Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 4 Αυγούστου 2025

Ποια είναι τα 3 κρίσιμα έργα για την αποσυμφόρηση του Κηφισού - Η επίδραση τους στο κυκλοφοριακό της Αθήνας

 κείμενο από το ypodomes.com

Τρία απαραίτητα έργα μπορούν να δώσουν το "φιλί της ζωής" στον κορεσμένο κυκλοφοριακά Κηφισό. Μετά την επιδημία του κορωνοϊού η κίνηση στον κεντρικό κάθετο άξονα που ξεκινά από το Νέο Φάληρο και φτάνει μέχρι τη Μεταμόρφωση επιδεινώνεται συνεχώς.

Η ανάπτυξη που παρατηρείται αλλά και αύξηση των οχημάτων στους δρόμους του Λεκανοπεδίου έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό κοκτέιλ στον Κηφισό ο οποίος πολλές ώρες την ημέρα παρουσιάζει κατά τμήματα συμφόρηση.

Αν και μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, στην περίπτωση του Κηφισού χρειάζονται συντονισμένες κινήσεις για να μπορέσει ο άξονας αυτός να λειτουργεί με καλύτερες συνθήκες μιας και συνδέεται κυκλοφοριακά με πολλούς Δήμους της πρωτεύουσας.

Τα έργα που έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και που μπορούν να τραβήξουν μέρος της κίνησης, ώστε να μπορέσει ο Κηφισός να "ανασάνει" είναι τρία: το βασικότερο όλων φαίνεται πως είναι ο νέος άξονας Ελευσίνα-Οινόφυτα ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει ως παρακμπτήριος στην κίνηση της πόλης. Το δεύτερο έργο είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης η οποία θα λειτουργήσει αποσυμφορητικά στη σύνδεση του Κηφισού με την Αττική Οδό. Το τρίτο έργο είναι η Σήραγγα Ηλιούπολης που δεν συνδέεται άμεσα με τον Κηφισό, όμως αποτελεί συμπλήρωμα ενός ελεύθερου οδικού δακτυλίου. Ας δούμε όμως αναλυτικά:

Ο νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Οινόφυτα

Ο νέος άξονας που θα ξεκινά από την Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Οινόφυτα, δεν αποτελεί επίσημο μέρος του σχεδιασμού για την καταπολέμηση του κυκλοφοριακού. Αποτελεί μια Πρότυπη Πρόταση που έχει γίνει προ διετίας από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Αφορά στην δημιουργία ενός νέου αυτοκινητόδρομου ο οποίος επί της ουσίας θα ξεκινά από το δυτικό άκρο της Αττικής Οδού στην Ελευσίνα και θα καταλήγει στην περιοχή των Οινοφύτων.

Ο άξονας μήκους περίπου 45 χιλιομέτρων (που θα μπορούσε να γίνει και συνδυαστικό έργο με σιδηρόδρομο) θα λειτουργήσει ως μια νέα επιλογή στην διαδρομή από και προς τα βόρεια της Αττικής, και για αυτό το λόγο έχει ονομαστεί και "Παράκαμψη Αττικής".

Με μια ενδεχόμενη υλοποίηση του θεωρείται από κάποιους πως θα τραβήξει αρκετές χιλιάδες οχήματα από τον Κηφισό και θα του δώσει τις απαραίτητες ανάσες ειδικά τις ώρες αιχμής.

Το σημείο-κλειδί είναι τα φορτηγά που σήμερα κατακλύζουν τον Κηφισό και τα οποία με την ύπαρξη ενός δρόμου, όπως το Ελευσίνα-Οινόφυτα, θα μπορούσαν ειδικά από τα δυτικά της πόλης και το λιμάνι του Πειραιά να τον χρησιμοποιήσουν κερδίζοντας συν τις άλλοις και χρόνο αλλά και λιγότερα χιλιόμετρα.

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης συζητείται εδώ και αρκετά χρόνια. Το 2022 ξεκίνησε ο διαγωνισμός υλοποίησης της από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μειοδότης παραμένει το σχήμα ΤΕΡΝΑ-AKTOR.

Αφορά στο πρώτο έργο επέκτασης της Αττικής Οδού με αντικείμενο την ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ έως τον ανισόπεδο κόμβο Νο 1 (Καλυφτάκη) στην Εθνική Οδό, και αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ. Η ολοκλήρωση με την σύνδεση ΕΟ Νο1 κόμβου Καλυφτάκη αποτελεί αντικείμενο της Σύμβασης προαίρεσης. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2χλμ μαζί με την προαίρεση.

Θεωρείται κρίσιμο έργο για την βελτίωση τόσο του τμήματος Μεταμόρφωση-Δ.Πλακεντίας της Αττικής Οδού όσο και για τον Κηφισό, καθώς με μια ενδεχόμενη λειτουργία του θα έδινε εναλλακτική διαδρομή στα οχήματα που κινούνται από/προς τα βόρεια, λειτουργώντας αποσυμφορητικά και στον κόμβο της Μεταμόρφωσης.

Εκεί επιπρόσθετα όπως έγινε γνωστό πριν από μερικές ημέρες, προετοιμάζεται διορθωτική παρέμβαση στην είσοδο και έξοδο του κόμβου για να αυξηθεί η ωριαία χωρητικότητα και να βελτιώσει τις επιδόσεις επί της Λ.Κηφισού.

Προς το παρόν ο διαγωνισμός αντιμετωπίζει δύο θέματα. Το πρώτο είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης και το δεύτερο είναι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στην προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου που ζητά μεγαλύτερο μήκος υπογειοποίησης του δρόμου.

Προς το παρόν το έργο αυτό δεν έχει κάποια κινητικότητα πέραν του γεγονότος ότι όπως και το Ελευσίνα-Οινόφυτα, έχει γίνει Πρότυπη Πρόταση από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝA-AKTOR-AVAX.

Η Σήραγγα Ηλιούπολης

Η Σήραγγα Ηλιούπολης έχει μια ιδιαίτερη αξία στην περίπτωση που τελικά προχωρήσει η υλοποίηση της. Είναι στον σχεδιασμό του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, είναι στα υπόψη του υπουργείου ΥΠΟΜΕ και αποτελεί τον χαμένο κρίκο στην ολοκλήρωση ενός ελεύθερου οδικού δακτυλίου στην πρωτεύουσα ο οποίος ξεκινά με τον Κηφισό συνεχίζει με την Αττική Οδό και με την Σήραγγα Ηλιούπολη θα καλύπτει και τα ανατολικά και νότια προάστια.

Αφορά στην δημιουργία μιας αστικής σήραγγας που θα ξεκινά από τον Καρέα και θα καταλήγει στην Λ.Βουλιαγμένης. Επιπρόσθετα θα γίνει ανισοπεδοποίηση της Βουλιαγμένης μέχρι το Ελληνικό.

Με το έργο αυτό εκτός του ότι αποσυμφορείται ο Καρέας που επίσης παρουσιάζει σημάδια κορεσμού, μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά τόσο στην κίνηση της Αττικής Οδού ως μια νέα επιλογή, όσο και δυνητικά του Κηφισού τραβώντας οχήματα προς τα νότια.

Θεωρείται ως η σημαντικότερη νέα οδική παρέμβαση εντός του αστικού ιστού της πόλης και μοιάζει να είναι ένα έργο ουσίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα