Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013

Αυτοκινητόδρομοι: Οι τράπεζες κρατούν τα "κλειδιά" της επανεκκίνησης, στο παρά πέντε της συμφωνίας

κείμενο από το ypodomes.com
Οι ραγδαίες ανακατατάξεις στον τραπεζικό τομέα αλλάζουν τα δεδομένα και στα μεγάλα έργα, που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησεις και τελούν εν αναστολή, λόγω του «παγώματος» της δανειοδότησης, αφού οι συγχωνεύσεις των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων ενώνουν και τα δανειακά χαρτοφυλάκια προς τις εταιρίες παραχώρησης.

Αναπόφευκτα, σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, αυτές οι εξελίξεις αλλάζουν και το σκηνικό στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των παραχωρησιούχων και των τραπεζών, καθώς οι συγχωνεύσεις φέρνουν στο τραπέζι των συζητήσεων λιγότερες τράπεζες με μεγαλύτερη έκθεση στα έργα. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, τον Απρίλιο θα μπουν μπουλντόζες στους δρόμους, δήλωση, η οποία, όμως, αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη από την αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνάθροιση των δανείων των υπό συγχώνευση τραπεζών καθιστούν την Τράπεζα Πειραιώς ρυθμιστή για την χρηματοδότηση των έργων, καθώς, ενώ ήδη το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα διέθετε το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο από το σύνολο των 43 τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα (400 εκατ. ευρώ), εν τούτοις η απορρόφηση της Αγροτικής Τράπεζα της Ελλάδος (ΑΤΕ) ανεβάζει τα δάνεια σε περίπου 730 εκατ. ευρώ (περίπου 330 ανήκουν στην ΑΤΕ).

Παράλληλα, η απορρόφηση της Γενικής Τράπεζας, η οποία συμμετέχει στον δανεισμό των παραχωρήσεων με περίπου 170 εκατ. ευρώ, κάνει το νέο σχήμα Πειραιώς - ΑΤΕ - Geniki να έχει «κληρονομήσει» δάνεια ύψους περίπου 900 εκατ. ευρώ προς τους κατασκευαστές.

Το εν λόγω ποσό, που είναι ιλιγγιώδες για τα σημερινά δεδομένα της Ελληνικής αγοράς, καταλαμβάνει κάτι λιγότερο από το 1/3 του συνολικού δανεισμού και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης (3,3 δισ. ευρώ) και αποτελεί κάτι περισσότερο από το 10% του συνόλου της χρηματοδότησης των έργων.

Βέβαια, δεν είναι μόνο η Τράπεζα Πειραιώς που θα βρεθεί με μεγαλύτερο ρόλο στα έργα, λόγω των συγχωνεύσεων, αφού και ο «γάμος» Alpha Bank και Εμπορικής  αλλάζει το δανειακό χαρτοφυλάκιο των έργων.

Ειδικότερα, οι δύο υπό συγχώνευση τράπεζες διαθέτουν μερίδιο στα δάνεια των έργων ύψους 170 εκατ. ευρώ και 300 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, ποσά που συναθροιζόμενα, προσεγγίζουν σχεδόν το μισό δισ. ευρώ και καταλαμβάνουν περίπου το 15% του δανεισμού των έργων.

Παρόμοιες συγκεντρώσεις πραγματοποιούνται με τη συγχώνευση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΕΤΕ) και της Eurobank, καθώς και τα δύο χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν σημαντικό μερίδιο στην δανειοδότηση των συμβάσεων παραχώρησης.

Έτσι, οι δύο τραπεζικές οντότητες συγκεντρώνουν δάνεια προς τα έργα, ύψους 310 εκατ. ευρώ και 270 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα, φτάνοντας σχεδόν τα 600 εκατ. ευρώ, δηλαδή κάτι λιγότερο από το 20% της συνολικής δανειοδότησης από τις τράπεζες.

Οι ελληνικές τράπεζες είναι υπεύθυνες για περίπου το 50% του δανεισμού των έργων, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό δίδεται από 32 τράπεζες του εξωτερικού, με το μεγαλύτερο μερίδιο να ανήκει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία δανειοδοτεί τις παραχωρήσεις με 350 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι η ΕΤΕπ ενέκρινε δάνειο ύψου 650 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα για τα έργα.

Κύκλοι κοντά στην υπόθεση επισημαίνουν ότι κυρίως οι ελληνικές τράπεζες ζητούν την αύξηση του περιθωρίου δανεισμού των παραχωρήσεων κατά τουλάχιστον 350 μονάδες βάσης, λόγω των ραγδαίων αλλαγών στις διεθνείς χρηματαγορές.

Ωστόσο, έγκυροι υπολογισμοί δείχνουν ότι η αύξηση του επιτοκίου ανά 100 μονάδες βάσης στα κύρια δανειακά κεφάλαια των έργων αντιστοιχεί στα τέσσερα  «παγωμένα» έργα σε πρόσθετο κόστος 150-200 εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές και αρκετών δισ. ευρώ στο σύνολο της παραχώρησης.  Πάντως, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης σημειώνει ότι οι ελληνικές τράπεζες θέλουν να στηρίξουν τα έργα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα