Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου 2016

Μπορεί το Δίκτυο Μετρό της Αθήνας να αναπτυχθεί με παραχώρηση;

κείμενο από το ypodomes.com
Τους τελευταίους μήνες βλέπουμε μία έντονη προετοιμασία για το μέλλον του Μετρό στην Αθήνα. Από αυτή την προετοιμασία όλα δείχνουν πως υπάρχει η διάθεση να προχωρήσουν τα επόμενα έργα μέσα από το λεγόμενο "Πακέτο Γιουνκέρ". Πρόκειται για ένα φιλόδοξο αλλά ταυτόχρονα παράτολμο σχέδιο.

Αυτό που μπορεί να σκεφτεί κανείς είναι πως το Μετρό σε αυτή την πόλη είναι το πιο επιτυχημένο μέσο, όμως υπάρχει ένα πρόβλημα. Δεν υπάρχουν πλέον χρήματα αρκετά για την ανάπτυξη του. Περίπου 2 δισ ευρώ κοστίζουν οι επεκτάσεις της Γραμμής 4, άλλα 600 εκ.ευρώ οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 ενώ αν προσθέσουμε και άλλα έργα όπως η υπογειοποίηση της Γραμμής 1 ή ένας νέος κλάδο Μετρό πιθανότατα προς τα Νότια της Αθήνας τότε βλέπουμε ένα μεγάλο νούμερο που για βρεθεί μέσω των ΕΣΠΑ θα φτάσουμε μάλλον στο 2050. Μπορούμε λοιπόν να συζητήσουμε για παραχώρηση του δικτύου με αντάλλαγμα την κατασκευή των έργων που χρειάζεται η πόλη; Σαν ένα πρώτο σχόλιο, αυτό που έχει μεγάλη αξία είναι πως δεν υπάρχει προηγούμενο, τουλάχιστον στον Ευρωπαϊκό χώρο, ένα σύστημα Μετρό να αναπτύσσεται με ιδιωτική πρωτοβουλία. Αυτό είναι ένα σημείο που δημιουργεί ανασφάλεια τόσο για την αποτελεσματικότητα του σχεδίου αυτού όσο και για την επιτυχία του.

Μην ξεχνάμε πόσο ακριβά πλήρωσε το Δημόσιο, την ατυχία να πέσουν τα έργα των αυτοκινητόδρομων πάνω στην κρίση. Τα έργα σταμάτησαν και τελικά ένα μεγάλο μέρος του ΕΣΠΑ, χρήματα να την ανάπτυξη της χώρας, να περάσουν στην απαραίτητη ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων.

Τα έργα Μετρό έχουν ένα βασικό χαρακτηριστικό στην Ελλάδα: είναι μακροχρόνια λόγω των αρχαιολογικών ανασκαφών και του εδάφους. Αυτό λοιπόν δημιουργεί ακόμα ένα πεδίο ανασφάλειας, καθώς σε μία ιδιωτική επένδυση που κάθε μέρα μετριέται με χρήμα, μία καθυστέρηση λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών μπορεί να εγείρει απαιτήσεις του παραχωρησιούχου απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο.

Βλέπουμε την περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης με τα αρχαιολογικά ευρήματα, πόσα χρόνια έχει καθυστερήσει την εξέλιξη των έργων. Επιπλέον μπορεί ένα έργο να μην μπορεί να ολοκληρωθεί για άλλους λόγους, σημαντικούς ή μη.

Η περίπτωση του έργου σηματοδότησης των πρόσφατων επεκτάσεων του Μετρό της Αθήνας,  που καθυστέρησε τη λειτουργία τους κατά  3 χρόνια γιατί υπήρχε αντιδικία με την ανάδοχο εταιρεία (περίπτωση Siemens). Η περίπτωση του σταθμού ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στην Αθήνα και του σταθμού ΠΑΠΑΦΕΙΟ στην Θεσσαλονίκη που η κατασκευή τους καθυστέρησε χρόνια λόγω αντιδράσεων των τοπικών φορέων (Δήμος Αγίας Παρασκευής και Μητρόπολη Θεσσαλονίκης). Επίσης ποιος μπορεί να ξεχάσει στο βασικό έργο της γραμμής 3 την αλλαγή των πλάνων για την επέκταση προς Αιγάλεω όταν ο σταθμός στη συμβολή Πειραιώς και Ιεράς Οδου έπεσε σε αρχαία με αποτέλεσμα να κοπεί ο σταθμός;

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις περιπτώσεις που είδαμε κατά την διάρκεια των 22 ετών κατασκευών έργων Μετρό στην Αθήνα και 8 ετών στη Θεσσαλονίκη. Αν σε αυτά τα έργα η κατασκευή γινόταν από παραχωρησιούχο δεν θα είχαμε απαιτήσεις εκατομμυρίων ευρώ, προσφυγή στη διαιτησία κλπ;
 
Αν λοιπόν ο σχεδιασμός για την κατασκευή της γραμμής 4, των επεκτάσεων των γραμμών 2 και 1 και όποιο άλλο έργο αποφασιστεί περάσει ως κατασκευή με παραχώρηση τότε θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας όλους του πιθανούς κινδύνους για να οχυρωθεί το Δημόσιο Συμφέρον.

Ένα άλλο θέμα προς συζήτηση είναι αν αναλάβει παραχωρησιούχος την κατασκευή των επόμενων επεκτάσεων, θα του δοθεί και το υπόλοιπο δίκτυο; Εφόσον ο παραχωρησιούχος κρίνει απαραίτητο δεν θα έχουμε εντυπωσιακές αυξήσεις στα εισιτήρια (λόγω τιμάριθμου, λόγω απαιτήσεων από τις Τράπεζες, λόγω χρηματοοικονομικών αναγκών κλπ). Ακόμα και αν το Δημόσιο κλειδώσει το θέμα των συνεχόμενων αυξήσεων αυτό λόγω μελλοντικών καταστάσεων δεν θα μπορούσε να αλλάξει; Μπορεί να εγγυηθεί κάποιος ότι δεν θα έχουμε επανάληψη των έργων στους αυτοκινητόδρομους που κοστίζουν πανάκριβα στον μέσο Έλληνα;

Το πάθημα με τους αυτοκινητόδρομους μπορεί σίγουρα να μας προφυλάξει από αποφάσεις που σήμερα φαίνονται ως οι πρέπουσες. Ποιος άλλωστε δεν θέλει μία γρήγορη ανάπτυξη του συστήματος Μετρό στην Αθήνα;

Είναι μία πόλη 4,5 εκατομμυρίων κατοίκων με μεγάλη έκταση, με σχετικά μικρή κάλυψη από μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ, Προαστιακός). Θα ήταν ευχής έργο, αν μπορούσαμε να βρούμε τον τρόπο να δούμε το Μετρό να μεγαλώνει γρήγορα και να καλύπτει όσο γίνεται μεγαλύτερο μέρος της πόλης της Αθήνας αποτελεσματικά.

Αλλά η ανάπτυξη ενός συστήματος Μετρό σε μία Μητρόπολη όπως η Αθήνα δεν πρέπει να σχεδιαστεί με όρους του σήμερα και σίγουρα όχι με τις σημερινές συνθήκες. Αν αυτό που φαντάζει σήμερα ως λύση, αποδειχθεί ως μέγα μελλοντικό πρόβλημα, πως θα μπορεί να εξασφαλίσει σε 4,5 εκατομμύρια Αθηναίους ότι δεν θα είναι αύριο όμηροι του όποιου «Μεσσία» παραχωρησιούχο του Μετρό;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα