Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο, 24 Δεκεμβρίου 2016

Η μεγάλη περιπέτεια των Αυτοκινητόδρομων, τα παθήματα και τα οφέλη

κείμενο από το ypodomes.com
Τις επόμενες ημέρες θα παραδοθεί επίσημα ο πρώτος αυτοκινητόδρομος με παραχώρηση, από το πακέτο των δρόμων που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται την προηγούμενη δεκαετία. Ήταν το 2005 όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς ανακοίνωνε την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για 5 νέους οδικούς άξονες: Τον Μορέα, την Ολυμπία, τον Ε65, την Ιόνια, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.
Χρειάστηκαν περίπου 2 χρόνια για να φτάσουμε την ολοκλήρωση των διαγωνισμών και τα έργα να ξεκινήσουν. Σχεδόν 10 χρόνια μετά ερχόμαστε για να εγκαινιάσουμε την ολοκλήρωση του πρώτου, του Μορέα ρίχνοντας αυλαία στην κατασκευή του.
Το 2017 θα ακολουθήσει η ολοκλήρωση και της Ιόνιας Οδού και της Ολυμπίας Οδού, του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου ενώ θα λειτουργήσει ένα τμήμα του Ε65. Μην ξεχνάμε ότι από την οδυνηρή παύση των έργων για διάστημα 3 ετών είχαμε την νέα έναρξη με μεγάλες απώλειες. Η Ολυμπία Οδός έχασε όλο το δυτικό της τμήμα από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο και την Τσακώνα. Ακόμα και τώρα, 3 χρόνια μετά το τμήμα μέχρι τον Πύργο δεν έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Επίσης ο Ε65 ανέβαλε την κατασκευή του βόρειου και νότιου άκρου του και απέκτησε τη φήμη του "τυφλού" αυτοκινητόδρομου γιατί είναι ο μοναδικός άξονας που δεν συνδέεται με κανένα άλλο αυτοκινητόδρομο. Το 2017 περιμένουμε να ξεκινήσει το νότιο τμήμα από τη Λαμία που θα τον συνδέσει επιτέλους με το υπόλοιπο δίκτυο.
Η διαδικασία κατασκευής του αυτοκινητόδρομου μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως "ζεμάτισμα". Η κατασκευαστική κοινότητα της χώρας αλλά και η Κρατική μηχανή πήραν πολύ σκληρά μαθήματα κατασκευάζοντας τόσο μεγάλης κλίμακας έργα. Από τη μία το Κράτος πλήρωσε και πληρώνει τις άγουρες διαδικασίες που επέλεξε. Έργα χωρίς εκτελεσμένες απαλλοτριώσεις που ουκ ολίγες φορές απείλησαν να τινάξουν την κατασκευή στον αέρα. Σήμερα, περίπου 10 χρόνια μετά έχουμε ακόμα κάποιες λίγες ανεκτέλεστες απαλλοτριώσεις ενώ θα υπάρξουν δρόμοι που ακόμα και εν λειτουργία θα έχουν έδαφος που δεν θα είναι απαλλοτριωμένο αλλά νοικιασμένο.
Οι κατασκευαστικές εταιρείες επίσης ζεματίστηκαν. Έχοντας επενδύσει πολλά εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή τους, με μοντέλα της προηγούμενης δεκαετίας, κινδύνευσε η ίδια η υπόσταση τους για να φτάσουν στο τέρμα. Η τραπεζική χρηματοδότηση ήταν τόσο σκληρή που έφτασε να κυριαρχεί στο μέλλον των έργων.
Τελικά αυτό που έμελλε να σώσει τα έργα ήταν το εργαλείο που έχει δημιουργήσει σχεδόν όλες τις υπόλοιπες υποδομές της χώρας. Χάρη στο ΕΣΠΑ 2007-2013 από την Ε.Ε., τα έργα αναστήθηκαν και μπήκαν ξανά σε κατασκευαστικούς ρυθμούς. Αυτό το γεγονός δεν θα πρέπει να το ξεχάσουμε. Για να τελειώσουν οι αυτοκινητόδρομοι με τη χρήση του ΕΣΠΑ, θυσιάστηκαν εκατοντάδες άλλα έργα διάσπαρτα στη χώρα. Μία από τις μεγάλες απώλειες ήταν η Γραμμή 4 που θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει εδώ και 2 χρόνια.
Θα πρέπει επίσης να αναγνωρίσουμε την μεγάλη συμβολή του ΠΔΕ που το 2016, με τη συνεχή χρηματοδότηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους έκανε δυνατή την ολοκλήρωση τους και την ολοκλήρωση εκατοντάδων απαλλοτριώσεων. Τα λεφτά των Ελλήνων φορολογούμενων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να επιταχυνθούν και να τελειώσουν τα έργα.
Γίναμε πιο σοφοί; Η απάντηση είναι σίγουρα ναι. Από την μεγάλη περιπέτεια των αυτοκινητόδρομων μάθαμε πως τα λάθη σε τέτοιας κλίμακας έργα κοστίζουν ακριβά. Μάθαμε πως η διαχείριση χρόνου επίσης κοστίζει πολύ ακριβά. Μάθαμε πως ακόμα και το λάθος μείγμα χρηματοδότησης κοστίζει ακριβά.
Χάρις στα έργα των αυτοκινητόδρομων κληρονομήσαμε ένα Νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις και τις παραχωρήσεις πολύ πιο ορθολογιστικό. Ο Νόμος αυτός έχοντας στο νου όλα τα παθήματα κυρίως από τα έργα των δρόμων, προβλέπει πιο ρεαλιστικές διαδικασίες. Πρώτα απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά και μετά έργα. Αυτό είναι ένα από τα βασικά άρθρα του. Είναι αυτό που πληρώσαμε πιο πολύ.
Ακόμα και ο σχεδιασμός όμως των νέων έργων είναι κατά πολύ καλύτερος λόγω των λαθών στα έργα των αυτοκινητόδρομων. Καταρχάς κόπηκαν έργα που μαθηματικά μας οδηγούσαν σε αιτήματα αποζημιώσεων, όπως ο οδικός άξονας Ελευσίνα-Υλίκη. Δημοπρατήσαμε το Αεροδρόμιο στο Καστέλι έχοντας προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό τις απαλλοτριώσεις. Προγραμματίζουμε την δημοπράτηση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας με ώριμες μελέτες. Χρηματοδοτούμε τα νέα έργα του ΕΣΠΑ με πιο ορθολογικά κριτήρια.
Όλες αυτές οι κατακτήσεις ήρθαν από την μεγάλη περιπέτεια των έργων κατασκευής των 5 μεγάλων οδικών αξόνων που θα μεταμορφώσουν τη χώρα. Γιατί το μεγαλύτερο κεφάλαιο αυτών των έργων δεν είναι το παρελθόν και το παρόν τους, είναι το μέλλον τους. Πάνω σε αυτούς τους δρόμους αλλά και το δίκτυο της Εγνατίας, η χώρα για πρώτη φορά δημιουργεί ένα ισχυρό οδικό σύγχρονο δίκτυο που θα μπορεί να βασίσει την παραγωγική της ισχύ και να παίξει το ρόλο του διαμετακομιστικού κόμβου.
Για πρώτη φορά το δίκτυο αυτό θα είναι ικανό να μεταφέρει από την Καλαμάτα μέχρι τον Προμαχώνα, την Ηγουμενίτσα και την Αλεξανδρούπολη, αγαθά και ανθρώπους σε χρόνους ρεκόρ δημιουργώντας ένα "χαλί ανάπτυξης". Πάνω σε αυτό το δίκτυο αυτοκινητόδρομων θα μπορέσουμε να σχεδιάσουμε το παραγωγικό μας μοντέλο για τις επόμενες δεκαετίες και σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες συγκοινωνιακές μας υποδομές, το δίκτυο του σιδηρόδρομου, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια η Ελλάδα θα μπορεί να γίνει καλύτερη, ισχυρότερη, μεγαλύτερη.
Το σφύριγμα της εκκίνησης των έργων που έδωσε το 2005 ο πρώην Υπουργός Γιώργος Σουφλιάς φτάνει στο τέλος του. Μεθαύριο το πρώτο σφύριγμα της λήξης θα το δώσει ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ενώ ενδιάμεσα το σφύριγμα για το β` ημίχρονο των έργων το είχε δώσει ο πρώην Υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι τα έργα αυτά, έργα σαν και αυτά είναι παν-κομματικά και παν-εθνικά. Οι αυτοκινητόδρομοι είναι μία μεγάλη μας επιτυχία, με τα λάθη και τις παραλείψεις τους. Είναι όμως και μία πραγματικότητα. Ας τους χαρούμε, κάνοντας την αυτοκριτική μας και χαμογελώντας που μπαίνουν στη ζωή μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα