Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Αυτοκινητόδρομοι: 10 χρόνια από την πρώτη προκήρυξη με 15χλμ νέου δρόμου!

κείμενο από το ypodomes.com
Αυτό το καλοκαίρι συμπληρώνονται 10 χρόνια από την πρώτη προκήρυξη για την κατασκευή των 5 αυτοκινητόδρομων που σήμερα απασχολούν την κοινή γνώμη με την μη κατασκευή τους.

Ήταν το 2001 όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κος Λαλιώτης ανακοίνωνε την ενάρξη των διαγωνισμών για τους αυτοκινητόδρομους Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), Ιόνιας Οδού, Ολυμπίας Οδού, Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, Ανατολικής Οδού Πελοποννήσου. Μαζί με αυτούς είχαν δημοπρατηθεί με την ίδια μέθοδο, η υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης που τελικά ακυρώθηκε πριν 2 χρόνια με κόστος 70 εκ. ευρώ για την τσέπη των φορολογούμενων και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού που ακόμα και σήμερα τις ψάχνουμε.

Η πρώτη αυτή απόπειρα για την αναβάθμιση των κυριότερων Εθνικών Οδών της χώρας κατέληξε σε αποτυχία καθώς παρά την μεγάλη ανταπόκριση του τεχνικού κόσμου το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν κατάφερε να προωθήσει τους διαγωνισμούς με αποτέλεσμα να βαλτώσουν.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2005, ήρθε ο πρώην Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κος Σουφλιάς να ξαναβάλει μπρος τους αυτοκινητόδρομους τους οποίους ουσιαστικά επαναδημοπράτησε και συμβασιοποίησε μέχρι τα τέλη του 2007.

Τελικά η κατασκευή τους άρχισε δειλά το 2008 αλλά η ανωριμότητα των μελετών, τα πρώτα οικονομικά προβλήματα της χώρας και η αδυναμία του Δημοσίου να ολοκληρώσει τις απαλλοτριώσεις έφεραν τα πρώτα σύννεφα στους αυτοκινητόδρομους.

Η επιβολή διοδίων σε μεγάλη συχνότητα και η συνεχόμενη αύξηση της τιμής τους σε συνδυασμό με την κρίση που έπληξε τα κοινωνικά στρώματα έφερε ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημα στην κατασκευή των 5 μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας, δημιουργώντας παράλληλα ένα από τα πιο μαχητικά κινήματα των τελευταίων δεκαετιών με τον τίτλο «Δεν Πληρώνω».

Η μελετητική προχειρότητα σε πολλά σημεία αποτέλεσε άλλο ένα πρόβλημα με αποτέλεσμα οι προσφυγές να πλήξουν σημαντικά τμήματα των υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομων όπως το βόρειο τμήμα του Ε65 (από την Καλαμπάκα μέχρι την σύνδεση με την Εγνατία Οδό) και το νότιο τμήμα της Ολυμπίας Οδού (από την Ζαχάρω και κάτω).

Το τελειωτικό χτύπημα ήρθε το 2010 όπου σχεδόν μέχρι τα τέλη του έτους η χρηματοδότηση από τις τράπεζες «κόπηκε» με αποτέλεσμα τα έργα ένα- ένα να σταματούν. Σήμερα οι εργασίες είναι ελάχιστες και αφορούν κυρίως έργα σε σήραγγες.

Η σημερινή κατάσταση είναι ενδεικτική της προχειρότητας με την οποία διαχειριζόμαστε τεράστια έργα όπως αυτά της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας. 10 χρόνια μετά την πρώτη προκήρυξη των παραχωρήσεων έχουν παραδοθεί περίπου 15 χιλιόμετρα νέου αυτοκινητόδρομου.

Αυτό έγινε δυνατό μόνο στην περίπτωση της Ανατολικής Οδού Πελοποννήσου (Κόρινθος- Τρίπολη ?Καλαμάτα και κλάδος για Σπάρτη) που ουσιαστικά «πρόλαβε» τις εξελίξεις ξεκινώντας τις κατασκευαστικές εργασίες όταν ακόμα τα σύννεφα της κρίσης ήταν πολύ μακριά.

Αυτός ο δρόμος αποτελεί και τη μοναδική εξαίρεση αφού προχωρά με σχετικά ικανοποιητικούς ρυθμούς. Στους υπόλοιπους δρόμους η κατάσταση είναι από μέτρια μέχρι τραγική.

Πριν από περίπου ένα μήνα ανακοινώθηκε η καταρχήν συμφωνία μεταξύ Υπουργείου και παραχωρησιούχων δίνοντας αρκετές ελπίδες για την επανεκκίνηση των έργων. Με την αλλαγή ηγεσίας το σκηνικό άλλαξε και πλέον ζητείται «διακομματική συναίνεση» για να προχωρήσουν τα έργα!

Με αυτά και με άλλα το μεγαλύτερο έργο ανάπτυξης για την Ελληνική Περιφέρεια παραμένει όνειρο θερινής νυκτός με τα έργα να σέρνονται και να θυμίζουν ότι ..κάποια μελλοντική στιγμή θα ολοκληρωθούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα