Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 18 Ιουλίου 2017

Τρένο εναντίον ΚΤΕΛ, Υδροπλάνο εναντίον Αεροπλάνου ή όλα μαζί συνδυαστικά;

κείμενο από το ypodomes.com
Στη χώρα που ζούμε όταν μιλάμε για τις μεταφορές συνήθως αναφερόμαστε στις οδικές και τις ακτοπλοϊκές καθώς είναι οι πιο διαδεδομένες. Στη συνέχεια έχουμε τις αεροπορικές και τις σιδηροδρομικές οι οποίες "συμπληρώνουν" το παζλ.
Σε προηγούμενο άρθρο είχα αναφέρει ότι η χώρα μας έχει πολλά συγκοινωνιακά "φέουδα". Είναι μία σκληρή έκφραση; ίσως, αλλά αποτυπώνει την πραγματικότητα. Αποτυπώνει αυτό που μέχρι σήμερα γίνεται και ίσως είναι μία μεγάλη ευκαιρία να το αλλάξουμε.
Μιλώντας με πολλούς φορείς, αυτό που έχω ανακαλύψει, είναι η "μοναξιά" του καθενός από αυτούς τους συγκοινωνιακούς φορείς. Για να μην γίνομαι κουραστικός έχω πει πως συνδυασμένες μεταφορές σήμερα στη χώρα δεν γίνονται αλλά μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό.
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα. Δρομολογείται ένα πλοίο από το λιμάνι του Βόλου για το δρομολόγιο Σκιάθο-Σκόπελο-Αλλόνησο. Τι χρειάζεται για να γίνει αυτό; μία σύμβαση με το Υπουργείο Ναυτιλίας. Πολύ ωραία.
Συγκοινωνιακά τι κάνουμε για αυτό; τίποτα είναι η απάντηση. Υπάρχει αυτορύθμιση της κοινωνίας; μερικές φορές ναι, τις περισσότερες όχι. Ας το κάνουμε λίγο πιο spicy τώρα.
Το ζήτημα που γεννά η έννοια της συνδυασμένης μεταφοράς είναι πως φτάνεις στο λιμάνι και πως συνεχίζεις από το λιμάνι του προορισμού σου. Σήμερα στο Βόλο αν δεν είσαι από εκεί μάλλον θα πρέπει να πας με το ι.χ. σου. Στο λιμάνι της Σκιάθου επίσης μάλλον θα πρέπει να πάρεις ταξί. Άρα που είναι οι συνδυασμένες μεταφορές; άφαντες.
Ας κάνουμε μία υπόθεση. Αν για να δοθεί η άδεια του δρομολογίου στο πλοίο της γραμμής Βόλος-Σκιάθος-Σκόπελος- Αλόννησος, θα έπρεπε υποχρεωτικά να υπάρχει συγκοινωνιακή σύνδεση στο λιμάνι του Βόλου με άλλα μέσα (ΚΤΕΛ του Νομού, ΚΤΕΛ από άλλες περιοχές, αστικά, σιδηρόδρομος) όπως επίσης και ένα δρομολόγιο από το λιμάνι του κάθε νησιού προς τους κυριότερους προορισμούς τι θα γινόταν;
Συνεργασία υπόθετω. Θα έπρεπε οι τοπικές κοινωνίες να συνεργαστούν με την ακτοπλοϊκή και να δημιουργήσουν από/προς το λιμάνι συγκοινωνία κάνοντας την συνδυασμένη μεταφορά πραγματικότητα, με αυτορύθμιση απλά και μόνο γιατί το λέει ένας Νόμος.
Αυτό με τη σειρά του δεν θα δημιουργούσε νέες θέσεις εργασίας στο κομμάτι των μεταφορών; Νομίζω πως ναι. Μήπως θα ήταν ενδιαφέρον να το δούμε;
Το παράδειγμα αυτό εφαρμόζεται σε πολλές περιπτώσεις. Ας δούμε στο τρένο πως θα μπορούσε να γίνει. Στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη υπάρχει μία βασική στάση στην Κατερίνη. Δεν συζητώ το πως θα φτάσεις στο σταθμό της Αθήνας γιατί αυτό έχει εν πολλοίς επιτευχθεί. Όμως από την Κατερίνη αν θες να πας στον Κορινό (μία κωμόπολη 8χλμ από την Κατερίνη) τι κάνεις; Πρέπει να πάρεις ταξί. Αν όμως υπήρχε μία τέτοια υποχρέωση και υπήρχαν ΚΤΕΛ (ας τα ονομάσουμε Προαστιακά) και με 2-3 διαφορετικά δρομολόγια σε οδηγούσαν προς Βορρά (Κορινό, Κολινδρό κ.α), προς Νότο (Λιτόχωρο, Λεπτοκαρυά) τότε αυτό δεν θα δημιουργούσε το πλέγμα συγκοινωνίας που αναζητάμε; Αν μάλιστα τα ΚΤΕΛ αυτά έκαναν και ενδιάμεσες στάσεις σε χωριά, θα κάλυπταν όλο τον Νομό και ένας επιβάτης από την Αθήνα, χωρίς τη χρήση προσωπικού οχήματος θα έφταναν στον προορισμό τους χρησιμοποιόντας μέσα μαζικής μεταφοράς.
Αυτό, καταρρίπτει και την περίφημη θεωρία των "ανταγωνιστικών" μέσων. Ότι π.χ. το τρένο θα μειώσει τη δουλειά στα ΚΤΕΛ, ότι το τρένο μπορεί να γίνει ανταγωνιστικό με το αεροπλάνο, ότι το υδροπλάνο μπορεί να "φάει" τη δουλειά από τις ακτοπλοϊκές.
Ναι αυτό θα μπορούσε να συμβεί με μία στενόμυαλη λογική, όπου τίποτα δεν εξελίσσεται, τίποτα δεν αλλάζει, κρατάμε το "φέουδο" με κάθε κόστος με χαμένους τελικά όλους.
Αντί λοιπόν να κοιτάμε πως θα κρατήσουμε το κομμάτι από την μικρή πίτα, θα μπορούσαμε να δούμε ένα κομμάτι από μία πολύ μεγαλύτερη πίτα, τελικά προς όφελος όλων. Των επιβατών, των συγκοινωνιακών φορέων, της απασχόλησης, άρα της Αγοράς και του Κράτους.
Η έννοια της συνδυασμένης μεταφοράς είναι πολύ σημαντική στις μέρες μας. Βοηθά στην βελτίωση των συγκοινωνιών, του επιπέδου μεταφοράς, ακόμα και την οδική ασφάλεια.
Δεν πρέπει λοιπόν να μας απασχολήσει, όχι πως θα μειώσουμε από κάποιον αντικείμενο αλλά πως προσθέτωντας μερικές νόρμες να δώσουμε την ευκαιρία στην αγορά να μεγαλώσει και να κάνουμε τις μεταφορές ένα πραγματικά success story.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα