Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025

Αντίστροφη μέτρηση για προσφορές για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη- Ποιοι είναι οι μνηστήρες

 κείμενο από το ypodomes.com

Στην τελική ευθεία είναι οι διαγωνισμοί τα δύο μεγάλα οδικά έργα της Κεντρικής Μακεδονίας που θα αναβαθμίσουν τις μεταφορές στην ευρύτερη περιοχή. Τόσο ο άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα όσο και ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη, αποτελούν σήμερα τα νέα μεγάλα έργα για την περιοχή συμπληρώνοντας το ήδη ευρύ δίκτυο της περιοχής.

Αμφότεροι οι δύο διαγωνισμοί είναι σε προχωρημένο στάδιο καθώς έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες του ανταγωνιστικού διαλόγου που αφορούν την Β` φάση και τώρα αναμένεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, να κινήσουν οι διαδικασίες για την υποβολή προσφορών.

Εκτιμάται πως το επόμενο χρονικό διάστημα θα καθοριστούν οι ημερομηνίες και η ΔΕΘ είναι ένα πρώτο μεγάλο ορόσημο για σχετικές ανακοινώσεις.

Από αυτή θα προκύψει ο ανάδοχος ο οποίος θα αναλάβει για κάθε ένα από τα δύο μεγάλα projects τα έργα. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως τα έργα τρέχουν με την μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και είναι μια πρακτική που εφαρμόστηκε για οδικά έργα που δεν μπορούν να τραβήξουν χρηματοδότηση από άλλες πηγές.

Ήδη άλλα μεγάλα οδικά έργα-ΣΔΙΤ, έχουμε συμβασιοποιημένα και αφορούν στο flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκη, τον άξονα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη, και το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη.

Τα έργα για το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη συμπληρώνουν την πεντάδα έργων που αποτελούν μια νέα γενιά οδικών έργων της χώρας.

Πως προχωρούν οι διαγωνισμοί

Για το Δράμα-Αμφίπολη η διαδικασία της Β` φάσης του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε ήδη από τον Μάιο. Πλέον είμαστε έτοιμοι για την τελική φάση καθορισμού πρόσκλησης των σχημάτων και ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών πιθανότατα εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος.

Εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, ίσως έχουμε ανακήρυξη αναδόχου εντός του έτους. Η διαγωνιστική διαδικασία θα ολοκληρωθεί με την υπογραφή της σύμβασης, κάτι που τοποθετείται σε κάθε περίπτωση το 2026.

Να θυμίσουμε πως ο διαγωνισμός προβλέπει πως η διάρκεια του έργου θα είναι 30 έτη με τα 4 πρώτα έτη να αφορούν την κατασκευαστική περίοδο. Τα σχήματα που εξακολουθούν να συμμετέχουν στην διαδικασία είναι: AVAX, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR GROUP-ΜETLEN. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 248,5 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ (200,43 εκατ. χωρίς ΦΠΑ). Να θυμίσουμε πως Τεχνικός Σύμβουλος του έργου είναι η Planet.

Για το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα η διαδικασία της Β` φάσης του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο. Επίσης σε αυτή την περίπτωση περιμένουμε την πρόσκληση των σχημάτων και την ανακοίνωση ημερομηνίας υποβολής προσφορών.

Εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, ίσως έχουμε ανακήρυξη αναδόχου εντός του έτους ή τις αρχές του 2026. Η διαγωνιστική διαδικασία θα ολοκληρωθεί με την υπογραφή της σύμβασης, κάτι που τοποθετείται σε κάθε περίπτωση το 2026.

Να θυμίσουμε πως ο διαγωνισμός προβλέπει πως η διάρκεια του έργου θα είναι 30 έτη με τα 4 πρώτα έτη να αφορούν την κατασκευαστική περίοδο. Τα σχήματα που εξακολουθούν να συμμετέχουν είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR GROUP-METLEN, AVAX. Το κόστος με ΦΠΑ για τον άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα ορίστηκε σε 444,91 εκατ. ευρώ (358,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ).

Το αντικείμενο των έργων

Για το Δράμα-Αμφίπολη συνολικού μήκους περίπου 43χλμ, ο ανάδοχος θα αναλάβει να αναβαθμίσει την κύρια αρτηρία αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους. Πιο αναλυτικά:

Α. Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων:
• Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους ~29.5 χλμ.
• Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους ~13.5 χλμ.

Οι ανισόπεδοι κόμβοι θα είναι οι ακόλουθοι:
• Α/Κ Μεσορράχης
• Α/Κ Παλαιοκώμης
• Α/Κ Μ. Σουλίου
• Α/Κ Ροδολίβους
• Α/Κ Πρώτης
• Α/Κ Ν. Μπάφρας
• Α/Κ (Ημικόμβος) Αγγίτη
• Α/Κ Μαυρολεύκης
• Α/Κ Περιφερειακής Δράμας
• Κ/Κ Δράμας (σύνδεση με το αστικό δίκτυο της Δράμας)

Στην συνέχεια θα αναλάβει την λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη.

Θεσσαλονίκη-Έδεσσα

Για το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα ο ανάδοχος θα αναλάβει την αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (και συγκεκριμένα γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσας) ως εξής:

(α) Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: νέα χάραξη της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας από την αρχή της οδού (που ορίζεται στο τέλος του υφιστάμενου τεχνικού γεφύρωσης του Αξιού ποταμού και των παραποτάμων του) έως το κατασκευασμένο τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας της οδού, συνολικού μήκους ~6,340 χλμ.

(β) Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4ν*σ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.

(γ) Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 14.078,33 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 254,19 μ., δεκατεσσάρων (14) γεφυρών (και κάτω ή άνω διαβάσεων) συνολικού μήκους περίπου 363,41 μ., εικοσιτριών (23) κιβωτοειδών ή σωληνωτών οχετών, ένα τοίχο αντιστήριξης 110 μ. περίπου, δύο (2) ανισόπεδων κόμβων, εξήντα (60) ισόπεδων κόμβων (οι περισσότεροι στις διασταυρώσεις των παράπλευρων οδών) , εικοσιπέντε (25) ιρλανδικών διαβάσεων.

(δ) Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4ν*σ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.

(ε) Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα: το προς κατασκευή οδικό έργο, αφορά την βελτίωσης της Ε.Ο.2 στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και συγκεκριμένα στο οδικό υποτμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα. Ειδικότερα το προς μελέτη τμήμα «Μαυροβούνι – Έδεσσα», ανήκει στο νομό Πέλλας και αποτελεί νέα χάραξη της οδού με παράπλευρες οδούς (service road), για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.

Στην συνέχεια θα αναλάβει την λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα