Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2015

Θα γίνει η μεγάλη αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο της εκτέλεσης των Δημόσιων Έργων;

κείμενο από το ypodomes.com
Πάει, τελειώσαμε με τις εκλογές, το αποτέλεσμα της κάλπης είναι γνωστό και τώρα τα κεφάλια μέσα. Αυτό που τώρα έχει σημασία είναι το αύριο. Πως θα αντιμετωπιστούν τα μεγάλα θέματα των υποδομών; Εκείνων που κατασκευάζονται, εκείνων που λειτουργούν και εκείνων που πρόκειται να κατασκευαστούν.

Το 2015 είναι μέχρι τώρα μία πραγματικά κακή χρονιά για τα έργα. Αυτό το τρίμηνο όμως που απομένει για να αξιολογήσουμε όλη τη χρονιά είναι εκείνο που μπορεί να αλλάξει τον ρου των πραγμάτων.

Το Υπουργείο Υποδομών καλείται να κλείσει άμεσα τα προβλήματα στους αυτοκινητόδρομους και στο καρκίνωμα του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτή η 6αδα έργων όταν μπει σε μία κανονικότητα θα αλλάξει από μόνη της την τύχη πολλών άλλων έργων.

Επίσης είναι εξίσου σημαντικό να δούμε τις χρηματοδοτήσεις να ομαλοποιούνται για υπάρξει ολοκλήρωση σε σειρά από έργα. Αυτά δεν είναι κινήσεις που θα γίνουν από τη μία μέρα στην άλλη. Χρειάζεται όμως ταχύτητα, σχέδιο και κυρίως στόχος.

Όλα τα παραπάνω αφορούν μόνο ένα μικρό τμήμα των θεμάτων που θα καλεστεί το Υπ.Υποδομών να δώσει επιτυχημένες εξετάσεις. Έχουμε το θηριώδες θέμα του θεσμικού πλαισίου παραγωγής και εκτέλεσης των δημόσιων έργων που θέλει αλλαγή εκ βάθρων.

Αν συνεχίσουμε με τον ίδιο τρόπο να κάνουμε έργα, τα σημερινά προβλήματα απλά θα μεταφερθούν και στα μελλοντικά έργα. Το φλέγον θέμα των απαλλοτριώσεων, της αρχαιολογίας, του κακού συντονισμού με Περιφέρειες, Δήμους και Διαχειριστικές αρχές πρέπει να λυθεί στη ρίζα του προβλήματος.

Ξέρετε, σήμερα αν θέλει κάποιος ακόμα και κακόβουλα να χτυπήσει ένα έργα, μπορεί να βγει και να πει ότι το τάδε έργο θα καθυστερήσει γιατί έχει πολλά προβλήματα, ακόμα και αν δεν έχει πληροφόρηση, θα έχει τελικά δίκιο.

Γιατί λόγω των δομικών προβλημάτων στην εκτέλεση των έργων γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι ένα έργο ποτέ δεν θα τελειώσει στην ώρα του. Όταν σπανίως γίνεται αυτό είναι η περίφημη "εξαίρεση του κανόνα".

Αυτό όμως που είναι ιδιαίτερα κρίσιμο είναι πως όλη αυτή η κατάσταση έχει τεράστιο κόστος για το Δημόσιο, κόστος που θα μπορούσε να μεταφραστεί πολύ απλά σε άλλα έργα.

Σήμερα κόβονται έργα από το νέο ΕΣΠΑ όχι μόνο λόγω περιορισμένων κονδυλίων  αλλά γιατί πολλά από τα σημερινά έργα θα "καπαρώσουν" μεγάλο μέρος των διαθέσιμων χρημάτων και αντίστοιχα "τρώνε θέσεις" από νέα έργα.

Αυτός ο φαύλος κύκλος είναι μία απόλυτη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα έργα της χώρας εδώ και 20 χρόνια. Η μιζέρια με την οποία αντιμετωπίζεται το όλο θέμα είναι επίσης ενδεικτική της μοίρας πολλών έργων που φτάνουν να κατασκευάζονται.

Άρα, η ρίζα του προβλήματος είναι κυρίως το δεδομένο των πραγμάτων. Είναι κρίσιμο πριν ξεκινήσει ένα έργο να έχουμε σωστές τεκμηριωμένες μελέτες με ευθύνη του μελετητή κατά τη διάρκεια του έργου, να είναι εκτελεσμένες οι απαλλοτριώσεις ή να υπάρχει ένα απόλυτα αυστηρό χρονικό πλαίσιο ολοκλήρωσης τους.

Να υπάρχει πιο μεγάλος εναγκαλισμός με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες για την ανάδειξη από τη μία σπουδαίων αρχαιοτήτων αλλά και προφύλαξη του έργου από αέναες έρευνες. Θα μπορούσε να υπάρχει χρονική αναστολή στο χρονοδιάγραμμα του έργου όταν μία ανασκαφή χρονίζει.

Θα πρέπει οι μελέτες εφαρμογής και όλες οι περιφερειακές μελέτες όταν ξεκινά το έργο να έχουν ήδη εγκριθεί από τις εκάστοτε υπηρεσίες.

Αυτά είναι η κορυφή ενός παγόβουνου που δηλητηριάζει εδώ και χρόνια τα έργα, έχει δημιουργήσει τον μύθο των "κακών εργολάβων" και του "καλού κράτους". Είναι ευθύνη του Κράτους να δημιουργήσει σταθερές αδιάβλητες δομές που θα εξελίσσονται με τα χρόνια ούτως ώστε να εξυγιανθεί το σημερινό προβληματικό καθεστώς που διέπει τα έργα.

Αν αντί για όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμα, έχουμε απλά μία δημοπράτηση νέας γενιάς έργων θα έχουμε μία ακόμα επανάληψη των σημερινών προβλημάτων. Προβλημάτων που δεν θέλουμε να έχουμε στο μέλλον, έτσι δεν είναι;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα