Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2017

Δημόσιες ή Ιδιωτικές επενδύσεις; Ένα δίλημμα που δεν είναι δίλημμα

κείμενο από το ypodomes.com
Στην Ελλάδα του 2017, κυριαρχεί η κουβέντα για τις επενδύσεις και την επόμενη μέρα. Άλλος υποστηρίζει ότι τα δημόσια έργα και οι δημόσιες εταιρείες πρέπει να έχουν κυρίαρχο ρόλο, άλλοw υποστηρίζει ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να βγάλει τη χώρα από τη λαίλαπα της κρίσης πολύ πιο γρήγορα.
Η αλήθεια κρύβεται κάπου στη μέση και είναι βέβαιο ότι οι δημόσιες επενδύσεις είναι απαραίτητες σε κάθε χώρα, ανεπτυγμένη ή μη. Στην περίπτωση της Ελλάδας οι δημόσιες επενδύσεις έχουν το μεγάλο προνόμιο να επιδοτούνται σε συντριπτικό βαθμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Επίσης, η Ελλάδα είναι μία χώρα με μεσαίο επίπεδο υποδομών. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι στη χώρα από το 2009 που ξεκίνησε η κρίση σχεδόν σταμάτησε η οικοδομική και επενδυτική δραστηριότητα, δημιουργούμε ένα ιδανικό συνδυασμό για την κυριαρχία των δημόσιων επενδύσεων.
Αυτό το ζήσαμε μέσα σε αυτά τα 9 χρόνια της κρίσης. Τα μεγάλα έργα στους αυτοκινητόδρομους τελικά ολοκληρώθηκαν χάρη στα ευρωπαϊκά και δημόσια χρήματα και σήμερα είναι σε κυκλοφορία. Εδώ ταυτόχρονα έχουμε ένα παράδειγμα έργων που υποθετικά δεν θα επιβάρυναν οικονομικά τον δημόσιο κορβανά αλλά το έκαναν και μάλιστα σε υπερθετικό βαθμό, σε βάρος άλλων δημόσιων επενδύσεων. Κάπως έτσι επίσης καταρρίπτεται το επιχείρημα και των δύο πλευρών για επιλογή δημόσιων/ιδιωτικών επενδύσεων γιατί έχουμε μία συνεργασία που λειτούργησε καταλυτικά, θετικά και για τις δύο πλευρές.
Επίσης όλα αυτά τα χρόνια με την ιδιωτική κατασκευαστική δραστηριότητα σε πρωτοφανή χαμηλά, οι δημόσιες επενδύσεις έφτασαν σε ιστορικά υψηλά και με έργα Μετρό, σιδηρόδρομου, κτιριακά κ.α.
Αυτή η εποχή όμως φτάνει στο τέλος της. Είναι βέβαιο πέρα από κάθε αμφιβολία, ότι στην Ελλάδα το δωρεάν χρήμα που πριμοδοτούνταν από την Ευρώπη δεν θα υπάρξει ξανά σε τέτοια έκταση. Δεν γνωρίζουμε καν αν θα υπάρξει επόμενο ΕΣΠΑ και αν ναι με τι ποσό (μάλλον πολύ μικρότερο από ότι έχουμε σήμερα).
Να δούμε λίγο και τις ιδιωτικές επενδύσεις; Ωραία. Για να υπάρχει επενδυτική δραστηριότητα σε μία σοβαρή χώρα, πρέπει να υπάρχει, πρώτον: οικονομία με θετικούς ρυθμούς, δεύτερον: θετικό επενδυτικό κλίμα, τρίτον: σταθερότητα. Η χώρα μας αυτά τα 9 χρόνια δεν είχε τίποτα από όλα αυτά. Δεν μπορούμε να μέμφουμε τους επενδυτές που δεν έρχονται, αλλά δεν μπορούμε και να κατατρέχουμε τους επενδυτές που είναι ήδη εδώ. Γιατί; γιατί δυνητικά είναι οι κράχτες της χώρας σε άλλους υποψήφιους επενδυτές, που βλέπουν τι συμβαίνει με αυτούς που είναι εδώ και αποφασίζουν τελικά αν θέλουν να έρθουν ή όχι.
Σημαντικό, πολύ σημαντικό στοιχείο. Ναι στο έλεγχο, ναι στην τήρηση των νόμων του κράτους, όχι όμως κυνήγι μαγισσών, ούτε στην καταστρατήγηση της έννοιας του κράτους. Εξάλλου το είδαμε παραπάνω, η συνεργασία του Κράτους με τους επενδυτές είναι προς όφελος όλων.
Ας δούμε και ένα παράδειγμα. Το Υπ.Υποδομών κάνει έργα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία, το οποίο από τον Απρίλιο πέρασε στον έλεγχο της Fraport. Σε αγαστή συνεργασία με την εταιρεία, συμφωνήθηκε η διακοπή των έργων για την καλοκαιρινή περίοδο. Τώρα ήρθε άλλο αίτημα να μην γίνει το έργο σε ένα συγκεκριμένο σημείο και ήρθε κόντρα. Πρέπει να γίνουν τα έργα ή όχι; Το ερώτημα έχει ήδη όμως απαντηθεί. Την στιγμή που έγινε μελέτη, διαγωνισμός και το έργο τρέχει και περιλαμβάνει το σημείο αυτό πρέπει να γίνει. Ίσως εδώ, τα δύο μέρη, καλή τη πίστη να πρέπει να έρθουν και να συμφωνήσουν σε μία λύση που να εξυπηρετεί όλους, όπως π.χ. η κατασκευαστική επιτάχυνση που θα μειώσει τις ζημιές που θα υποστεί (εν γνώση της) η Fraport.
Ξέρουμε όλοι, ότι κατασκευαστικά θαύματα γίνονται, είμαστε η χώρα της τελευταίας στιγμής, το κατέχουμε πολύ καλά αυτό. Ας μειωθεί ο απαιτούμενος χρόνος αποπεράτωσης και ας γίνει μία win-win κατάσταση.
Ας γυρίσουμε όμως και πάλι στο ερώτημα των ημερών. Δημόσιες ή ιδιωτικές επενδύσεις; Κατά την άποψη μου, όπως άλλωστε γίνεται σε όλη την Ευρώπη, κυρίως ιδιωτικές επενδύσεις με τη συμμετοχή όμως του κράτους. Τα ΣΔΙΤ κάνουν θαύματα, είναι ένα εργαλείο από το μέλλον και χάρη σε αυτό έχουμε δει φανταστικά έργα, όπως π.χ. τα 24 σχολεία στην Αττική.
Πέραν τούτου, το Δημόσιο δεν μπορεί να υποκαθιστά την αγορά όπως έκανε λόγω συνθηκών. Πρέπει να δούμε την ιδιωτική συμμετοχή να παίρνει το ρόλο που της αξίζει και να ανορθώσει την οικονομία. Πρέπει να ξαναδούμε γερανούς στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα.
Αναφορικά με το αν τα καταφέρνει καλύτερα ο ιδιώτης στον έλεγχο και τη διαχείριση μίας εταιρείας, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή τα Αεροδρόμια, νομίζω η απάντηση είναι προφανής. Ο ιδιώτης τα καταφέρνει καλύτερα. Αλλά. Όπως στο παράδειγμα του Ελ.Βενιζέλος, δεν χρειάζεται να εξωβελίσεις το δημόσιο, που μπορεί να κατέχει ποσοστό και να λαμβάνει ειδικά σε στρατηγικές υποδομές μέρος στις αποφάσεις και τα κέρδη.
Αυτό δεν γίνεται άλλωστε στη Γερμανία, την ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης; Ναι λοιπόν στην ιδιωτική διαχείριση που ενδιαφέρεται για κάθε πλευρά της επένδυσης και το κέρδος, ναι όμως και στη συμμετοχή του Δημοσίου, όπου αυτό είναι εφικτό.
Οι γραμμές Δημόσιο ή Ιδιώτες είναι λίγο ξεπερασμένο. Δεν υπάρχουν δύο στρατόπεδα. Υπάρχει κοινός τόπος και κοινό συμφέρον για ανάπτυξη, συνεργασία και τελικά κέρδος για όλους. Δεν νομίζετε;

3 σχόλια:

ΕΛΛΗΝΑΣ είπε...

Δημόσιες επενδύσεις πού ειδατε ;ιδιωτικές επενδυσεις όμως, κανουν οι ιδιοι και οι ιδιοι ..αυτο επρεπε να αναλύσετε. Προσλαμβάνουν κόσμο μόνον οι : ο Παπαστράτος, η Κοκα Κολα, η αμστελ και κανα δυό ακομα. Γιατί ξέρετε ;

alexis είπε...

Να σου πω εγω ..διοτι αυτες οι εταιρείες που αναφέρεις..τις ονομαζουνε ξένες. Μακαρι να ακολουθάγαν και άλλες τις επενδύσεις τους στην ελληνικη γη διοτι ετσι θα ειχαμε βγει μια ωρα αρχύτερα απο την κρίση.

ΙΡΙΔΑ ΠΑΤ. είπε...

Θα σας πω για μια επενδυση..που κατεληξε σε φιασκο ...μια φορα και ενα καιρο μια ζυθοποιια απ οτην βορεια ελλάδα φναζε για την ελληνικοτητα της..δεν περασε πολυς καιρος ...κανει τα ιδια σε μικρες ζυθοποιιες. Ειναι κριμα παντως γιατι μερικες μπυρες απο μιρκοζυθοποιίες της Θεσσαλονίκης αλλα και γενικά τις Β.Ελλάδας ειναι φοβερες.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα