Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 25 Απριλίου 2023

ΒΟΑΚ: Υπό κατασκευή ο άξονας Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος - Το ιστορικό των έργων μέχρι σήμερα

 κείμενο από το ypodomes.com

Ολοκληρώνεται το παζλ για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ μετά τη χθεσινή υπογραφή και του μεσαίου τμήματος από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη. Το έργο που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ είναι το δεύτερο που εισέρχεται σε φάση κατασκευής μετά από το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που ήδη έχει υπογραφεί από τις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022.

Η σύμβαση που υπεγράφη, αφορά στο τμήμα του ΒΟΑΚ από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, μήκους 22,5 χλμ., με προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 90 εκατ. θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Την κατασκευή αναλαμβάνει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Αναφορικά με το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που υλοποιείται ως δημόσιο έργο, την κατασκευή έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ.

Αξίζει να θυμηθούμε πως ο διαγωνισμός-ΣΔΙΤ ξεκίνησε στις 18 Οκτωβρίου 2018 με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Στις 24 Ιανουαρίου 2022 υποβλήθηκε η προσφορά από το παραπάνω σχήμα όπου και πρόσφατα ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος για το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ.

Με τα δύο αυτά έργα έχουμε πλέον υπό κατασκευή το τμήμα του ΒΟΑΚ από την Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, μήκους περίπου 38 χιλιομέτρων δηλαδή περίπου το 20% του συνολικού έργου.

Τελευταία εκκρεμότητα μένει πλέον το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 157 χιλιομέτρων του οποίου ο διαγωνισμός προχωρά με τη μέθοδο της παραχώρησης. Πρόκειται για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς θα εξυπηρετεί τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Κρήτης, δηλαδή Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.

Όπως αναφέρθηκε εχθές από τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, στη σχετική τελετή των υπογραφών, στις 8 Μαΐου θα υποβληθούν οι δεσμευτικές. Ο προϋπολογισμός για το τμήμα αυτό ανέρχεται σε 1,75 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο μεγάλο αυτό έργο έχει ενταχθεί ως προαίρεση και προχωρά η ωρίμανση για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, για τα τρία τμήματα, ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ αποτελεί την τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα στο πεδίο των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Με την ολοκλήρωση του και σε συνδυασμό με άλλες προσθήκες, όπως το Πάτρα-Πύργος, το βόρειο και νότιο τμήμα του Ε65, το Ιωάννινα-Κακαβιά, το flyover και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας θα αγγίξει τα 3.000 χιλιόμετρα.

Ο ΒΟΑΚ όταν λειτουργήσει θα έχει ηλεκτρονικά διόδια από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του. Θα είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που με την έναρξη λειτουργίας του θα διαθέτει αναλογικό σύστημα διοδίων, δηλαδή πληρωμή ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα έχουν διανυθεί από τον χρήστη.

Η ιστορία του ΒΟΑΚ

Η χθεσινή υπογραφή για το μεσαίο τμήμα ήταν η τελευταία πράξη ενός διαγωνισμού που ξεκίνησε από το 2018. Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι το πως φτάσαμε στην υλοποίηση του ΒΟΑΚ μέσω τριών διαφορετικών μεθόδων, δηλαδή την παραχώρηση, της ΣΔΙΤ και του δημόσιου έργου.

Την περίοδο που ξεκινούσε η διερεύνηση του πως θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί η υλοποίηση ενός τόσο μεγάλου έργου, η αρχική σκέψη ήταν η παραχώρηση. Ωστόσο εκείνη την εποχή, το 2017, ήταν η περίοδος στην οποία η Eurostat έδινε το πράσινο φως στα έργα-ΣΔΙΤ, θεωρώντας τα ότι δεν επιβαρύνουν το χρέος ενώ αντιθέτως οι παραχωρήσεις είχαν πάει στο χρέος.

Επιπρόσθετα, από όλο τον άξονα του ΒΟΑΚ, ικανή κίνηση υπήρχε στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, στα υπόλοιπα τμήματα -όπως άλλωστε και στο μεγαλύτερο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων- η αριθμητική δεν έβγαινε.

Τότε, λήφθηκε η απόφαση να σπάσει το έργο στα τρία για να μπορέσει να υλοποιηθεί σε όλο του το μήκος. Δηλαδή να πάρει την άγουσα προς υλοποίηση με τη μέθοδο της παραχώρησης, το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.

Επιπλέον, μέσω του ΕΣΠΑ μπορούσε να προχωρήσει το ανατολικό τμήμα, από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο (τότε ακόμα δεν υπήρχε το Ταμείο Ανάκαμψης). Έτσι, το μεσαίο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη, μήκους 22,5χλμ, αποφασίστηκε να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, λύνοντας τα χέρια του υπουργείου ΥΠΟΜΕ.

Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε το 2018 η προκήρυξη των διαγωνισμών για τα τμήματα της παραχώρησης και της ΣΔΙΤ (Χανιά-Χερσόνησος και Χερσόνησος-Νεάπολη) με την εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Το 2020, με την έλευση της πανδημίας covid-19, Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε την ίδρυση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από την διάρθρωση των πόρων, ο ΒΟΑΚ βγήκε κερδισμένος με περίπου 450 εκατ. ευρώ. Έτσι από το 2021 είχε ολοκληρωθεί και το χρηματοδοτικό σκέλος και έτσι οι διαγωνισμοί (πέρα από την ωρίμανση τους που έτρεξε) μπορούσαν πλέον να προχωρήσουν.

Στις αρχές του 2022 προκηρύσσεται και ο διαγωνισμός, ως δημόσιο έργο, για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, με κάλυψη από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες έτρεξαν, με αποτέλεσμα στις 5 Σεπτεμβρίου να υπογραφεί, με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ, το έργο. Η αρχή είχε γίνει.

Το δεύτερο μέρος ολοκληρώθηκε εχθές με τις υπογραφές για το μεσαίο τμήμα, ως ΣΔΙΤ και πλέον αναμένουμε τις προσφορές για το βασικό τμήμα και ακολούθως τις υπογραφές που θα ενεργοποιήσουν τις κατασκευές σε όλο τον άξονα του ΒΟΑΚ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα