Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017

Συνεχίζεται η κινητικότητα για τις Υπερβολικές Εκπτώσεις με παρέμβαση των Μελετητών

κείμενο από το ypodomes.com
Συνεχίζεται η κινητικότητα γύρω από την προετοιμασία που γίνεται για την καταπολέμηση των υπερβολικών εκπτώσεων σε διαγωνισμούς για έργα, μελέτες και προμήθειες που σας αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα το ypodomes.com. Αυτή τη φορά έχουμε παρέμβαση από τον ΣΕΓΜ, το ΣΜΕ και το ΣΜΕΔΕΚΕΜ με επιστολή που εστάλη προς τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή ζητείται επιτακτικά η ανάγκη λήψης μέτρων για την αναχαίτιση του φαινομένου των ανεξέλεγκτων εκπτώσεων που έχει ως αποτέλεσμα την ταχεία διάβρωση του κλάδου.
Μιλώντας στο ypodomes.com, o Πρόεδρος του ΣΕΓΜ Κωνσταντίνος Καλέργης σημείωσε πως δεν αρκεί ο μαθηματικός τύπος καθώς ενέχει τον κίνδυνο αφενός να μας παρασύρει σε συνεχόμενες μεγάλες εκπτώσεις αν όλοι οι συμμετέχοντες έχουν δώσει υψηλή τιμή αλλά και να υπάρχει το στοιχείο της υποκειμενικότητας στην επιλογή του αναδόχου που θα πυροδοτεί με τη σειρά του δικαστικές μάχες και προσφυγές.
Όπως τονίζει ο κ.Καλέργης, χρειάζεται ορισμός χαμηλότερης τιμής ανά είδος υπηρεσίας ή υλικού για να αποφευχθεί η κατά βούληση κοστολόγηση τους που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι τελείως υποκοστολογημένη για να μπορέσει (στην περίπτωση των μελετών) ο υποψήφιος ανάδοχος να κερδίσει το έργο.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΓΜ συμφωνεί πως πρέπει να δοθεί μία βιώσιμη λύση καθώς οι υπερβολικές εκπτώσεις οδηγούν σε χαμηλής ποιότητας αποτελέσματα με ότι αυτό συνεπάγεται. Η επιστολή αναφέρει τα παρακάτω:
"Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Σχετικά με την οριστικοποίηση του σχεδίου της Εγκυκλίου για τις ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές (άρθρο 88, παρ. 6 του Ν. 4412/16), σας γνωστοποιούμε τις κάτωθι κοινές θέσεις των μελετητικών οργανώσεων της χώρας:
Είναι γεγονός ότι η παρατεινόμενη οικονομική κρίση και η συνεχής μείωση της εγχώριας ζήτησης συμβάσεων μελετητικών και συναφών υπηρεσιών έχει οδηγήσει στη γενίκευση και παγίωση του φαινομένου των ανεξέλεγκτων εκπτώσεων και έχει δημιουργήσει απαράδεκτες συνθήκες νόθευσης του
ανταγωνισμού στην αγορά, που λειτουργούν εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και έχουν οδηγήσει τον μελετητικό κλάδο σε τροχιά παρακμής, αγγίζοντας πλέον τα όρια του ευτελισμού.
Η επιβαλλόμενη αναχαίτιση του φαινομένου αυτού απαιτεί την κατάστρωση και τη λήψη ουσιαστικών, προληπτικών και αποτρεπτικών μέτρων και δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εν λόγω Εγκυκλίου, η οποία περιορίζεται στον τρόπο χαρακτηρισμού και αιτιολόγησης των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών. Και τούτο διότι όταν το σύνολο των υποβαλλόμενων σήμερα προσφορών είναι εκτός ευλόγων ορίων δεν έχει κανένα ουσιαστικό νόημα ο χαρακτηρισμός μιας προσφοράς ως
«ασυνήθιστα χαμηλής», μέσω οποιασδήποτε μαθηματικής διαδικασίας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι μελετητικές οργανώσεις θεωρούν ότι πριν τη σύνταξη και την έκδοση της εν λόγω Εγκυκλίου πρέπει να δρομολογηθεί μια σειρά ουσιαστικών μέτρων για την αναχαίτιση του φαινομένου:
- Αναλογική σχέση έκπτωσης και εγγύησης καλής εκτέλεσης της σύμβασης.
- Επαναδιερεύνηση της σκοπιμότητας της παραμείνασας στον Ν. 4412/17 (από τον Ν. 4281/14) διάταξης καθορισμού της εγγύησης καλής εκτέλεσης με βάση την τελική και όχι την προεκτιμώμενη αξία της σύμβασης, η οποία ευνοεί περαιτέρω το φαινόμενο (πλέον, οι εγγυήσεις καλής εκτέλεσης είναι μικρότερες των εγγυήσεων συμμετοχής).
- Εφαρμογή μεθόδου βαθμολόγησης των οικονομικών προσφορών, η οποία θα ελαχιστοποιεί το βαθμολογικό όφελος για εκπτώσεις πέραν ενός ευλόγου ορίου.

Προς επίρρωση της επισήμανσης αυτής μπορούμε να σας στείλουμε πλήθος παραδειγμάτων εφαρμογής των προτάσεων του σχεδίου εγκυκλίου σε πραγματικά αποτελέσματα περαιωθέντων διαγωνισμών, με τα οποία διαπιστώνεται ότι θα οδηγηθούμε σε παράλογες καταστάσεις (π.χ. απαίτηση αιτιολόγησης μιας προσφοράς 76% και όχι μιας άλλης με 74%!!!).
Υπενθυμίζουμε ότι οι ανωτέρω προτάσεις περιλαμβάνονταν και στη σχετική πρόταση της Ομάδας Εργασίας για την επεξεργασία επειγόντων θεμάτων τροποποίησης του Ν.3316/2005 του 2014, στην οποία συμμετείχατε ως Πρόεδρος του ΤΕΕ).
- Εφαρμογή συντελεστή βαρύτητας για την οικονομική προσφορά ≤20%, κατά την πρακτική της Ε.Ε. (βλ. PRAG) και άλλων διεθνών Οργανισμών (WB, KfW, κ.ά.).
- Ουσιαστικός έλεγχος των μελετών από ιδιωτικά μελετητικά γραφεία, με ειδικές ρήτρες συνεγγύησης και συνευθύνης για την τεχνική αρτιότητα, την πληρότητα και την ποιότητα των μελετών, μέσω συμβάσεων Τεχνικού Συμβούλου ή συμφωνιών – πλαίσιο.
Περαιτέρω, εφόσον δρομολογηθούν τα παραπάνω μέτρα να εκδοθεί η Εγκύκλιος του άρθρου 88, παρ. 6 του Ν. 4412/162 για τον τρόπο χαρακτηρισμού και αιτιολόγησης των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών, η οποία σε ό,τι αφορά τις συμβάσεις μελετών και συναφών υπηρεσιών θα πρέπει:
- Να εξαρτά τον τρόπο χαρακτηρισμού μιας προσφοράς ως «ασυνήθιστα χαμηλής» με βάση την προεκτιμώμενη αμοιβή της σύμβασης (π.χ. ποσοστό αυτής) και όχι με βάση τις υποβληθείσες προσφορές.
- Να θεσπίζει αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης, συνδεόμενα με τις συμβατικές απαιτήσεις και τις τεχνικές προσφορές, ιδίως για το βασικό κόστος των συμβάσεων μελετών και συναφών υπηρεσιών που είναι οι αμοιβές του ανθρώπινου δυναμικού.
Τέλος, οι μελετητικές οργανώσεις δηλώνουν την άμεση διαθεσιμότητά τους για συνεργασία στην εξειδίκευση και στην άμεση δρομολόγηση των ανωτέρω προτάσεων."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα