Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 22 Απριλίου 2025

Μετρό Θεσσαλονίκης: γιατί μετακινήθηκε για Φεβρουάριο του 2026 η παράδοση της επέκτασης προς Καλαμαριά

 κείμενο από το ypodomes.com

Τρεις μήνες παράταση πήρε το έργο επέκτασης προς Καλαμαριά καθώς στη χθεσινή του επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, επιβεβαίωσε πως η νέα ημερομηνία παράδοσης σε λειτουργία είναι για τον Φεβρουάριο του 2026.

Αυτοί οι τρεις μήνες σύμφωνα με πληροφορίες είναι αναγκαίοι για να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για να μπορέσει να "κουμπώσει" η επέκταση με τη βασική γραμμή. Το δυσκολότερο σημείο στην εξίσωση του έργου, είναι οι έξι διαφορετικές συμβάσεις που τρέχουν παράλληλα και που πρέπει να ευθυγραμμιστούν ώστε να λειτουργήσει εύρυθμα η επέκταση. Το βασικό έργο εκτελεί η AKTOR.

Παράλληλα θα χρειαστεί και χρόνος για να γίνουν οι  -όπως φαίνεται- τμηματικές διακοπές στη βασική γραμμή. Η ανάγκη διακοπής της λειτουργίας έγκειται στο γεγονός πως η γραμμή Καλαμαριάς ουσιαστικά αποτελεί κλάδο της βασικής γραμμής και θα πρέπει να "κουμπώσουν" όλα τα συστήματα, να γίνουν όλες οι δοκιμές με τους συρμούς και να λειτουργήσει ως ένα ενιαίο δίκτυο.

Επίσης φαίνεται πως η απόφαση έχει να κάνει και με την καλύτερη θέση σε λειτουργία της επέκτασης ούτως ώστε να μην επαναληφθούν τα συχνά προβλήματα που παρουσίασε η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Όσο μεγαλύτερο διάστημα θα δοκιμάζονται τα συστήματα, τόσο περισσότερα θέματα θα έχουν λυθεί πριν την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της επέκτασης.

Σε αντίθεση με την Αθήνα που οι γραμμές βρίσκονται σε διαφορετικά επίπεδα, οι δύο πρώτες γραμμές του Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχουν κοινούς τους πρώτους 11 σταθμούς από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την 25η Μαρτίου και από εκεί θα διακλαδώνονται είτε προς Νέα Ελβετία, είτε προς Μίκρα που θα αποτελέσει τον τερματικό σταθμό της επέκτασης.

Θα είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα όπου θα λειτουργήσει κλάδος γραμμής Μετρό, καθώς μέχρι σήμερα με την εμπειρία της Αθήνας αυτό που είχαμε ήταν λειτουργία επεκτάσεων μιας γραμμής και όχι διακλάδωση και κοινή λειτουργία σταθμών ανάμεσα σε γραμμές.

Θα αποτελέσει επιπλέον και ένα μπούσουλα για αντίστοιχες επεκτάσεις στο μέλλον, είτε για το Μετρό Θεσσαλονίκης είτε για τυχόν διακλαδώσεις στη γραμμή 4 που θα λειτουργήσει με την ίδια αυτόματη τεχνολογία.

Επίσης στα καλά νέα της ημέρας είναι προς προχωρά η ολοκλήρωση της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων όπως αποκάλυψε ο υφυπουργός Υποδομών καθώς αναμένονται δικαστικές αποφάσεις ακόμα και εντός του μήνα.

Το προφίλ της επέκτασης προς Καλαμαριά

Το έργο της επέκτασης του Μετρό της Θεσσαλονίκης της Καλαμαριά είναι ένα από μεγαλύτερα δημόσια έργα της χώρας. Η αρχική του δημοπράτηση ξεκίνησε το 2009 από το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και την Αττικό Μετρό. Έπρεπε να περάσουν 3,5 χρόνια για να ολοκληρωθεί η δημοπράτηση με την ΑΚΤΩΡ να γίνεται ανάδοχος του έργου, στις 25 Ιουνίου 2013.

Η συγκεκριμένη επέκταση ξεκινάει από το σταθμό της βασικής γραμμής «25ης Μαρτίου» και θα λειτουργεί ως κοινός σταθμός και των 2 γραμμών. Ακολούθως θα περνά από της οδούς Σόλωνος, Κρήτης, Μοσχονησίων, Μητροπολίτη Κυδωνιών και Πόντου, καταλήγοντας στη συμβολή των οδών Πόντου και Ικάρων, λίγο πριν την Περιμετρική τάφρο.

Στο Φυσικό Αντικείμενο περιλαμβάνεται διπλή υπόγεια γραμμή μήκους 4,77χλμ. περίπου, 5 υπόγειοι σταθμούς, 5 φρέατα, 3 σιδηροδρομικές διασταυρώσεις, καθώς και μέρος των απαιτούμενων ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων. Οι σταθμοί της επέκτασης είναι οι: ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ.

Στην περιοχή της Μίκρας αναμένεται να γίνει ένας μεγάλος σταθμός μετεπιβίβασης, αντίστοιχος με αυτόν στην Νέα Ελβετία ενώ θα συνδεθεί μέσω λεωφορειακών γραμμών και με το αεροδρόμιο Μακεδονία.

Το έργο της Ελληνικό Μετρό περιλαμβάνει δύο σήραγγες μονής τροχιάς, τρεις σιδηροδρομικές διασταυρώσεις, εκ των οποίων οι δύο είναι ενσωματωμένες στον σταθμό «Μίκρα» και έναν επίσταθμο. Στο αντικείμενο του έργου προβλέπονται οι σχετικές υποδομές για μελλοντική επέκταση της γραμμής προς Αεροδρόμιο σε υπέργεια γραμμή και σύνδεση με σταθμό Μετεπιβίβασης στον σταθμό «Μίκρα». Η συγκεκριμένη επέκταση αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 70.000 επιβάτες ημερησίως και θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα