Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

Ολυμπία Οδός: Η επιδραστική συμβολή της στα επτά χρόνια λειτουργίας της - Μείωση 96% στα θανατηφόρα τροχαία

 κείμενο από το ypodomes.com

Επτά και πλέον χρόνια λειτουργίας έκλεισε η Ολυμπία Οδός και σε αυτά τα χρόνια άλλαξε ο τρόπος με τον οποίο μετακινούνται οι οδηγοί στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα.

Ποιος δεν θυμάται τα χρόνια που η διαδρομή αυτή ήταν μια δύσκολη υπόθεση σε ένα στενό δρόμο που είχε στοιχίσει πολλές ανθρώπινες ζωές. Κατά την διάρκεια της κατασκευής, οι κορίνες που τοποθετήθηκαν κατά μήκος του δρόμου μείωσαν τα τροχαία, όμως η μετακίνηση πάνω στον άξονα έγινε μια δύσκολη υπόθεση.

Από το 2017 που ο νέος αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Πάτρα παραδόθηκε πλέον ως κλειστός αυτοκινητόδρομος, όλα άλλαξαν. Τα θανατηφόρα δυστυχήματα μειώθηκαν σε ποσοστό άνω του 95%, η οδήγηση έγινε πιο ευχάριστη και οι περιοχές έγιναν προσβάσιμες σε λιγότερο χρόνο.

Η αλλαγή αυτή συντελέστηκε με την παρέλευση του χρόνου με άμεσες και έμμεσες επιδράσεις. Οι άμεσες επιδράσεις ήταν η εξοικονόμηση χρόνου, η βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας και μετακίνησης και οι επιδράσεις στο περιβάλλον.

Οι έμμεσες επιδράσεις έχουν να κάνουν με τον "περίγυρο" του αυτοκινητόδρομου καθώς έφερε συχνά αλλαγές στη χρήση γης ενώ υπήρξαν και κοινωνικές επιδράσεις. Αρκετές περιοχές μπόρεσαν να βελτιώσουν το αναπτυξιακό τους αποτύπωμα λόγω της Ολυμπίας Οδού.

Τα πιο τρανταχτά στοιχεία είναι:

- η αύξηση 15-20% του τουριστικού ρεύματος στις περιοχές που εξυπηρετεί η ΟΟ μετά την ολοκλήρωση του έργου (καλύτερη προσβασιμότητα σε δημοφιλείς προορισμούς όπως οι παραλιακές περιοχές της Πελοποννήσου και τα Ιόνια νησιά).

- η κατά 30-40% βελτίωση της εμπορικής δραστηριότητας λόγω της Ολυμπίας Οδού λόγω μείωσης του χρόνου μεταφοράς προϊόντων.

- η κατά 0,5-1,5% αύξηση του τοπικού ΑΕΠ στις περιοχές διέλευσής της ΟΟ, κυρίως λόγω των επενδύσεων και της απασχόλησης, και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης. Σήμερα παρέχει πάνω από 1.600 θέσεις εργασίας (πολλές από αυτές αφορούν στελέχη υψηλής επιστημονικής εξειδίκευσης).

Μιλώντας στο ypodomes.com, o Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, σημειώνει πως "η Ολυμπία Οδός, ως ένα έργο στρατηγικής σημασίας για τη χώρα, λειτουργεί πέρα και πάνω από τις συμβατικές υποχρεώσεις της και είναι στρατηγικός σύμμαχος στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των περιοχών κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου.

Ο θετικός αντίκτυπος του έργου είναι ορατός σε όλους τους άμεσους και έμμεσους συμμετόχους και υποστηρίζεται από το στρατηγικό μοντέλο που θέτει την Αειφορία στο επίκεντρο, με έμφαση στην καινοτομία, την απασχόληση, την προστασία του περιβάλλοντος και την τοπική επιχειρηματικότητα".

Μεγαλύτερη η αναπτυξιακή επίδραση

Εκτός από τη συμβολή της στην οικονομική ανάπτυξη, η σημασία της ΟΟ στο εθνικό οδικό δίκτυο είναι σημαντική λόγω του μεγάλου όγκου μεταφορών (φορτίων, πρώτων υλών και εμπορευμάτων, τα οποία επηρεάζουν έντονα τη διαμόρφωση του εθνικού και περιφερειακού ΑΕΠ).

Ο αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας Οδού, έχει σήμερα τη μεγαλύτερη Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία Έτους Βαρέων Οχημάτων, η οποία είναι κατά 50% μεγαλύτερη από τον μέσο όρο του υπόλοιπου οδικού δικτύου της χώρας.

Σε επίπεδο πολυτροπικότητας η Ολυμπία Οδός έχει το πλεονέκτημα της διασύνδεσης με άλλα μέσα μεταφοράς, αεροδρόμια και λιμάνια (Κορίνθου, Κιάτου και Αιγίου) και το αεροδρόμιο του Αράξου.

Η Οδική Ασφάλεια όπως αναφέρθηκε και παραπάνω έχει αυξηθεί στα ανώτατα δυνατά επίπεδα. Με την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου με νέες υποδομές, όπως κόμβοι και σήραγγες, έχει μειώσει τα τροχαία ατυχήματα, ειδικά τα θανατηφόρα κατά 96%, και έχει αυξήσει την ασφάλεια των οδηγών (κόστος δυστυχημάτων)

Τέλος, η ολοκλήρωση του Πάτρα-Πύργος αναμένεται επίσης να προσφέρει πολλαπλά οφέλη σε μια περιοχή που μέχρι τώρα παραμένει συγκριτικά απομονωμένη από την υπόλοιπη χώρα.

Στοιχεία και επιδράσεις

Η οικονομική ανάπτυξη κατά την κατασκευαστική και λειτουργική περίοδο είναι επίσης σημαντική. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής είχαμε 2 δις ευρώ ή αλλιώς 1,2% στο εθνικό ΑΕΠ το οποίο αντίστοιχα μεταφράζεται σε 6% στην τοπική οικονομία.

Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας η Ολυμπία Οδός συμβάλλει κατά 2-3% ετησίως στους νομούς Αχαΐας & Ηλείας ενώ ειδικότερα στην Ηλεία πιστεύεται ότι μπορεί να φτάσει και το 5%.

Η Ολυμπία Οδός, όπως και άλλοι αυτοκινητόδρομοι αποτελούν μια βάση για την ανάπτυξη των περιοχών που διέρχονται. Με έργα σύνδεσης με άλλα μέσα μεταφοράς και κρίσιμες εγκαταστάσεις.

Παράλληλα προσελκύουν δημιουργία νέων εγκαταστάσεων στις εξόδους του αυτοκινητόδρομου. Προϋπόθεση για να υπάρξει ανάπτυξη σε απομακρυσμένες περιοχές είναι πχ. η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων (παρέχουν βασικές υποδομές και υπηρεσίες στις επιχειρήσεις, όπως κοινές εγκαταστάσεις, γραφειακούς χώρους, αποθηκευτικούς χώρους και συστήματα υποστήριξης και έχουν ως απώτερο στόχο την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της εκάστοτε περιοχής).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα