Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 8 Απριλίου 2024

Αντίστροφη μέτρηση για την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού

 κείμενο από το ypodomes.com

Σε αντίστροφη μέτρηση μπαίνει πλέον ο διαγωνισμός για την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού. Μετά την απόρριψη της προσφυγής του σχήματος VINCI-MYTILINEOS από το ΣτΕ, ο διαγωνισμός δείχνει να προχωρά απρόσκοπτα προς την ολοκλήρωσή του.

Ωστόσο θα πρέπει να γίνουν πολλά βήματα και από διαφορετικούς φορείς με αποτέλεσμα το εγχείρημα να είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και να χρειάζεται την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων.

Καταρχάς η αλλαγή μιας περιόδου παραχώρησης με μια νέα και μάλιστα με διαφορετικό ανάδοχο, είναι κάτι πρωτόγνωρο για τα δεδομένα της σύγχρονης κατασκευαστικής ιστορίας της χώρας. Επίσης εδώ έχουμε πολλά μέρη που το καθένα θα πρέπει να συμβάλλει θετικά. Είναι ο σημερινός παραχωρησιούχος, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το ΤΑΙΠΕΔ και ο νέος παραχωρησιούχος. Σπουδαίο ρόλο θα καλεστεί να παίξει και ο Σύμβουλος του υπουργείου ΥΠΟΜΕ.

Ο ρόλος του κάθε φορέα

Καταρχάς έχουμε τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο. Σύμφωνα με την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, ο άξονας πρέπει να παραδοθεί σε άριστη κατάσταση, ουσιαστικά στην κατάσταση στην οποία ξεκίνησε να λειτουργεί και δεν είναι τυχαίο ότι εδώ και σχεδόν ένα έτος υπάρχει πυρετός εργασιών σε όλο το μήκος του άξονα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, σπουδαίο ρόλο θα καλεστεί να παίξει και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο είναι σε διαδικασία επιλογής συμβούλου που θα διαχειριστεί την κατάσταση. Εδώ το υπουργείο με τον σύμβουλο και τον παραχωρησιούχο θα πρέπει να συνεργαστούν ούτως ώστε σε διάστημα περίπου πέντε μηνών να καταγραφεί με λεπτομέρεια τι υπάρχει στον άξονα, με εξαντλητική ανάλυση χιλιόμετρο-χιλιόμετρο.

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία παραλαβής του asset, τότε θα γίνει ένα πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής από τον παραχωρησιούχο στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Σύμφωνα με πηγές εάν υπάρξει περίπτωση η ολοκλήρωση της παραπάνω διαδικασίας να διαρκέσει παραπάνω από την λήξη της σύμβασης, τότε το πιθανότατα το υπουργείο ΥΠΟΜΕ θα αναλάβει την λειτουργία του δρόμου. Ωστόσο προς το παρόν, λόγω της μοναδικότητας της περίπτωσης εξετάζονται όλα τα σενάρια για να υπάρχει μια διαρκής εύρυθμη λειτουργία του άξονα. Στόχος πάντως είναι να μην υπάρξει καθυστέρηση ή αν αυτή προκύψει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη χρονικα.

Από την στιγμή που η Αττική Οδός θα περάσει εξ` ολοκλήρου στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα περάσουμε στο επόμενο βήμα που είναι η παράδοση του στον νέο παραχωρησιούχο μέσω του διαγωνισμού που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ.

Το Ταμείο και ο νέος παραχωρησιούχος, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παράλληλα με τη διαδικασία που θα τρέχει το υπουργείο, θα πρέπει με τη σειρά τους να τρέξουν προς την ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Αυτό σημαίνει πως στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το Ταμείο θα πρέπει να συντάξει την σύμβαση παραχώρησης, ο δε παραχωρησιούχος να προσκομίσει τον φάκελο με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στο ΤΑΙΠΕΔ, στοιχεία απαραίτητα της νέας σύμβασης.

Σημειωτέον πως, όπως έχει επίσημα ανακοινώσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το χρηματοδοτικό σκέλος έχει κλειδώσει καθώς οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών ενέκριναν κοινοπρακτικό δάνειο 2,7 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου οι Εθνική, Πειραιώς, Alpha Bank και Eurobank θα χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ η κάθε μια, την επένδυση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Στη συνέχεια η σύμβαση θα οδεύσει προς έλεγχο και έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης, θα κυρωθεί ως νόμος του κράτους από τη Βουλή και θα γίνει το οικονομικό κλείσιμο.

Η υφιστάμενη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με τον παραχωρησιούχο ολοκληρώνεται στις 24 Οκτωβρίου 2024, οπότε έχουμε ένα ανοιχτό, χρονικά, παράθυρο 6,5 μηνών. Το μεγάλο στοίχημα όπως γίνεται κατανοητό, θα είναι να γίνει ένα "βελούδινο" πέρασμα από τον ένα παραχωρησιούχο στον άλλο χωρίς να υπάρξει κάποιο μεσοδιάστημα.

Η κυρίαρχος στους αυτοκινητόδρομους

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσα στο 2024 θα εντάξει στο portfolio της, την Εγνατία Οδό και την Αττική Οδό ενώ μέσα στο 2025 θα ολοκληρωθεί και η απόκτηση του ΒΟΑΚ. Με αυτούς τους τρεις άξονες γίνεται η απόλυτη κυρίαρχος στο ελληνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων με διόδια μιας και θα έχει στην κατοχή  της μέσω συμβάσεων παραχώρησης, περίπου 1.800 χιλιόμετρα οδικών αξόνων από τα περίπου 2.500 (με τον ΒΟΑΚ).

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επίσης στο παλμαρέ της τον Ε65 Λαμία-Εγνατία, Ιόνια Οδό Αντίρριο-Ιωάννινα, Νέα Οδό Μεταμόρφωση -Σκάρφεια, Κεντρική Οδό Σκάρφεια-Ράχες και συμμετοχή στην Ολυμπία Οδό Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος.

Οι νέοι άξονες είναι:
- Εγνατία Οδός: Ηγουμενίτσα-Κήποι, κάθετος Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή,
- Αττική Οδό: Μαρκόπουλο-Ελευσίνα και Δυτική Περιφερειακή Υμηττού,
- ΒΟΑΚ: κατασκευάζει το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη (από κοινού με ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ) και αναμένει πλέον και το βασικό τμήμα, Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όντας ο διαχειριστής περίπου του 75% του δικτύου αυτοκινητοδρόμων και μάλιστα έχοντας πολλά χρόνια μπροστά του για τις κυριότερες συμβάσεις παραχωρήσεων, αναδεικνύεται ως ένας κραταιός Όμιλος της χώρας.

Ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο είναι το ανεκτέλεστο της που εκτιμάται πως με την προσθήκη του ΒΟΑΚ (κατά πάσα πιθανότητα το 2025) θα φτάσει σε ανεκτέλεστο τα 7,5 δισ. ευρώ, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών για οποιονδήποτε Όμιλο έχει υπάρξει στη χώρα. Το στατιστικό αυτό δεν περιλαμβάνει την απόκτηση άλλων έργων μέσω των διαγωνισμών που συμμετέχει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα