Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2017

Ολοκληρώθηκε η πρώτη γενιά Αυτοκινητόδρομων της χώρας

κείμενο από το ypodomes.com
Με την παράδοση του πρώτου τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Ε65 από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα, ολοκληρώθηκε η κατασκευή και λειτουργία της πρώτης γενιάς αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Η διαδικασία ήταν επίπονη, πολυετής, δύσκολη και πολλές φορές έφτασε σε αδιέξοδα. Για να βρούμε την ιστορία αυτών των δρόμων, πρέπει να γυρίσουμε στο μακρινό 2001, όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης προκήρυσσε αυτούς τους δρόμους αλλά και επιπλέον δύο, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και την Υποθαλάσσια Σήραγγα Θεσσαλονίκης.
Χρειάστηκαν 4 χρόνια για να ανασύρει την σχετική διαδικασία ο πρώην Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς και να βάλει τους διαγωνισμούς και πάλι στην πρίζα. Τα έργα περιελάμβαναν την κατασκευή και λειτουργία 6 νέων αυτοκινητόδρομων μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Την Ολυμπία Οδό (άξονας Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα), τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα (άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και κλάδος προς Σπάρτη), την Νέα Οδό (άξονας Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας) την Ιόνια Οδό (άξονας Αντίρριο-Αγρίνιο-Άρτα-Ιωάννινα), τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Ράχες Φθιώτιδας-Κλειδί Ημαθίας) και την Κεντρική Οδό (άξονες Σκάρφεια-Ράχες του Μαλιακού και Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Εγνατία).
Οι συμβάσεις παραχώρησης ξεκίνησαν να υπογράφονται από τα τέλη του 2006 και έφτασαν μέχρι τα μέσα του 2008. Μέχρι τότε η χώρα είχε να επιδείξει μικρή δυναμική σε δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Εγνατία Οδός, Αττική Οδός και η Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο ήταν σπασμένα τμήματα που δεν συνδέονταν μεταξύ τους. Ο στόχος ήταν να δημιουργηθεί ένα αλληλοτροφοδοτούμενο δίκτυο οδικών μεταφορών.
Δυστυχώς η κρίση σταμάτησε τα έργα σταδιακά από τα τέλη του 2010 μέχρι τα μέσα του 2011 και χρειάστηκαν 2,5 χρόνια για να δούμε νέες τροποποιημένες συμβάσεις στο τέλος του 2013. Στο μεσοδιάστημα ο Μορέας συνέχισε να κατασκευάζεται και να παραδίδει τμήματα και έφτασε το 2012 μέχρι την Καλαμάτα. Από την τροποποίηση των συμβάσεων η Ολυμπία Οδός έχασε όλο το δυτικό της τμήμα (Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) ενώ στον Ε65 αναβάλλονται το νότιο και βόρειο άκρο (Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία).
Από τις αρχές του 2014 ξεκινά το β`μέρος των κατασκευών και από το 2016 ξεκινούν οι παραδόσεις τμημάτων από τον νυν Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Τον Δεκέμβριο του 2016 παραδίδεται πλήρης ο Αυτοκινητόδρομος Μορέας, τον Απρίλιο του 2017 παραδίδονται ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και η Ολυμπία Οδός, τον Σεπτέμβριο του 2017 παραδίδονται η Ιόνια Οδός και η Νέα Οδός και πριν λίγες μέρες ο Ε65, στο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα.
Αυτή η πρώτη φάση άφησε πίσω της μία μεγάλη περιουσία για τη χώρα και τις υποδομές της. Το νέο δίκτυο της χώρας περιλαμβάνει ένα εκτεταμένο σύμπλεγμα αυτοκινητόδρομων που ενώνουν όλες τις μεγάλες πόλεις, λιμάνια και αεροδρόμια, εκτοξεύοντας τις οδικές μεταφορές.
Μείωσαν τις αποστάσεις πολλές φορές σε εντυπωσιακό βαθμό, όπως με την Ιόνια Οδό όπου αντί για περίπου 6 ώρες βασανιστικής οδήγησης, απαιτούνται μόλις 3 ώρες και 30 λεπτά. Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας είναι στο σύνολο τους κλειστοί με ανισόπεδους κόμβους με ΛΕΑ και χώρους προσωρινής στάθμευσης και ανάπαυσης, με οδική βοήθεια, κέντρα ελέγχου.
Η Ελλάδα πάνω σε αυτούς τους δρόμους μπορεί πλέον να σχεδιάσει την ανάπτυξη της από τον πρωτογενή τομέα μέχρι τον τουρισμό, τον πολιτισμό, τις υπηρεσίες αλλά και την γρήγορη εσωτερική μετακίνηση των πολιτών της. Μαζί με τις πύλες εισόδου/εξόδου, δηλαδή τα λιμάνια και τα αεροδρόμια διαθέτει ένα ισχυρό όπλο για την διακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη εκμεταλλευόμενη την στρατηγική γεωγραφική της θέση. Η περιουσία αυτή χρειάζεται σοφή διαχείριση για να μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Πλέον έχουμε περάσει στην εποχή όπου η χώρα έχει το δίκτυο που ζητούσε για χρόνια και τώρα απαιτούνται προσθέσεις και μόνο. Εξαιρούμενης της Κρήτης που πρόκειται να δούμε ένα νέο αυτοκινητόδρομο, τον ΒΟΑΚ, η Ηπειρωτική χώρα σχεδιάζει επεκτάσεις των δικτύων που συμπληρώνουν το παζλ.
Απαιτούνται 4 βασικά έργα, εκ των οποίων τα τρία, υπήρχαν στις συμβάσεις της προηγούμενης δεκαετίας. Μιλάμε για το Πάτρα-Πύργος, φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού, που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2018, το Λαμία-Ξυνιάδα του Ε65 που επίσης θα ξεκινήσει το 2018, το Τρίκαλα-Εγνατία του Ε65 που όλα δείχνουν ότι είμαστε αρκετά κοντά στην εξεύρεση χρηματοδότησης και το Ιωάννινα-Κακαβιά, φυσική συνέχεια της Ιόνιας Οδού, όπου αναζητείται η χρηματοδότηση. Αυτά τα έργα κόστους περίπου 1,5δισ.ευρώ ολοκληρώνουν το οδικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων και θα το δούμε στην πλήρη μορφή του μέχρι τα μέσα της ερχόμενης δεκαετίας. Συμπληρωματικά θα έχουμε την ολοκλήρωση του άξονα Άκτιο-Αμβρακία.
Επίσης, η χώρα διαθέτει πλέον και ένα εξαιρετικό συμπληρωματικό δίκτυο δρόμων ταχείας κυκλοφορίας που μαζί με τους αυτοκινητόδρομους σε πάνε παντού. Αυτοί οι δρόμοι έχουν μειωμένα χαρακτηριστικά σε σχέση με τους κλειστούς άξονες άλλα σε πολλές περιπτώσεις είναι αυτό που χρειάζεται στις περιοχές που υπάρχουν για να συνδέσουν πόλεις και χωριά με τους αυτοκινητόδρομους.
Σήμερα η χώρα διαθέτει περισσότερα από 2.200 χιλιόμετρα κλειστών αυτοκινητόδρομων που μαζί με τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ξεπερνά ίσως και τα 3.000 χιλιόμετρα κάνοντας την Ελλάδα μία από τις χώρες με τα πιο εκτεταμένα οδικά δίκτυα της Ευρώπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα