Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2012

Editorial: ώρα για να πάρουμε απόφαση, τι είδους Μετρό θέλουμε;

κείμενο από το ypodomes.com
Βλέποντας κάποιος την εξέλιξη του Μετρό της Αθήνας μελαγχολεί. Οι προοπτικές για το αγαπημένο μέσο των Αθηναίων παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η Αθήνα μέχρι το 2000 είχε μία γραμμή (τον ΗΣΑΠ) σχεδόν εξολοκλήρου επιφανειακή η οποία με 23 σταθμούς δεν αφορούσε την πόλη αλλά κάποια μικρά τμήματα της.

Με το άνοιγμα των γραμμών 2 και 3 το ενδιαφέρον των Αθηναίων για το νέο μέσο ωφέλησε και την γραμμή του ΗΣΑΠ ενώ μαζί έκαναν ένα μικρό αλλά ενδιαφέρον δίκτυο με 6 διαφορετικές κατευθύνσεις δίνοντας τη δυνατότητα στους επιβάτες να επιλέξουν προς τα πού θέλουν να μετακινηθούν εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια.

Σήμερα 11 χρόνια μετά από αυτό το γεγονός το Μετρό της Αθήνας έχει μεγαλώσει αλλά όχι στο βαθμό που θα μπορούσε. Αν υπολογίσουμε ότι στα 11 χρόνια που μεσολάβησαν το Μετρό επεκτάθηκε κατά 13 χιλιόμετρα περίπου θα βγάλουμε ένα μέσο όρο περίπου 1χλμ για κάθε έτος. Στο ίδιο διάστημα τα δεδομένα στους Αθηναϊκούς δρόμους επιδεινώθηκαν με ραγδαίο βαθμό καθώς η αντίστοιχη εξέλιξη στον αριθμό των αυτοκινήτων στην πόλη ήταν πολύ μεγαλύτερη.

Η αποτυχία να ελεγχθεί η χρήση του αυτοκινήτου και ο κόσμος να στραφεί προς τα ΜΜΜ και κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς όπως το Μετρό και το τραμ ήταν τρανταχτή. Σε αυτό συνέβαλε και η πολιτική της μικρής και τμηματικής επέκτασης του Μετρό την ώρα που στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης η επέκταση του μέσου είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή.



Λίγα στοιχεία θα μας πείσουν: η Αθήνα, το Μιλάνο και η Μαδρίτη έχουν περίπου τον ίδιο πληθυσμό (4-5 εκατομμύρια κατοίκους) μητροπολιτικά. Η Αθήνα διαθέτει 3 γραμμές Μετρό με 54 σταθμούς, το Μιλάνο 3 γραμμές 94 σταθμούς και 2 γραμμές υπό κατασκευή (συνολικά 5 μέχρι το 2015) και η Μαδρίτη 13 γραμμές και 272 σταθμούς.

Η σύγκριση είναι ατυχής για την πόλη της Αθήνας και σε αυτό δεν συμβάλλει μόνο το παρελθόν. Είναι γεγονός πως η Αθήνα ανέπτυξε πολύ αργά το δίκτυο της αλλά τα στοιχεία σε βάθος χρόνου ακόμα και μελλοντικά δείχνουν πως αυτή η κατάσταση παραμένει σε «χειμέρια νάρκη». Αν όλα πάνε καλά και αν ακόμα δημοπρατηθεί μέρος της νέας γραμμής 4 η Αθήνα το 2020 θα έχει 4 γραμμές (η 4η εν μέρει σε λειτουργία) και 77-80 σταθμούς. Αυτά σε 8 χρόνια από σήμερα.

Το μόνο που σταμάτησε την κυριαρχία των αυτοκινήτων στην Αθήνα ήταν η οικονομική κρίση. Το μοναδικό. Τα μέτρα που μέχρι τώρα πάρθηκαν ήταν αποσπασματικά, γεμάτα πολιτικές αποφάσεις και σίγουρα όχι συγκοινωνιακά και τεχνοκρατικά. Ήταν στο χέρι του εκάστοτε Υπουργού να επιλέξει την τύχη ή το μέλλον του ταχύτερου μέσου της πόλης.

Έτσι η μακροπρόθεσμη πολιτική για το Μετρό μέσα σε αυτά τα χρόνια ήταν απούσα ακόμα και αν ήταν γραμμένη στο Ρυθμιστικό σχέδιο της πόλης. Εκείνο δε που είναι πιο δύσκολο είναι να ικανοποιηθούν οι περισσότεροι από 50 Δήμοι που στοιχειοθετούν την Μητροπολιτική Αθήνα και που ο καθένας για τους δικούς του μικρο-τοπικούς λόγους δημιουργεί καταστάσεις, πολλές φορές ανεπανόρθωτες, όπως έγινε με την κατασκευή του σταθμού του Μετρό στην Αγία Παρασκευή που αντί να γίνει στην κεντρική πλατεία έγινε στα σύνορα του Δήμου με το Χαλάνδρι στο πιο αραιοκατοικημένο σημείο του.

Το θετικό γεγονός της ένωσης των μέσων σταθερής τροχιάς της πόλης (Μετρό, ΗΣΑΠ και Τραμ) είναι το σωστό βήμα, στη σωστή κατεύθυνση. Μία Μητροπολιτική εταιρεία που θα αποφασίζει ανεξάρτητα για τις ανάγκες της πόλης τα επόμενα χρόνια σύμφωνα με τις απαραίτητες μελέτες. Αν η νέα εταιρεία ΣΤΑΣΥ καταφέρει να το κάνει αυτό θα είναι μια μεγάλη επιτυχία όχι μόνο για την Αθήνα αλλά και για την Θεσσαλονίκη που τώρα κατασκευάζει το δικό της δίκτυο και θα μπορεί αντίστοιχα να επιλέξει την δική της μοίρα.

Η απόφαση για το μέλλον όμως στην Αθήνα είναι καθαρά θέμα επιλογής. Θέλουμε την Αθήνα εύκολη, προσβάσιμη, επαρκής στα περισσότερα σημεία της ή μποτιλιαρισμένη από εκατομμύρια αυτοκίνητα που καταβροχθίζουν κάθε σημείο της πόλης; Η απόφαση είναι δική μας..

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το Μιλάνο ΔΕΝ κατασκευάζει 2 γραμμές, αλλά μια. Απλά λέγεται ΓΡΑΜΜΗ 5 γιατί η 4 κάπου σκάλισε πριν 10 χρόνια και έκτοτε αγνοείται η τύχη της (της έμεινε όμως ο αριθμός). Η δε Γραμμή 5 (δηλαδή η τέταρτη του δικτύου) είναι μια μικρή γραμμή (5 χλμ), που κατασκευάζεται για τις ανάγκες του EXPO και τεχνικά μοιάζει με το μετρό που κατασκευάζεται στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα δεν είναι τόσο χάλια τα πράγματα αν δούμε τη μεγάλη εικόνα: το 1999 η πόλη διέθετε 26 χλμ απαρχαιωμένου μητροπολιτικού σιδηροδρόμου, το 2012 διαθέτει 76 χλμ σύγχρονου μετρό που σύντομα θα γίνουν 85. Σε αυτά ας προτεθούν 26 χλμ τραμ και ο προαστιακός, με τις όποιες αδυναμίες του. Η Μαδρίτη όντως έκανε θαύματα με το μετρό της. Αλλά μάλλον πρόκειται για την εξαίρεση και όχι για τον κανόνα, αν δούμε ότι και άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις κατασκευάζουν με δυσκολία τα δίκτυα τους.

τρενομανής είπε...

Αγαπητέ ανώνυμε 17 Ιανουαρίου 2012 3:26 μ.μ.: Το τραμ δεν είναι μετρό. Ο σχεδιασμός του κι η μελέτη σκοπιμότητας έγιναν με απαράδεκτη προχειρότητα. Το αποτέλεσμα ήταν και είναι το τραμ, με εξαίρεση την διαδρομή Νέος Κόσμος - Νέα Σμύρνη, να κυκλοφορεί σχεδόν άδειο! Αντίθετα ο απαρχαιωμένος μητροπολιτικός (ο οποίος παρά τα εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν παραμένει απαράδεκτος σε ταχύτητα, καθαριότητα, σέρβις κ.λπ.) έχει όμως εξαιρετικά υψηλή επιβατηγή κίνηση και αξίζει μιας καλύτερης αντιμετώπισης. Ο προαστιακός είναι εξαιρετικό μέσο μεταφοράς αλλά επιβάλλεται να φύγει άμεσα η εκμετάλλευση από τα χέρια του Ο.Σ.Ε. Από ότι έχει δείξει ο καλύτερος φορέας διαχείρισης είναι η Αττικό Μετρό και εκεί πρέπει να ενταχθούν όλοι εκεί(ΗΣΑΠ, Προαστιακός - το Τραμ ελέγχεται από την Α.Μ.). Εκτός από την επέκταση του μετρό μπορεί να επεκταθεί δίχως υψηλή δαπάνη ο προαστιακός από Αγίους Αναργύρους προς Ελευσίνα ή προς πόλη Μεγάρων (από μετρικό δίκτυο) και Κορωπί - Λαύριο με επανόστρωση της μετρικής σύνδεσης Λαυρίου - Κορωπίου. Όμως όπως έχετε καταλάβει τίποτα δε θα συμβεί διότι τα λεφτά υπήρχαν αλλά τα φάγανε μαζί...

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα