Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013

Ιόνια Οδός και Ε65: Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο τιμόνι της κατασκευής μετά την ...Ισπανική υποχώρηση

κείμενο από το ypodomes.com
«Συνεπιβάτη» για την Ιονία Οδό και τον Ε-65 ψάχνει ο Γιώργος Περιστέρης. Αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την αποχώρηση των Ισπανών της ACS και της Ferrovial, η ΓΕΚ Τέρνα θα κληθεί να σηκώσει στις... πλάτες της το «βαρύ φορτίο» της κατασκευής των δύο αυτοκινητοδρόμων.

Η ελληνική εταιρία πολύ δύσκολα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αναλάβει τις κατασκευαστικές εργασίες από μόνη της, γι' αυτό και ο μεγαλοεργολάβος φέρεται να έχει ξεκινήσει κάποιες διερευνητικές επαφές με άλλες κατασκευαστικές εταιρίες, κατά βάση ελληνικές.

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι πρώτες αντιδράσεις είναι θετικές, καθώς αυτές θα ήθελαν να συμμετάσχουν σε δύο έργα από τα οποία προσδοκούν επιπλέον έσοδα, έστω και σε βάθος χρόνου. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως ο Περιστέρης θα ήθελε να πετύχει μια συνεργασία με τους δύο άλλους μεγάλους των κατασκευών, την Ελλάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα και την J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου, επαναλαμβάνοντας το σχήμα της Ολυμπίας Οδού, όμως, δεν αποκλείονται και άλλες εταιρίες του κλάδου. Βέβαια, τίποτε από όλα αυτά δεν είναι ακόμη οριστικό, αλλά κινούνται σε επίπεδο συνομιλιών.

ΜΕΤΑ ΤΟ «ΔΙΑΖΥΓΙΟ»
Η «υποχώρηση που σήμαναν» οι Ισπανοί στο κατασκευαστικό κομμάτι από τον περασμένο Αύγουστο μπορεί να αναδεικνύει την ελληνική εταιρία σε «ηγέτη» των δύο παραχωρήσεων, προσθέτοντας μάλιστα, στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεών της περίπου 800 εκατ. ευρώ (ανεβάζοντάς το συνολικά στα 3,9 δισ. ευρώ περίπου), όμως, με βάση την συμφωνία, η τελευταία θα πρέπει να καλύψει κάθε αύξηση κεφαλαίου στις εταιρίες διαχείρισης των οδικών αξόνων, γεγονός που θα οδηγήσει στην συρρίκνωση του ποσοστού συμμετοχής των δύο ισπανικών ομίλων, οι οποίοι ήλεγχαν περίπου 33,3% έκαστος στις κατασκευαστικές κοινοπραξίες.

Κύκλοι προσκείμενοι στην ΓΕΚ Τέρνα και τον Γιώργο Περιστέρη, υποστηρίζουν ότι τα συνολικά κεφάλαια που θα απαιτηθούν, προκειμένου να καλύψει την μετοχική συμμετοχή στην Ιονία Οδό, τον Ε-65, αλλά και την Ολυμπία Οδό (κατέχει το 17% της κοινοπραξίας) θα αγγίξουν τα 150 εκατ. ευρώ.

Το «διαζύγιο» με τους Ισπανούς αποδεικνύεται... ακριβό, καθότι η ελληνική πλευρά θα πρέπει να βάλει επιπλέον κεφάλαια για να καλύψει το κενό στις εταιρίες διαχείρισης, όπου μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα βρεθεί να ελέγχει το 55% της εταιρίας που εκμεταλλεύεται την Ιονία Οδό (και τμήμα του ΠΑΘΕ) και το 45% της εταιρίας διαχείρισης του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, ενώ δύσκολα θα μπορέσει να αναλάβει από μόνη της και το σύνολο των κατασκευαστικών εργασιών.

Μπορεί ένα μέρος του χρηματοδοτικού κόστους να αναλαμβάνει το κράτος (περίπου 500 εκατ. ευρώ για τον Ε-65) και η ΕΤΕπ, η οποία έχει «υποσχεθεί» την απελευθέρωση δανείων ύψους 650 εκατ. ευρώ για τους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους, αλλά οι κατασκευαστές και συγκεκριμένα για την Ιονία Οδό και τον Ε- 65 η ΓΕΚ Τέρνα, θα βάλουν και εκείνοι το... χέρι βαθιά στην τσέπη.

Βέβαια, μέχρι σήμερα έχουν εισπράξει παχυλές αποζημιώσεις από το Δημόσιο, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη για καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις, εργασίες μεταφοράς δικτύων ή άλλες εργασίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως οι εργολάβοι που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες θα κάνουν «απόσβεση» των χρημάτων που θα ξοδέψουν, μέσω των εσόδων από τους σταθμούς διοδίων που ήδη λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν σε βάθος χρόνου, όμως, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες όλων αυτών, θα πρέπει να «αιμοδοτηθεί» το κόστος κατασκευής των projects.

Άλλωστε, πρόκειται για έργα που παραμένουν «βαλτωμένα», περιμένοντας την κύρωση από την Βουλή των τροποποιημένων συμβάσεων παραχώρησης, αφού πρώτα ανάψει «πράσινο φως» από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ενδέχεται να πάρουν... παράταση ως το τέλος του έτους. Η ΕΤΕπ φέρεται να ζητά μεγαλύτερες εγγυήσεις προκειμένου να παράσχει την χρηματοδότηση που έχει δεσμευθεί, ενώ οι διαπραγματεύσεις καλά κρατούν συγκεκριμένα για τον Ε- 65 με τις πιστώτριες τράπεζες για την εξεύρεση βιώσιμου χρηματοοικονομικού μοντέλου.

Την ίδια ώρα, ανακατατάξεις εκτιμάται πως θα υπάρξουν και στο «κομμάτι» των τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα της Ιονίας Οδού και του Ε-65. Οι ελληνικές τράπεζες δείχνουν διατεθειμένες να αναλάβουν μεγαλύτερο μέρος της δανειοδότησης των δύο έργων, υποκαθιστώντας το μερίδιο άλλων τραπεζών (πιθανότατα των ισπανικών). Αν ο Γιώργος Περιστέρης παραμείνει μόνος του στις δύο παραχωρήσεις, τότε θα αναλάβει εκείνος την αποπληρωμή των δανείων.

Οι καθυστερήσεις των έργων «διώχνουν» ACS-Ferrovial
Η «συγκατοίκηση» της ΓΕΚ Τέρνα με τους ισπανικούς ομίλους, ACS και Ferrovial δεν ήταν σχεδόν ποτέ ανέφελη. Η διαφορετική κουλτούρα και χημεία των δύο πλευρών, που ενώθηκαν την περίοδο των «παχέων αγελάδων» για τα μεγάλα έργα, και... χωρίζουν εν καιρώ κρίσης, τους είχε φέρει πολλές φορές σε αντιπαράθεση στο παρελθόν.

Μάλιστα, το 2008 είχαν φτάσει μέχρι τα δικαστήρια για να επιλύσουν τις διαφορές τους, καθώς ο ελληνικός όμιλος είχε καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα επιρρίπτοντας ευθύνες στους Ισπανούς για καθυστερήσεις στις μελέτες για την Ιονία Οδό, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί να «σπάσει» σε τρία τμήματα η εργολαβία.

Από την άλλη, οι δύο ξένοι όμιλοι ποτέ δεν «συνήθισαν» την γραφειοκρατία στην χώρα μας, ενώ οι συνεχείς καθυστερήσεις στην επανεκκίνηση των οδικών αξόνων- μόλις πρόσφατα οι τράπεζες έδωσαν το «πράσινο φως» για την συνέχιση της Ιονίας Οδού- ταρακούνησαν τις λεπτές ισορροπίες που υπήρξαν από την πρώτη στιγμή μεταξύ των συνεταίρων. Το πάγωμα των έργων σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση και τα πισωγυρίσματα των κυβερνήσεων την τελευταία διετία έφεραν στην επιφάνεια γκρίνιες και δυσφορία από την πλευρά των Ισπανών, οι οποίοι δεν φημίζονται για την ευκολία στις συνεργασίες τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα