Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024

Ολοκληρώνεται το παζλ στους αυτοκινητόδρομους της χώρας - Ποιες είναι οι 3 τελευταίες εκκρεμότητες

 κείμενο από το ypodomes.com

Ολοκληρώνεται το παζλ στους αυτοκινητόδρομους της χώρας μετά και την χθεσινή παράδοση δύο νέων τμημάτων του Ε65. Οι "Δρόμοι Ανάπτυξης" όπως είχαν παρουσιαστεί το 2005 από τον Γιώργο Σουφλιά είναι πλέον σε μεγάλο μέρος ολοκληρωμένοι καθώς εκείνο το σχέδιο έχει φτάσει σχεδόν σε μεγάλο στάδιο υλοποίησης.

Η πρώτη δόση λειτουργίας των μεγάλων αξόνων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησε από το 2012 με τα πρώτα τμήματα του Μορέα, συνεχίστηκε το 2017 με την παράδοση του Ελευσίνα-Πάτρα, Αντίρριο-Ιωάννινα, Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, Σκάρφεια-Ράχες, Ράχες-Κλειδί και το Ξυνιάδα-Τρίκαλα του Ε65.

Είχε προηγηθεί η μεγάλη κρίση στα μεγάλα οδικά έργα λόγω της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας το 2011 με αποτέλεσμα το 2013 να μείνουν εκτός πλάνου τα τμήματα της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και του Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία.

Αυτό το "μαχαίρι" δημιούργησε σημαντικές πληγές στις τοπικές κοινωνίες που ζητούσαν αυτούς τους αυτοκινητόδρομους ως στοιχείο ανάπτυξης και σύνδεσης με τα οδικά δίκτυα της χώρας. Το Πάτρα-Πύργος αποτέλεσε μια μεγάλη καρμανιόλα για τη χώρα και χρειάστηκαν πολλά χρόνια διαφορετικών επιλογών μέχρι να φτάσουμε το 2022 στην έναρξη της κατασκευής του.

Επίσης για τα τμήματα του Ε65 χρειάστηκε να καταβληθεί την περίοδο 2016-2018 μεγάλη προσπάθεια για να χρηματοδοτηθούν και τελικά να μπορέσει να ξεκινήσει το νότιο τμήμα. Καθοριστική ήταν και η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς μέσω του σχεδίου απολιγνιτοποίησης έγινε εφικτό να είναι τραβήξει χρηματοδότηση το βόρειο τμήμα.

Σήμερα έχουμε φτάσει σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο ολοκλήρωσης στα εμβληματικά οδικά έργα. Η λειτουργία του Ε65 από την Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, αφήνει ως εκκρεμότητα την ολοκλήρωση του τμήματος Καλαμπάκα-Γρεβενά για το 2026 όπου και θα λήξει οριστικά η αναμονή για τον τρίτο κάθετο άξονα της χώρας.

Στην Ολυμπία Οδό τα έργα επίσης τρέχουν στο Πάτρα-Πύργος. Γίνεται μεγάλη προσπάθεια για να υπάρξει παράδοση του τμήματος Γαστούνη-Πύργος εντός του έτους ενώ προγραμματισμένα θα δοθούν σταδιακά εντός του 2025 και τα τμήματα από το Μιντολόγλι μέχρι τη Γαστούνη το 2025.

Οι εκκρεμότητες

Στα μεγάλα οδικά έργα για τους αυτοκινητόδρομους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μπορούμε να διακρίνουμε τρεις εκκρεμότητες για να ολοκληρώσει η χώρα την μετάβαση στην εποχή της οδικής ασφάλειας στους υπεραστικούς οδικούς άξονες.

Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι πλέον ο ΒΟΑΚ. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε ήδη υπό κατασκευή (χωρίς όμως να υπάρχει καμία αξιοσημείωτη πρόοδος) στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Ανάδοχο σχήμα στο τμήμα μέχρι την Νεάπολη ειναι από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ ενώ η ΑΚΤΩΡ εκτελεί τα έργα στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Σε προχωρημένο διαγωνισμό είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και την Χερσόνησο. Ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όπως φαίνεται έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας για να ολοκληρωθεί, με μεγαλύτερες πιθανότητες να δούμε να κλείνει το 2025.

Για το πρόβλημα του Ταμείου Ανάκαμψης και της χρηματοδοτικής συμβολής του στο έργο, εξετάζονται διάφορα σενάρια με κυρίαρχο αυτό της μεταφοράς των χρημάτων σε ειδικό λογαριασμό, ούτως ώστε να υπάρχουν διαθέσιμα κατά τη διάρκεια της κατασκευής χωρίς τη Δαμόκλειο Σπάθη της λήξης χρόνου του ΤΑ.

Η δεύτερη εκκρεμότητα είναι στην Ολυμπία Οδό, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα. Εδώ έχουμε μια πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπιστεί ρεαλιστικά για να μπορέσει να υπάρξει υλοποίηση και σε αυτό το τμήμα. Είναι η πολύ χαμηλή κίνηση οχημάτων καθημερινά που πρακτικά κάνει αδύνατη την χρηματοδότηση του από κάποιο ευρωπαϊκό εργαλείο όπως το ΕΣΠΑ.

Στο ΕΣΠΑ πλέον υπάρχουν πολύ αυστηροί κανόνες αναφορικά με την χρηματοδότηση οδικών έργων που συνδέεται με την βιωσιμότητα τους, δηλαδή από το πόσο πολυσύχναστοι είναι. Η αναβάθμιση του τμήματος αυτού από την άλλη είναι μια σημαντική ανάγκη, όχι μόνο για να βελτιωθούν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας, αλλά και για να συμπληρωθεί ο περίφημος οδικός δακτύλιος στην Πελοπόννησο.

Είναι ο άξονας που αποτελείται από τα τμήματα Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα-Τρίπολη και καταλήγει εκ νέου στην Κόρινθος.

Η τρίτη και τελευταία εκκρεμότητα είναι η υλοποίηση της αναβάθμισης του Ιωάννινα-Κακαβιά. Ο διαγωνισμός για το έργο αυτό είναι σε προχωρημένο στάδιο και λογικά μέσα στο καλοκαίρι είναι πιθανόν να πέσουν και οι υπογραφές. Απομένει η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ για να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία.

Με την ολοκλήρωση του Ιωάννινα-Κακαβιά ολοκληρώνεται και τυπικά η Ιόνια Οδός, από το Αντίρριο μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, μετουσιώνοντας ένα όνειρο δεκαετιών των Ηπειρωτών. Ο σημερινός δρόμος είναι εξαιρετικά επικίνδυνος και με πολύ χαμηλά στάνταρ στην οδική ασφάλεια.

Είναι προφανές ότι τα χρόνια των μεγάλων επενδύσεων στους αυτοκινητόδρομους είναι στη λήξη του. Πέρα από προφανείς προσθήκες όπως η παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος-Άμφισσα ή τοπικούς άξονες όπως η Αττική Οδός και η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, η περίοδος που μας απασχολούσσαν τα μεγάλα οδικά έργα έχει παρέλθει, έχοντας κλείσει παράλληλα και τους λογαριασμούς με το παρελθόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα