Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017

Εγνατία Οδός: Το "ιερό δισκοπότηρο" των αυτοκινητόδρομων με παραχώρηση

κείμενο από το ypodomes.com
Με ένα διαγωνισμό παραχώρησης που αναμένεται να τραβήξει το ενδιαφέρον όλων των εγχώριων τεχνικών ομίλων αλλά και Ευρωπαϊκών που έχουν παρουσία στα δρώμενα της χώρας, το ΤΑΙΠΕΔ έχει το μεγάλο χαρτί της Εγνατίας Οδού.
Η παραχώρηση αφορά τον βασικό άξονα των 658χλμ από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι το συνοριακό πέρασμα στους Κήπους Έβρου αλλά και τους κάθετους άξονες Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή και Χαλάστρα-Εύζωνοι μήκους 225χλμ. Συνολικά μιλάμε για ένα σύμπλεγμα αξόνων 883χλμ.
Σήμερα στο πεδίο των αυτοκινητόδρομων έχουμε την κυριαρχία των Ελληνικών ομίλων στον Μορέα, την Ιόνια, την Κεντρική και τη Νέα Οδό (ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P, INTRAKAT) και "συμμαχία" με Ευρωπαϊκούς Ομίλους (Vinci, Hochtief) σε Ολυμπία, Γέφυρα και Αιγαίου.
Η Εγνατία Οδός θεωρείται το "ιερό δισκοπότηρο" των αυτοκινητόδρομων όχι μόνο για το μήκος της (είναι ο μεγαλύτερος αυτοτελής αυτοκινητόδρομος της χώρας) αλλά γιατί έχει κατασκευαστεί στο σύνολο του ο βασικός άξονας και λείπουν μόνο κάποιες δεκάδες χιλιόμετρα στον κάθετο Χαλάστρα-Εύζωνοι (που προς το παρόν είναι άγνωστο αν παραμείνει στο αντικείμενο της παραχώρησης).
Αυτό το κόστος που σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις ανέρχεται σε περίπου 6δισ.ευρώ είναι και το μεγάλο πλεονέκτημα στον στίβο μάχης για την απόκτηση της Εγνατίας Οδού. Ο παραχωρησιούχος σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς θα χρειαστεί να κάνει την λεγόμενη "βαριά συντήρηση" που δεν έχει γίνει στα χρόνια λειτουργίας του άξονα και παρεμβάσεις αναβάθμμισης (ΣΕΑ, χώροι στάθμευσης κ.α.) ενώ θα έχει παραλάβει τον δρόμο με λειτουργικούς σταθμούς διοδίων στο σύνολο του.
Ένα από τα μειονεκτήματα που παρουσιάζει η Εγνατία Οδός σήμερα είναι πως η απουσία διοδίων όλα αυτά τα χρόνια μπορεί να αποτελέσει ανάχωμα στην χρήση του δρόμου με διόδια ανά περίπου 40-50χλμ ειδικά στις εμπορευματικές μεταφορές. Το πέρασμα από την εποχή των ελάχιστων διοδίων στην εποχή του πλήρως εξαρτώμενου από τα διόδια δρόμου αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση για τον ίδιο τον διαγωνισμό γιατί το βασικό ερώτημα είναι η μέση ημερήσια κίνηση που θα παρουσιάζει.
Από την άλλη η γιγάντωση των εμπορευματικών μεταφορών σε όλη την Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα λόγω των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, δίνει βάσιμες ελπίδες ότι το κύριο έσοδο θα μπορέσει να προέλθει από την συνέχιση αυτής της ανοδικής τάσης και να διοχετεύει την κίνηση των φορτηγών στις πύλες εξόδου της χώρας (Ηγουμενίτσα, Κρυσταλλοπηγή, Εύζωνοι, Προμαχώνας, Κήποι).
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η κυριαρχία που θα προσφέρει η Εγνατία Οδός λόγω του μεγέθους της σε εκείνον που θα καταφέρει να την αποκτήσει. Εδώ υπάρχουν δύο βασικά ενδεχόμενα. Είτε να δούμε τον κάθε όμιλο να συμμετέχει ξεχωριστά με την ελπίδα ότι θα μπορέσει χωρίς τη συμμετοχή άλλων να εκμεταλλευτεί την Εγνατία, είτε να δούμε πολύ μεγάλα σχήματα που θα δουν την Εγνατία ως συνέχεια των προηγούμενων συμμαχιών στους αυτοκινητόδρομους. 
Σε κάθε περίπτωση οι απορίες μας θα λυθούν (;) στις 26 Ιανουαρίου 2018, όταν οι επενδυτές θα κληθούν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους (Α`φάση) και αργότερα μέσα στη χρονιά να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους. Τότε θα αποκαλυφθούν και οι εκτιμήσεις αυτών των ομίλων για την αξία αυτού του γεωστρατηγικού άξονα που επίσης αποτελεί ένα από τα μεγάλα ερωτήματα σε αυτόν τον διαγωνισμό.
Η ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης για την χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων στον Προτιμητέο Επενδυτή αφορά σε χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα