Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2019

Εννιά χρόνια ΣΔΙΤ στην Ελλάδα με έργα που ξεπερνούν τα 2,2δισ.ευρώ

κείμενο από το ypodomes.com
Εννιά χρόνια έκλεισε πρόσφατα ο τομέας των έργων ΣΔΙΤ στην Ελλάδα. Μέσα σε αυτή την πορεία αυτό που μπορούμε να ξεχωρίσουμε είναι την δύσκολη αρχική επιβίωση τους λόγω της κρίσης και της πολιτικής τους αμφισβήτησης. Τα έργα με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Φορέα δεν ξεκίνησαν με προίκα τα ήδη καλά αποτελέσματα στο εξωτερικό αλλά με διστακτικότητα και πολλές φορές εχθρική στάση. Σε εκείνα τα πρώτα χρόνια οι προσπάθειες ξεκίνησαν με τα έργα σε σχολεία και πυροσβεστικούς σταθμούς. Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να φτάσουμε από την ωρίμανση, στην φάση του διαγωνισμού και τελικά της υλοποίησης.
Παρά τα σημαντικά αποτελέσματα που είχαν με την ολοκλήρωση τους αυτά τα πρώτα ΣΔΙΤ, δεν είχαν πείσει και ιδιαίτερα. Θυμάμαι μάλιστα και τη δήλωση ενός πολιτικού, πίσω στο 2013, ότι τα ΣΔΙΤ έχουν περιορισμένη εφαρμογή και κυρίως είναι χρήσιμα σε έργα μεσαίου και μικρού κόστους.
Ο άνθρωπος που έχει βάλει αναμφίβολα τη σφραγίδα του σε όλη αυτή την πορεία είναι ο Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ, Νίκος Μαντζούφας που πραγματικά έχει συνδεθεί με αυτά τα έργα, έχει επιμείνει και τελικά έχει πείσει ότι τα ΣΔΙΤ δεν έχουν ένα πρόσωπο, μία χρήση αλλά με έξυπνη προσαρμογή μπορούμε να τα δούμε σε πολλές διαφορετικές εφαρμογές. Είναι ο άνθρωπος που έχει παραμείνει στην ίδια θέση εδώ και 9 χρόνια, χρόνος ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα.
Μετά τα δύσκολα χρόνια των ΣΔΙΤ, σήμερα έχει έρθει η καταξίωση τους. Τα αιτήματα για τέτοιας μορφής έργα πέφτουν βροχή και πλέον δεν περιορίζονται ούτε σε είδος ούτε σε κόστος. Τα έργα που ήδη υλοποιούνται (ή έχουν ολοκληρωθεί) είναι 780εκ ατ. ευρώ είναι σχολεία, διαχειριστή απορριμμάτων, ευρυζωνικά δίκτυα, τηλεματική, ηλεκτρονικό εισιτήριο, πυροσβεστικοί σταθμοί, ψηφιακά πρακτικά δικαστηρίων.
Επίσης εγκεκριμένα είναι επιπλέον 420εκατ.ευρώ σε έργα όπως τα τα σχολεία στη Ρόδο και τα Χανιά, διαχείριση απορριμμάτων Ρόδου, Ιατροβιολογικο κέντρο Ακαδημίας Αθηνών. Αφήνουμε για το τέλος το ΣΔΙΤ για το τμήμα του ΒΟΑΚ από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη που τάραξε τα νερά και προσέλκυσε 5 σχήματα αφήνοντας πολλές υποσχέσεις για το μέλλον.
Αν σε αυτά προσθέσουμε και άλλα ΣΔΙΤ που προετοιμάζονται όπως τα νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία, το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, τη Μαρίνα Ναυπλίου, τη Μαρίνα στη Νέα Μάκρη και το πιο πρόσφατο το έργο-γίγας των 700εκατ.ευρώ εγκεκριμένο ήδη Ultrafast Broadband PP, ο συνολικός απολογισμός των έργων ΣΔΙΤ στην Ελλάδα ανέρχεται σε 2,2δισ.ευρώ, ένα ποσό διόλου ευκαταφρόνητο αν σκεφτούμε για παράδειγμα ότι το πρόσφατο ΕΣΠΑ 2014-2020 για έργα υποδομής έχει προϋπολογισμό 5,1δισ.ευρώ.
Κρίσιμο σε όλα αυτά τα έργα, η εξαιρετική ποιότητα, χρόνοι υλοποίησης, σημαντικός ανταγωνισμός και διαφανείς διαγωνιστικές διαδικασίες. Ειδικά το τελευταίο είναι κομβικό. Η Παγκόσμια Τράπεζα κατέταξε την Ελλάδα 3η ανάμεσα σε 135 χώρες στην κατηγορία «Καλές διαγωνιστικές διαδικασίες σε έργα ΣΔΙΤ».
Αξίζει να αναφέρουμε πως τα ελληνικά έργα ΣΔΙΤ έχουν αποσπάσει σειρά από διεθνή βραβεία αναγνωρίζοντας την καινοτομία και την ποιότητα τους όπως:
-Σε μελέτη για την επιτροπή REGI του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (2017), η Ελλάδα αναγνωρίζεται ως καινοτόμος στη χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ.
-Η Ελλάδα κατετάγη 3η παγκοσμίως ανάμεσα σε 135 χώρες στον τομέα των «Βέλτιστων Διαγωνιστικών Διαδικασιών σε έργα ΣΔΙΤ», σύμφωνα με την Έκθεση ΣΔΙΤ 2018 της Παγκόσμιας Τράπεζας.
-Διεθνής βράβευση των έργων ΣΔΙΤ 24 Σχολείων ως “Συμφωνία της Χρονιάς στον τομέα της εκπαίδευσης” από το περιοδικό World Finance.
-Διεθνής βράβευση του έργου ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων Δ. Μακεδονίας ως “Συμφωνία της Χρονιάς στον τομέα των Απορριμμάτων” από το περιοδικό World Finance.
-Πρώτο βραβείο για το έργο ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων Δ. Μακεδονίας στην κατηγορία “Waste Partnership” των βραβείων “Waste & Recycling Awards 2017”.
-Διεθνής βράβευση του έργου ΣΔΙΤ ανάπτυξης Ευρυζωνικών υποδομών σε αγροτικές περιοχές "Ευρωπαϊκό Βραβείο Ευρυζωνικότητας 2017" από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
-Διεθνής βράβευση του έργου ΣΔΙΤ ανάπτυξης Ευρυζωνικών υποδομών σε αγροτικές περιοχές στο παγκόσμιο συνέδριο του Συνδέσμου Πληροφορικής (WITSA) στην κατηγορία Digital Opportunity Awards 2018.
Φυσικά δεν ξεχνάμε πως μόλις πριν από λίγες μέρες μέσα από μία πολυήμερη διαδικτυακή ψηφοφορία στο ypodomes.com, έργο της χρονιάς 2018 βγήκε το ΣΔΙΤ Απορριμμάτων Ηπείρου αποδεικνύοντας και την ευρεία αποδοχή που έχουν πλέον τέτοιου είδους έργα. Το βραβείο θα δοθεί στο επερχόμενο 3ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών στις 19-20 Ιουνίου στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών.
Αυτό που φαίνεται τουλάχιστον σε αυτή τη χρονική συγκυρία είναι πως τα ΣΔΙΤ έρχονται να καλύψουν σημαντικά κενά από άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα. Είναι εύκολα χρηματοδοτούμενα και μάλιστα από τράπεζες όπως η ΕΤΕπ ή άλλες εμπορικές τράπεζες, έχουν ξεκάθαρους όρους και βάζουν στο ίδιο τραπέζι το Δημόσιο με τον Ιδιωτικό τομέα παρέχοντας κέρδη και στα δύο μέρη.
Αυτό που θα χρειαστεί να παρατηρήσουμε στο επόμενο διάστημα είναι μέχρι που μπορεί να φτάσει το πεδίο των ΣΔΙΤ που ολοένα και μεγαλώνουν σε νέες διευρυμένες χρήσεις που φτάνουν από σχολεία και μονάδες απορριμμάτων μέχρι φράγματα, αυτοκινητόδρομους και ίντερνετ υπερυψηλών ταχυτήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα