Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015

5 χρόνια κρίση, 5 χρόνια έργα: Μάθαμε από το πάθημα;

κείμενο από το ypodomes.com
Όταν τον Ιούνιο του 2010 άνοιξε το ypodomes.com ζούσαμε ακόμα σε ένα όνειρο. Τα έργα κυλούσαν ακόμα, η χώρα όμως είχε ήδη εισέλθει στο λαβύρινθο της κρίσης.

Οι καλές μέρες των κατασκευών που κράτησαν για περίπου 20 χρόνια, που γιγάντωσαν τις μεγάλες κατασκευαστικές μας εταιρίες είχε φτάσει σε ένα αδιέξοδο.

Από τη μία τα χρήματα στέρευαν ενώ το κατασκευαστικό Ελντοράντο καλά κρατούσε. Δεν είχαμε ακόμα συνειδητοποιήσει πως εκεί που μπήκαμε, σε αυτό το λαβύρινθο, δεν είχαμε φροντίσει ένα έχουμε το δικό μας "μίτο της Αριάδνης".

Σημειωτέον, αυτό το σφάλμα ακόμα το κάνουμε. Κινούμαστε σαν χαμένοι και δεν έχουμε βρει ένα βηματισμό που να μας επιτρέψει να βρούμε το δρόμο προς την έξοδο.

Το τι έφταιξε και είμαστε εδώ είναι μία μεγάλη κουβέντα που έχει να κάνει με το πολιτικο σκέλος και υπάρχουν άλλοι ειδικοί για να το αναλύσουν. Αναφορικά με το επιχειρηματικό προσπαθήσαμε και εν μέσω της κρίσης μέσα από τις υποδομές να ξεφύγουμε από τη μοίρα μας.

Όπως αποδείχθηκε αυτό δεν έφτανε όχι γιατί ήταν μία λάθος κίνηση αλλά γιατί αυτό δεν μπορούσε να υποστηριχθεί οικονομικά. Έτσι το ένα έργο μετά το άλλο πάγωσαν και στα χρόνια απο τα μέσα του 2010 μέχρι και τα μέσα του 2013 τα περισσότερα έργα ήταν νεκροζώντανα.

Εν τω μεταξύ και ενώ η χώρα έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου τα  έργα αρχίζουν σταδιακά να ξυπνούν. Για τον επόμενο ενάμιση χρόνο η εικόνα αλλάζει η κατασκευή αρχίζει και παίρνει μπρος και όλα δείχνουν  πως έχουν πάρει το δρόμο τους.

Όμως η κρίση δεν έχει τελείωσει και στην πραγματικότητα ένας δεύτερος γύρος έχει ξεκινήσει και εξακολουθεί μέχρι σήμερα. Τα αποτελέσματα του διαρκούν ακόμα και η λήξη του παραμένει άγνωστη.

Μέσα από αυτή την πενταετία θα περίμενε κανείς ότι θα υπήρχε μεγαλύτερη σοφία αναφορικά με τα λάθη που έχουν γίνει στο παρελθόν. Δυστυχώς αυτό δεν έχει συμβεί και σήμερα είμαστε αντιμέτωποι με μία πολύ δύσκολα διαχειρίσιμη πραγματικότητα.

Αν πάρουμε για παράδειγμα τους αυτοκινητόδρομους θα δούμε ότι η πολιτική που έχει επιλεχθεί είναι μάλλον αδιέξοδη. Τα ποσά για διόδια είναι εκτός ελληνικής πραγματικότητας και μάλλον έχουν προσαρμοστεί στην τραπεζική πραγματικότητα. Τι σημαίνει αυτό;

Σημαίνει δύσκολες καταστάσεις. Πως μπορείς να ικανοποιήσεις την ανάγκη σου για ασφαλές μεγάλο δίκτυο αυτοκινητόδρομων, με ένα κόστος ανεκτό για την οικονομική κατάσταση της χώρας και ταυτόχρονα να ικανοποιείς τον επενδυτή και τον χρηματοδότη; Μαθηματικά για υψηλού επιπέδου λύτες.

Αυτός είναι ένας γρίφος που δύσκολα μπορεί κάποιος να τον απαντήσει. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τα Περιφερειακά Αεροδρόμια. Θα μπορέσουν κάτω από την σκέπη ενός ιδιωτικού επενδυτή να παραμείνουν φιλικά και κυρίως οικονομικά προς τον επιβάτη; Ερωτήματα φιλοσοφικά...

Στην ουσία η κουβέντα που πρέπει να γίνει άμεσα είναι τι οικονομία θέλουμε, αν θέλουμε σύγχρονο-κράτος και ταυτόχρονα πως αυτό μπορεί να γίνει με τα οικονομικά μαθηματικά της χώρας μας.

Το βέβαιο είναι ότι το επόμενο διάστημα δεν θα είναι εύκολο, τουναντίον, θα είναι ένα διάστημα που θα περάσουμε ακόμα μία στενωπό αλλά από αυτή θα κριθεί και η συνέχεια της χώρας άλλα και των κατασκευών.

Θα κρατήσω λοιπόν την αισιοδοξία μου και θα ευχηθώ να υπάρξει μία καλή κατάληξη στον Ελληνικό Δράμα που μας επηρεάζει όλους και να ευχηθώ η επόμενη μέρα να είναι καλύτερη για όλους. Μπορεί να είμαστε φτιαγμένοι για τα δυσκόλα, αλλά δεν είναι ανάγκη να εξασκούμε αυτή την επιδεξιότητα συνέχεια. Αλλωστε κομμάτι της -ευημερούσας κατά τα άλλα- Ευρώπης είμαστε και ονειρευόμαστε ένα καλύτερο μέλλον για όλους μας.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα