Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

Ελληνικό: ξεκινά η μαραθώνια διαπραγμάτευση για την αξιοποίηση του χώρου

κείμενο από το ypodomes.com
Ξεκινά η διαδικασία αποκρατικοποίησης του Ελληνικού την ερχόμενη εβδομάδα. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), το θέμα πρόκειται να συζητηθεί στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου που έχει προγραμματιστεί για την ερχόμενη Τετάρτη 16 Νοεμβρίου.

Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου θα ενημερωθούν από τους συμβούλους του έργου (Citigroup, Τράπεζα Πειραιώς) για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί κατά την επιλογή του παραχωρησιούχου της έκτασης του Ελληνικού που θα αξιοποιηθεί και παράλληλα, αναμένεται να δώσουν το πράσινο φως για την έναρξη της σχετικής διαδικασίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η επίσημη πρόσκληση ενδιαφέροντος αναμένεται την 1η Δεκεμβρίου 2011. Και σε αντίθεση με όσα αναφέρονταν στο παρελθόν, περί μιας κλασικής ανταγωνιστικής διαδικασίας, το ΤΑΙΠΕΔ τώρα διχάζεται για τον τρόπο επιλογής παραχωρησιούχου.

Αρχικά σχεδιαζόταν μια καθαρά διαγωνιστική διαδικασία, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος υποβάλλει το δικό του σχέδιο (master plan) και εγκρίνεται το καλύτερο και συμφερότερο για το Ελληνικό Δημόσιο. Ωστόσο φέρεται να υπάρχουν δεύτερες σκέψεις για μια διαδικασία που θα βασιστεί στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.


Η τελευταία διαδικασία προβλέπεται από την κοινοτική και εθνική νομοθεσία και σύμφωνα με αυτή, οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι θα υποβάλουν ο καθένας από ένα master plan το οποίο και θα αξιολογηθεί.

Στη συνέχεια, το καλύτερο από αυτά θα τεθεί υπ? όψιν όλων των ενδιαφερομένων πλευρών, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη και συμφερότερη για το Ελληνικό Δημόσιο λύση-αξιοποίηση της έκτασης του Ελληνικού. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, το προτεινόμενο στον ανταγωνιστικό διάλογο master plan να συνιστά σύνθεση επιμέρους «κομματιών» από τα master plans περισσοτέρων του ενός ενδιαφερομένων.

Η λύση αυτή, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, εγκυμονεί κινδύνους, καθώς ο ανταγωνιστικός διάλογος προκρίνεται σε έργα για τα οποία η αναθέτουσα αρχή (το Ελληνικό Δημόσιο) πληρώνει για την υλοποίησή τους. Αντίθετα, στο Ελληνικό ο στόχος είναι ο παραχωρησιούχος να πληρώσει για την ανάπτυξη του έργου και στη συνέχεια να επιτύχει απόσβεση της επένδυσής του και τέλος να πραγματοποιήσει το όποιο κέρδος.

Επιπλέον στόχος είναι ο ανάδοχος-παραχωρησιούχος να προκαταβάλει μέρος των κερδών της επένδυσης που θα γίνει σε βάθος χρόνου στο Ελληνικό Δημόσιο, αμέσως μετά τη υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Το ποσό αυτό κατ? άλλους μπορεί να είναι της τάξης των μερικών εκατοντάδων εκατ. ευρώ (π. χ. 500 εκατ. ευρώ) και κατ? άλλους μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ ή ακόμη και να φτάσει έως 2 δισ. ευρώ.

Το ποσό που θα εισπράξει το Δημόσιο θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, όπως π. χ. από τους συντελεστές οικοδόμησης, το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία που θα συσταθεί για την εκμετάλλευση της έκτασης, τους ρυθμούς απόσβεσης της επένδυσης κ. ο. κ.

Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν λάθος τη διαδικασία επιλογής παραχωρησιούχου μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, υποστηρίζοντας ότι κάθε ενδιαφερόμενος θα προσφέρει μια λύση την οποία ο ίδιος θα έχει επιλέξει με δικά του κριτήρια κόστους επένδυσης, επιστροφής κεφαλαίου κ. λπ.

Μάλιστα το master plan που θα υλοποιήσει θα αποτελέσει μια μάλλον ακριβή υπόθεση, αφού το κόστος του εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 1,0 έως 1,5 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση του ανταγωνιστικού διαλόγου, κανένας δεν θα θελήσει η δουλειά του (ή μέρος αυτής) να αποτελέσει λύση για έναν ανταγωνιστή του. Αντίθετα, ο ίδιος θα είχε κάθε λόγο να υπογράψει ισχυρές συμφωνίες εμπιστευτικότητας με τον παραχωρούντα την έκταση του Ελληνικού.

Stress test

Η παραχώρηση της έκτασης του Ελληνικού θα αποτελέσει αναμφίβολα το μεγάλο «stress test» για τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας, την ελκυστικότητά της σε ξένες επενδύσεις και εν γένει για την πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Αποτελεί το φιλέτο της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και ίσως το σημαντικότερο προς αξιοποίηση ακίνητο σε ολόκληρη την λεκάνη της Μεσογείου. Οι ειδικοί αναφέρονται σ αυτή ως να πρόκειται να δημιουργηθεί το νέο και σύγχρονο Μονακό.

Στο μεταξύ, οι κλυδωνισμοί σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο τις τελευταίες εβδομάδες απέτρεψαν ήδη μια σημαντική αποκρατικοποίηση. Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ καταγράφουν την απώλεια άλλης μιας «σίγουρης» αποκρατικοποίησης για το 2011 που αφορά την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα