Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2025

Νέα προσπάθεια για να συνδεθεί η Πάτρα με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο

 κείμενο από το ypodomes.com

Νέα προσπάθεια για να φτάσει το υπεραστικό τρένο στην Πάτρα θα πραγματοποιήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης από το βήμα της βουλής εχθές κατά τη διάρκεια συζήτησης για το νέο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο, αυτή την περίοδο εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια σε συνεργασία και με την Περιφέρεια για να μπορέσει η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας να συνδεθεί υπεραστικά με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο αν.υπουργός σημείωσε πως "Το τρένο προς Πάτρα έχει αποδειχθεί -και θέλω να είμαι ειλικρινής- δύσκολη ιστορία. Τα έτη 2023-2024 υποβλήθηκαν προτάσεις στο CEF, ενώ το Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο εγκρίθηκε, απορρίφθηκαν και οι δύο για την Πάτρα, διότι ο προϋπολογισμός του έργου που αγγίζει τα 500 εκατ. (477 εκατ.) - εάν συνυπολογιστεί με τρέχουσες τιμές θα είναι και παραπάνω- δυστυχώς δεν φαίνεται να προχωρά μέσω του CEF. Πρέπει όμως να υλοποιηθεί αυτή η σύνδεση".

Όπως υπογράμμισε ο κ.Κυρανάκης, η παλιά διαδρομή θα αναβαθμιστεί, ο σημερινός δηλαδή Προαστιακός. Το έργο θα ξεκινήσει από το Ρίο και θα φτάσει μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας.

Για το "καυτό΄" θέμα της υπογειοποίησης, ο αν.υπουργος ανέφερε πως το αίτημα για υπογειοποίηση έχει απορριφθεί δύο φορές, "άρα ευχαρίστως να καθίσουμε όλοι μαζί, περιφέρεια, τοπικοί φορείς να δούμε πώς θα υλοποιηθεί".

Σύμφωνα με τα όσα είπε θα λειτουργήσει εντός του 2026 το συμβασιοποιημένο έργο της ηλεκτροκίνησης από το Αίγιο με εξαίρεση τα τελευταία 7 χλμ. Μάλιστα όπως ανέφερε "Για τα οποία σας θυμίζω ότι το 2017 ανατέθηκε ένα δημόσιο έργο με ορίζοντα 36 μηνών -σε γνωστό σας εργολάβο- μετά από πολλαπλές παρατάσεις δεν συνεχίστηκε αυτό, απορρίφθηκαν 3 φορές και οι προτάσεις τροποποίησης από το Ελεγκτικό, άρα καλώς δεν συνεχίστηκε. Τώρα πρέπει να προκηρυχθούν ξανά αυτά τα 7 χλμ".

Στα υπόλοιπα σημεία της ομιλίας ξεχωρίζουν:

- Η οδική πρόσβαση στον σταθμό του Αιγίου έχει δοθεί από τις αρχές του 2025
- Ο προϋπολογισμός είναι τόσο υψηλός διότι η τοπική κοινωνία δεν δέχεται την υπέργεια σύνδεση με το λιμάνι
- Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να υπογραφεί προτού εγκριθεί χρηματοδοτικό εργαλείο
- Αυτές τις ημέρες ήρθαν και καινούργια τρένα, είναι η 4η πιο δημοφιλής διαδρομή στην Ελλάδα, ο Προαστιακός Πατρών.

Το έργο της υπογειοποίησης έχει μεγάλη ιστορία καθώς ξεκινά από την δεκαετία του 2000 όταν αποφασίστηκε η υπογειοποίηση. Στη συνέχεια υπήρξαν διάφορες προτάσεις. Κυρίαρχο στοιχείο είναι πως η τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς ζητούν μετ` επιτάσεως το έργο να είναι υπογειοποιημένο στα τελευταία χιλιόμετρα στην πόλη.

Αυτό όμως έχει ένα ιδιαίτερα αλμυρό κόστος που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ και το οποίο έχει απορριφθεί δύο φορές από την Κομισιόν για χρηματοδότηση από το CEF.

Πρόκειται για τη σύμβαση για τη «μελέτη- κατασκευή» του έργου «Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος Λιμένας Πατρών».

Στο αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ, με υπογειοποίηση αυτής σε μήκος περίπου 5,2 χλμ, για τη διέλευσή της από την πόλη της Πάτρας (από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα), με κατασκευή οκτώ (8) στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε (5) στο υπόγειο τμήμα.

Σε πρόσφατη του συνέντευξη ο Διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης είχε μιλήσει για ένα πιο ρεαλιστικό σχεδιασμό της τάξης των 300 εκατ. ευρώ εκτός από κανονικοποίηση της γραμμής, περιλαμβάνει την κατασκευή επιβατικού σταθμού με πάρκινγκ στον Αγιο Διονύσιο, με προοπτική επέκτασης από την Κάτω Αχαΐα μέχρι το Αίγιο και αργότερα μέχρι και τον Πύργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα