Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 19 Ιουλίου 2023

19 χρόνια λειτουργίας έκλεισε το Τραμ στην Αθήνα - Πως ξεκίνησε, οι δυσκολίες και τα στοιχήματα

 κείμενο από το ypodomes.com

Δεκαεννιά χρόνια ζωής κλείνει σήμερα το δίκτυο Τραμ στην Αθήνα. Ήταν το καλοκαίρι, λίγο, ελάχιστα πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 όταν τέθηκε σαν σήμερα 19 Ιουλίου 2004 σε λειτουργία το νέο μέσο σταθερής τροχιάς. Η ένταξη του στην πόλη δεν ήταν ρόδινη και σίγουρα δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτή του Μετρό.

Το Τραμ συνάντησε πάρα πολλά προβλήματα, ειδικά την πρώτη περίοδο και χρειάστηκαν αρκετοί μήνες μέχρι να ενταχθεί αρμονικά στο συγκοινωνιακό δίκτυο της πρωτεύουσας. Τα επόμενα χρόνια αμφισβητήθηκε καθώς -κακώς- συγκρίθηκε με το Μετρό ενώ ο ρόλος του είναι τελείως διαφορετικός.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η Αθήνα, όπως και άλλες πόλεις της χώρας, είχαν δίκτυα Τραμ από τα τέλη του 19ου αιώνα, αλλά μετά τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο, θεωρήθηκε ως ένα ξεπερασμένο μέσο και χάθηκε από τις ελληνικές πόλεις χάριν των οδικών συγκοινωνιών, δηλαδή των λεωφορείων.

Αυτή η δεύτερη περίοδος του Τραμ δεν είναι ούτε αρμονική, ούτε ειρηνική. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής από το 2002 μέχρι το 2004 υπήρξαν ουκ ολίγες αντιδράσεις από τους Δήμους που έπρεπε να περάσει μιας και θεωρούνταν μέσο που "έκοβε" τις συνοικίες.

Μέχρι και σήμεα το Τραμ στην Αθήνα είναι ένα μέσο που κινείται σε ένα μικρό τμήμα της πόλης. Καλύπτει το κέντρο της Αθήνας και μέρος των Νοτίων Προαστίων. Οι Δήμοι που εξυπηρετούνται από το Τραμ είναι: Δήμος Αθηναίων, Δήμος Νέας Σμύρνης, Δήμος Παλαιού Φαλήρου, Δήμος Αλίμου, Δήμος Ελληνικού, Δήμος Γλυφάδας, Δήμος Βούλας, Δήμος Καλλιθέας, Δήμος Ταύρου-Μοσχάτου, Δήμος Πειραιά.

Η εταιρεία Τραμ ΑΕ συστάθηκε το 2001 και είναι θυγατρική της Αττικό Μετρό ΑΕ. Εμπορικά λειτούργησε από τον Ιούλιο του 2004 με την έναρξη των δρομολογίων.  Στη συνέχεια πέρασε στην εταιρεία ΣΤΑΣΥ η οποία έχει στην ευθύνη της 29,3χλμ επίγειου δικτύου. Καθημερινά διακινούνται περίπου 65.000 επιβάτες. Το καλοκαίρι λόγω της επαφής με τους παραλιακούς προορισμούς το Τραμ είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και είναι συνήθως γεμάτο. Είναι πλέον και ένα από τα αγαπημένα μέσα των τουριστών που το χρησιμοποιούν σαν μέσο προορισμού για μια από τις παραλίες της πόλης.

Το Τραμ όπως και σε άλλες μεγαλουπόλεις της Ευρώπης έχουν σημαντικό ρόλο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Το Τραμ κατάφερε με τον καιρό να κερδίσει τον κόσμο και ειδικά τα καλοκαίρια είναι ένα βασικό μέσο για να φτάσει κάποιος σε κάποιο προορισμό της Αθηναϊκής Ριβιέρας, μέχρι τη Βούλα τουλάχιστον.

Ο ακρωτηριασμός του Τραμ

Πριν μερικά χρόνια μάλιστα το μέσο ακρωτηριάστηκε "χάνοντας" προσωρινά τα άκρα του σε Φάληρο και στο κέντρο της πόλης. Στη δεύτερη περίπτωση λόγω προβλημάτων που εντοπίστηκαν σε σήραγγα του Ιλισού ποταμού διακόπηκε η λειτουργία στο τμήμα Κασομούλη-Σύνταγμα και χρειάστηκαν δύο και πλέον χρόνια για να επανέλθει στην καρδιά της πόλης.

Στο Φάληρο διακόπηκε η γραμμή από το Φλοίσβο μέχρι το ΣΕΦ λόγω των έργων ανάπλασης στο Φαληρικό Όρμο. Στο τμήμα αυτό η γραμμή μετατοπίστηκε και χρειάστηκε σχεδόν ένα έτος για να ξεκινήσουν τα δρομολόγια από την ΣΤΑΣΥ και πάλι στη νέα τους θέση.

Οι επεκτάσεις του Τραμ

Στη διάρκεια των 19 ετών ζωής και λειτουργίας του Τραμ, δυστυχώς δεν είδαμε το δίκτυο να μεγαλώνει πολύ. Το δίκτυο του Τραμ ξεκίνησε στις 19 Ιουλίου 2004 με μια δικτύωση από το Σύνταγμα μέχρι το Παλαιό Φάληρο μέσω Νέου Κόσμου και Νέας Σμύρνης και από τη Γλυφάδα μέχρι το ΣΕΦ.

Τον Νοέμβριο του 2007 επεκτείνεται κατά περίπου 700 μέτρα μέχρι τη Βούλα. Τον Δεκέμβριο του 2021 το μέσο επεκτάθηκε κατά 5,4 χιλιόμετρα με μια κυκλική γραμμή ΣΕΦ-Πειραιάς-ΣΕΦ. Συνολικά το δίκτυο Τραμ διαθέτει σήμερα 32,4 χιλιόμετρα και 59 στάσεις.

Το δίκτυο Τραμ λειτουργεί στην πόλη ως ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται και επεκτείνεται. Τα σχέδια για τις επεκτάσεις των δύο μέσων είναι πάνω-κάτω γνωστά. Αναφορικά με το Τραμ έχουν αναφερθεί οι επεκτάσεις από τον Πειραιά μέχρι τη Φρεαττύδα και το Κερατσίνι, από το Σύνταγμα μέχρι το Πεδίον του Άρεως και η γραμμή Ελληνικό-Αργυρούπολη που ενώνει Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης. Ωστόσο δεν υπάρχει σημαντική κινητικότητα αναφορικά με την ωρίμανση των έργων αυτών καθώς έχει δοθεί προτεραιότητα στις επεκτάσεις του Μετρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα