Σε συνθήκες λειτουργίας θα εξυπηρετεί καθημερινά 63.000 επιβάτες, θα μειώσει κατά 12.000 την καθημερινή κυκλοφορία οχημάτων, ελαττώνοντας κατά 43 τόνους ημερησίως τους ρύπους CO2, με την απόσταση από τον σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά.

Τα έργα εκτελεί η AKTOR η οποία επίσης κατασκεύασε τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης μαζί με τις Webuild και Hitachi.

Πλέον υπό κατασκευή είναι η επέκταση προς τα νοτιο-ανατολικά που θα προσθέσει επιπλέον πέντε σταθμούς και θα δημιουργήσει το πρώτο μικρό δίκτυο μετρό στην πόλη.Ας

Ας δούμε όμως πως θα λειτουργήσει η επέκταση προς Καλαμαριά. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως πρόκειται ένα νέο κλάδο που συνδέεται με τη βασική γραμμή. Θα ξεκινά από τον σταθμό της 25ης Μαρτίου και θα περνά από τους σταθμούς (δείχνουμε χάρτη της επέκτασης με τους σταθμούς):
-ΝΟΜΑΡΧΙΑ
-ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
-ΑΡΕΤΣΟΥ
-ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ
-ΜΙΚΡΑ

Στην πραγματικότητα όταν λειτουργήσει η επέκταση θα υπάρχουν δύο γραμμές στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι πρώτοι 11 σταθμοί από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον σταθμό της 25ης Μαρτίου θα είναι κοινοί και για τις δύο γραμμές. Μετά οι γραμμές θα διακλαδώνονται είτε προς την Νέα Ελβετία, είτε προς την Μίκρα ανάλογα την επιλογή της διαδρομής.

Το έργο αυτό ξεκίνησε το 2013 και πλέον η κατασκευή του είναι σε τελικό στάδιο. Η επέκταση αυτή προγραμματίζεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να δοθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του έτους και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούνται περίπου 60.000 επιβάτες επιπλέον ημερησίως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα