Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

Στην Αττική το επόμενο "El Dorado" για τα μεγάλα έργα υποδομών την επόμενη 10ετία - Μετρό, Αττική Οδός και σιδηρόδρομος στο "μενού"

 κειμενο από το ypodomes.com

Ποιο θα είναι το επόμενο El Dorado για τα έργα υποδομής της χώρας; Την προηγούμενη δεκαετία οι αυτοκινητόδρομοι αποτέλεσαν έναν φάρο ελπίδας στον κατακερματισμένο κατασκευαστικό κλάδο. Η Δυτική Ελλάδα με την Ολυμπία, την Ιόνια και την Αμβρακία Οδό, τα σιδηροδρομικά έργα και τα έργα στο λιμάνι της Πάτρας αποτέλεσε το επίκεντρο του κατασκευαστικού ενδιαφέροντος της χώρας.

Από κοντά η Κεντρική Μακεδονία με το Μετρό Θεσσαλονίκης, την επέκταση προς Καλαμαριά τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, τον δρόμο Θεσσαλονίκη-Ποτίδαια-Κασσάνδρα, τα έργα στο αεροδρόμια Μακεδονία, την περιφερειακή Κατερίνης κ.α.

Στην τρέχουσα δεκαετία είναι σαφές ότι η Κρήτη είναι η κερδισμένη των υποδομών. Τα έργα για τον ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις με Πελοπόννησο και Αττική, μεγάλες ξενοδοχειακές επενδύσεις, τις μονάδες απορριμμάτων, την αναβάθμιση του αεροδρομίου Χανίων, τα μεγάλα αρδευτικά έργα κ.α. Πρόκειται για μια κοσμογονία έργων που το νησί δεν έχει ξαναζήσει και αυτό θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Από κοντά και η Αττική με τη νέα γραμμή 4 του Μετρό, τα έργα στο Ελληνικό, τις επενδύσεις στο real estate, τα σιδηροδρομικά έργα και τα έργα στο λιμάνι του Πειραιά που ανεβάζουν σημαντικά την θέση της στον κατασκευαστικό κλάδο.

Στην Αττική ανήκει η επόμενη δεκαετία

Για την επόμενη δεκαετία τα σκήπτρα είναι σαφές ότι ανήκουν στην Αττική. Σειρά από μεγάλα έργα έρχονται χωρίς όμως να έχουν ακόμα ένα πιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προετοιμάζονται για να αλλάξουν και πάλι το πολεοδομικό συγκρότημα στο οποίο ζουν και εργάζονται πάνω από 4 εκατομμύρια κόσμου.

Πρώτο στοίχημα είναι οι επεκτάσεις Αττικής Οδού, επενδύσεις που θα κοστίσουν πάνω από 1 δισ. ευρώ για την Σήραγγα Ηλιούπολης και να φτάσει ο δρόμος σε Λαύριο και Ραφήνα. Αν υπάρξει κινητοποίηση κεφαλαίων είναι πιθανό επίσης να δούμε τις επεκτάσεις και του σιδηροδρόμου στα δύο λιμάνια.

Σημαντικό στοίχημα θα αποτελέσουν οι επεκτάσεις του Μετρό σε Ίλιον (γραμμή 2) και Μαρούσι (γραμμή 4). Για αυτά τα δύο έργα θα απαιτηθούν περίπου 2 δισ. ευρώ.

Μεγάλης αξίας θα είναι και ο νέος άξονας Ελευσίνα-Οινόφυτά που θα δημιουργήσει την περίφημη παράκαμψη Αττικής με μια επένδυση που καλό θα ήταν να συνδυαστεί και με μια σιδηροδρομική γραμμή (όπως θα γινόταν σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα).

Επίσης θα συνεχίσουν τα έργα για την επένδυση του Ελληνικού για την Β` και Γ` φάση που θα ολοκληρώσει την εικόνα της περιοχής από την Lamda Development.

Σημαντικά έργα αναμένονται επίσης και για την περαιτέρω ανάπτυξη των logistics.

Πολύ μεγάλα έργα περιμένουμε και στο αεροδρόμιο της Αθήνας με την κατασκευή ενός δεύτερου terminal το οποίο θα επιτρέψει την επιβατική κίνηση να ξεπεράσει τους 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και να αλλάξει τελείως την εικόνα του.

Παρεμβάσεις με νέες υποδομές όμως αναμένονται και στο λιμάνι του Πειραιά καθώς θα φτάσουμε στο σημείο ανάγκης ανάπτυξης ενός νέου προβλήτα, του 4ου για την ικανοποίηση των αναγκών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Μεγάλες πιθανότητες θα έχουμε και για να δούμε -επιτέλους- την δημιουργία νέου τερματικού σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα μετά από δεκαετίες άγονων συζητήσεων για να δημιουργηθεί μια σύγχρονη υποδομή στην Αττική.

Επίσης μεγάλη δυναμική αναμένεται να έχουν και οι επενδύσεις για τις νέες μονάδες απορριμμάτων που στην τρέχουσα δεκαετία δεν φαίνεται ότι τελικά θα μπορέσουν να αναπτυχθούν για να καλύψουν τις ανάγκες της Αττικής.

Η δεύτερη κερδισμένη

Η δεύτερη κερδισμένη Περιφέρεια φαίνεται πως θα είναι η Κεντρική Μακεδονία. Εδώ περιμένουμε την επέκταση του Μετρό προς Εύοσμο να ωριμάσει και να ξεκινήσει. Παράλληλα θα δούμε έργα επέκτασης του αεροδρομίου Μακεδονία ενώ είναι πιθανόν να δούμε επιπλέον έργα και στο λιμάνι.

Ευρύτερα στην Περιφέρεια θα δούμε την ολοκλήρωση έργων όπως οι άξονες Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη που σήμερα είναι υπό δημοπράτηση αλλά και την αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι.

Επίσης περιμένουμε την υλοποίηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων όπως την νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη, τον Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης, την ηλεκτροκίνηση στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας κ.α.

Στις κερδισμένες περιφέρειες της επόμενης δεκαετίας θα είναι και η Δυτική Ελλάδα καθώς αναμένουμε την υλοποίηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων όπως το Ρίο-Πάτρα και το Πάτρα-Πύργος.

Στα οδικά αναμένεται η τμηματική υλοποίηση του Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα και η σύνδεση Αγρινίου με την Ιόνια Οδό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα