Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, ένα έργο φάντασμα

κείμενο από το ypodomes.com
Τα αφιερώματα στα μεγάλα υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα συνεχίζονται και σήμερα θα ασχοληθούμε με ένα υπό κατασκευή «παγωμένο» έργο. Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας είναι ένας από τους 5 οδικούς άξονες που την προηγούμενη δεκαετία δόθηκαν σε ιδιώτες προκειμένου να τους κατασκευάσουν και να τους εκμεταλλευτούν για αρκετές δεκαετίες.

Ο συγκεκριμένος δρόμος έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό σε σχέση με τους υπόλοιπους. Είναι σχεδόν στο σύνολο του σε νέα χάραξη πράγμα που κάνει την ολοκλήρωση του ακόμα πιο δύσκολη αφού δεν έχει τμήματα που απλώς πρέπει να διαπλατυνθούν όπως πχ στην Ολυμπία Οδό.

Έργα δεν γίνονται εδώ και πολύ καιρό και παραμένει «παγωμένη» η κατασκευή του με τις αρνητικές συνέπειες που μπορεί να έχει για το σύνολο των περιοχών που διαπερνά.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ Ε-65- ΙΣΤΟΡΙΑ
Ο Αυτοκινητόδρομος που είναι ευρέως γνωστός ως Ε-65 ξεκινά από τον Μαλλιακό Κόλπο λίγο πριν την είσοδο της πόλης της Λαμίας (ερχόμενοι από Αθήνα) συνεχίζει με κατεύθυνση βόρεια και διασχίζει όλη την Δυτική Θεσσαλία περνώντας από Καρδίτσα- Τρίκαλα- Καλαμπάκα για να τερματίσει στην Δυτική Μακεδονία πάνω στον άξονα της Εγνατίας Οδού στην περιοχή Παναγιά του Νομού Γρεβενών. Πρόκειται για ένα δύσκολο αυτοκινητόδρομο αφού διασχίζει τον ορεινό όγκο της Στερεάς, τις πεδιάδες της Θεσσαλίας και τέμνει τον όγκο της οροσειράς της Πίνδου στα Γρεβενά.

Περιλαμβάνει κατασκευή 175χλμ νέου αυτοκινητόδρομου. Ανάδοχος του έργου είναι η Κοινοπραξία Νέα Οδός που αποτελείται από τις εταιρείες CINTRA S.A, DRAGADOS, ΓΕΚ, ΤΕΡΝΑ ΑΕ. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Μάιο του 2005 και ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου 2007 με την υπογραφή της σύμβασης. Η έναρξη της περιόδου παραχώρησης ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2008 με σκοπό να ολοκληρωθούν οι εργασίες 66 μήνες αργότερα, δηλαδή τον Οκτώβριο του 2013.

Τεχνικές Λεπτομέρειες
Ο Ε-65 θα περιλαμβάνει τον Μαλλιακό Κόλπο από τα Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες και ξεκινώντας από τη Λαμία θα διασχίζει τον ορεινό όγκο μέχρι το Δομοκό, θα συνεχίζει πεδινά στις πόλεις Καρδίτσα, Τρίκαλα, Καλαμπάκα και θα καταλήγει στην Παναγιά Γρεβενών που θα συνδέεται με την Εγνατία Οδό. Στην κατασκευή του τα δυσκολότερα τμήματα είναι τα Λαμία-Δομοκός που περιλαμβάνει και την μεγάλη σήραγγα Δομοκού και Καλαμπάκα-Παναγιά Γρεβενών

Τα τμήματα που θα κατασκευαστούν είναι τα παρακάτω:
Α. Λαμία- Δομοκός- Καρδίτσα 83χλμ
Β. Καρδίτσα- Τρίκαλα 27χλμ
Γ. Τρίκαλα-Καλαμπάκα- Παναγιά Γρεβενών 65χλμ

Στο σύνολο του ο Αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ με διαχωριστικό τύπου Jersey στο μέσον, 23 Ανισόπεδους Κόμβους (Α/Κ), Σήραγγες διπλού κλάδου μήκους 10χλμ, Cut and cover μήκους 620 μέτρων, Απλές γέφυρες 2,5χλμ, Κοιλαδογέφυρες 6,3 χλμ. Σε όλο το μήκος του δρόμου θα υπάρχουν ΣΕΑ (Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων) καθώς και 24ωρη παρακολούθηση από την διαχειρίστρια εταιρεία.

Εξέλιξη- Πρόοδος έργου
Ουσιαστικά τα έργα κατασκευής ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2008 με τις προκαταρκτικές εργασίες της σήραγγας Δομοκού. Ακολούθησε η διάνοιξη αρκετών χιλιομέτρων σε περιοχές που δεν είχαν προβλήματα. Το πρόβλημα των απαλλοτριώσεων ήταν καθοριστικό για την εξέλιξη του έργου καθώς ακόμα και σήμερα υπάρχουν αρκετά χιλιόμετρα μπλοκαρισμένα.

Με την κρίση να χτυπά και την πόρτα του Ε-65 οι εργασίες έχουν σταματήσει εδώ και ένα χρόνο. Σημαντικότερη αιτία είναι η αλλαγή στάσης από τις συμμετέχουσες τράπεζες που απαιτούν υψηλότερα επιτόκια και διασφάλιση για την οικονομική βιωσιμότητα του οδικού άξονα.

Στην περίπτωση του Ε-65 δεν υπάρχει ακόμα σαφές χρονοδιάγραμμα και θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για την ολοκλήρωση του. Το τμήμα Καλαμπάκα- Εγνατία μήκους 65 χιλιομέτρων είναι μπλοκαρισμένο από προσφυγές για περιβαλλοντικούς λόγους και αναζητείται εναλλακτική διαδρομή ή άλλη πρόσφορη λύση.

Το έργο αρχικά είχε διαιρεθεί σε τρία υποτμήματα που θα λειτουργούσαν κατά σειρά:
24 μήνες - Σύνδεση με Ε.Ο Λαμία - Καρπενήσι
45 μήνες - Τρίκαλα- Καλαμπάκα- Παναγιά Γρεβενών
66 μήνες - Λαμία- Τρίκαλα

Οφέλη
Ο Αυτοκινητόδρομος Ε-65 για πρώτη φορά θα βγάλει από την αφάνεια τις περιοχές της Δυτικής Θεσσαλίας, της νότιο-ανατολικής Πίνδου και του Νότου της Δυτικής Μακεδονίας. Είναι μια περιοχή με εκπληκτικές φυσικές ομορφιές οι οποίες θα μπορούν να δουν οι επισκέπτες μέσω του νέου αυτού δρόμου.

Είναι ο δεύτερος (μετά την Εγνατία) αυτοκινητόδρομος που συναντά άλλους 3 στα άκρα του: στα Σκάρφεια τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στα Σκάρφεια την Νέα Οδό και στην Παναγιά Γρεβενών την Εγνατία.

Οι περιοχές που θα ωφεληθούν άμεσα είναι οι Νομοί: Φθιώτιδας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Γρεβενών και έμμεσα ο Νομός Λάρισας. Εξασφαλίζεται γρήγορη σύνδεση μεταξύ πολλών αγροτικών περιοχών αλλά και αρκετών περιφερειακών αστικών ιστών.

Επίσης είναι πολύ σημαντικό ότι η διαδρομή από τις περιοχές που συναντά ο Ε-65 προς Λάρισα, Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα μειωθεί δραστικά με όλα τα οφέλη που θα φέρει αυτή η μείωση.

Ένα άλλο σημαντικό όφελος είναι η λειτουργία του Ε-65 ως εναλλακτική διαδρομή προς και από την Ήπειρο και τα Δυτικά Βαλκάνια με ευεργετικές συνέπειες στην κίνηση των άλλων μεγάλων οδικών αξόνων ενώ αναμένεται με την λειτουργία του να επιδράσει θετικά στην αγροτική ανάπτυξη και τον τουρισμό.

2 σχόλια:

τρενομανής είπε...

Δεν είμαι ενάντια στην βελτίωση και εξέλιξη των οδικών υποδομών. Αλλά αγαπητοί μου κάποια στιγμή σε αυτήν την δύσμοιρη χώρα οφείλουμε να βελτιώσουμε τις σιδηροδρομικές υποδομές και επιτέλους να διακινήσουμε πληθυσμό και εμπορεύματα μέσω αυτού του ταχέως, φιλικού σε άνθρωπο και περιβάλλον μέσου μετακίνησης. Είναι αδιανόητο στη χώρα μας να εγκαταλείπεται στην ερήμωση το σιδηροδρομικό δίκτυο που θα ήταν σε θέση να αποφορτίσει τους αυτοκινητοδρόμους από φθορά, κυκλοφοριακό, από αδικαιολόγητη δαπάνη καυσίμου κ.λπ. Όλα τα μέσα μεταφοράς πρέπει να στήνονται πέριξ του σιδηροδρομικού δικτύου ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΑ και όχι ως κύρια μέσα μεταφοράς. Επομένως προηγείται χρονολογικά η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκας – Κοζάνης και μάλιστα ως τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας (ειδικά αν κατασκευαστεί και το τμήμα Κοζάνης - Βεροίας μέσω Πολυμύλου) και έπεται ο οποιοσδήποτε αυτοκινητόδρομος. Τώρα μάλιστα η οικονομική κρίση θα έπρεπε να μαζικοποιεί τις μεταφορές (επιβατηγές και εμπορικές) και όχι να τις ατομικοποιεί (από αυτό το σημείο και μόνο διαφαίνεται πόσο μας κοροϊδεύουν αυτοί που μας ομιλούνε για την οικονομική κρίση). Ο σιδηρόδρομος είναι σε θέση με ολιγότερα έξοδα κατασκευής από τους αυτοκινητοδρόμους να μας παράσχει ταχύτατες αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις καθώς και μαζικές μεταφορές προϊόντων και αγαθών με αξιόπιστο και γρήγορο τρόπο. Το επίπεδο και ο τρόπος μετακίνησης καθορίζει εν πολλοίς και το βιοτικό επίπεδο μιας χώρας. Γερμανία, Γαλλία, Ελβετία, Σουηδία, Νορβηγία, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία, Ιταλία έχουν κορυφαίο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αντίθετα, Αλβανία, Ελλάδα, Τουρκία έχουν σιδηροδρομικό δίκτυο αντίστοιχο της πνευματικής κατάστασης των ηγητόρων των χωρών αυτών και των λαών που τους αναδεικνύει...

Γιώργος είπε...

Συμφωνώ απόλυτα αλλά τα συμφέροντα είναι μεγάλα. Η μάσα γίνεται στους μεγάλους οδικούς άξονες.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα