Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2015

Ανάπλαση Πανεπιστημίου-Mariahilferstrasse: Δύο δρόμοι με διαφορετική μοίρα

κείμενο από το ypodomes.com
Όταν πριν από 3 χρόνια έγινε η επίσημη παρουσίαση του έργου της Ανάπλασης Πανεπιστημίου, υπήρξε μεγάλος ενθουσιασμός για το έργο μιας και ήταν πολύ οραματικό για την εποχή του αλλά και για την πόλη της Αθήνας που η εικόνα της δεν είναι και στα καλύτερα της.

Την ίδια περίοδο σε μία άλλη πρωτεύουσα της Ευρώπης, τη Βιέννη, είχαμε το σχεδιασμό της Μariahilferstrasse, ενός κεντρικότατου δρόμου της πόλης. Εκεί οι αντιδράσεις και οι επιφυλάξεις ξεκίνησαν από νωρίς.

Ένα χρόνο αργότερα, στην Αθήνα πολεμούσαμε για την προώθηση της δημοπράτησης της Πανεπιστημίου ενώ την ίδια ώρα είχαν αρχίσει τα πρώτα αρνητικά δημοσιεύματα "για το κυκλοφοριακό χάος που θα φέρει". Οι καθυστερήσεις εμφανείς και με συνεχείς αναβολές για το έργο.

Στη Βιέννη, η κουβέντα είχε ολοκληρωθεί και είχαμε περάσει ήδη σε ρυθμούς κατασκευής μιας και τελικά επικράτησε η λογική ότι η πεζοδρομημένη αρτηρία θα έφερνε θετικά αποτελέσματα σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση.

Το 2014 οι δρόμοι της Πανεπιστημίου και της Mariahilferstrasse ήταν εντελώς διαφορετικοί. Στην Ελλάδα αφού παρουσιάσαμε το σχέδιο με τυμπανοκρουσίες και την στιγμή που όλοι περιμέναμε την εκκίνηση της ανάπλασης, ήρθε κεραυνός εν αιθρία η εν πολλοίς απένταξη του έργου από το σχεδιασμό για το νέο ΣΕΣ 2014-2020 ενώ ήρθε και μία προσφυγή -μοιραία- στο ΣτΕ.

Στην Mariahilferstrasse  το έργο ολοκληρωθεί και οι χρήστες του αρχίζουν και αντιλαμβάνονται την αξία που θα αποκτήσει όχι μόνο αυτός ο δρόμος αλλά όλη η περιοχή που συνδέεται με το δρόμο.

ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΤΕΛΙΚΑ;
Αν αναλύσουμε λίγο το τί συνέβη και κυρίως το πως συνέβη αυτή η ανατροπή στην Πανεπιστημίου και δεν είχε την ίδια τύχη με τον δρόμο στη Βιέννη θα βρούμε το μόνιμο ελληνικό δράμα.

Θέλουμε να κάνουμε μία παρέμβαση, την οργανώνουμε κάπως ρηχά, οι φορείς την θέλουν αλλά οι αντίρροπες δυνάμεις πάντα αμφιβάλλουν. Αυτή η αμφιβολία με το πέρασμα του χρόνου διαβρώνει το σχέδιο και τελικά κάτω από το βάρος της ίδιας της αμφιβολίας το έργο καταρρέει σαν χάρτινος πύργος.

Είναι μία ιστορία που στα ελληνικά κατασκευαστικά δρώμενα την βλέπουμε συχνά-πυκνά. Μόνο μία μεγάλη πεζοδρόμηση προχώρησε στην πόλη, αυτή της Διονυσίου Αεροπαγίτου και αυτή γιατί ως καθυστερημένο Ολυμπιακό Έργο προσπέρασε τις γνωστές κακοτοπιές και τελικά πραγματοποιήθηκε.

Η αντιπαραβολή Πανεπιστημίου-Mariahilferstrasse είναι ένα ιδανικό μάθημα διαφορετικής προσέγγισης, προβληματισμού αλλά και υλοποίησης πλάνων μεταξύ της χώρας μας και μιας κλασσικής ευρωπαϊκής κουλτούρας.

Προς το παρόν οι Αυστριακοί χαίρονται ένα θαυμάσιο πεζόδρομο που συνδέει το κέντρο με τη δυτική πλευρά της πόλης, με ποδηλάτες, γονείς με παιδιά, νεαρά και όχι τόσο νεαρά ζευγάρια, παρέες φίλων, μοναχικούς τύπους, χώρους συναυλιών, περιπάτου, σκιάς, εμπορικής δραστηριότητας και αρμονίας του χώρου και εμείς για ακόμα μία φορά θα "βράσουμε" στο ζουμί μας, αναρωτώμενοι τι δεν πήγε -και πάλι- καλά και χάσαμε ακόμα μία ευκαιρία ποιοτικής αναβάθμισης του κέντρου της πρωτεύουσας μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα