Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Αττική Οδός: Ο αστικός αυτοκινητόδρομος που ένωσε 30 Δήμους

κείμενο από το ypodomes.com
Η Αττική Οδός είναι σήμερα ο μοναδικός αστικός αυτοκινητόδρομος της χώρας με το σύστημα της παραχώρησης. Όταν πριν από 11 χρόνια ολοκληρώθηκε έφερε πραγματική επανάσταση στις οδικές μεταφορές της Αττικής, μειώνοντας δραστικά τις χρονοαποστάσεις από σημείο σε σημείο, εντός της εμβέλειας του.

Για να φτάσουμε όμως στο σημείο να αποκτήσουμε την Αττική Οδό χρειάστηκε να γίνουν πολλά. Πρώτα από όλα έπρεπε να ξεπεραστούν εμπόδια που στην εποχή της δεκαετίας του 1990 φάνταζαν «φουτουριστικά».

Όλα ξεκίνησαν από την απόφαση της Κυβέρνησης το 1994 να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή ενός νέους οδικού άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου και διόδια μέσα στην πόλη!

Αυτό και μόνο είχε φέρει μεγάλες αντιδράσεις τότε και χρειάστηκε να πειστεί η τοπική κοινωνία για τα οφέλη του δρόμου. Τελικά στις 28 Φεβρουαρίου 1995 υποβλήθηκαν οι προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές.

Η Αττική Οδός, με κονσόρτιουμ εταιρειών με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, την J&P, την ΕΤΕΘ, και την Γαλλική EGIS Projects αναδείχθηκε ως ο ανάδοχος του έργου ένα χρόνο αργότερα και στις 26 Μαϊου 1996 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης και ξεκίνησε η προετοιμασία για το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου.

Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν στις 31 Αυγούστου 1997 στο τμήμα της Περιφερειακής Υμηττού και στις 19 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους ξεκίνησαν και τα έργα στο κυρίως τμήμα του άξονα.

Το 2001 ήταν μία πραγματικά ιστορική χρονιά για την Αττική Οδό. Στις 19 Μαρτίου 2001 παραδόθηκε το τμήμα Γέρακας-Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και Λ.Κύμης-Μεταμόρφωση. Λίγες μέρες αργότερα εγκαινιάστηκε και το Αεροδρόμιο και τότε όλα άλλαξαν.

Η Αθήνα είχε αλλάξει σελίδα και με την χώρα να βρίσκεται σε προ-Ολυμπιακή περίοδο κανένας δεν παραπονέθηκε για τα διόδια. Ήταν τόσο μεγάλη η χρονική διαφορά στις διαδρομές εξάλλου που οι αντιδράσεις ήταν σχεδόν μηδενικές.

Μέχρι το 2003 είχαν παραδοθεί και τα υπόλοιπα τμήματα του αυτοκινητόδρομου με τελευταία τα τμήματα Ελευσίνα-Μεταμόρφωση και Δυτική Περιφερειακή Υμηττού.

Τα 65 χιλιόμετρα του δρόμου πλέον ήταν λειτουργικά από άκρη σε άκρη. 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, ΛΕΑ και στο μέσον σιδηρόδρομος. Η ολοκλήρωση έφερε ακόμα περισσότερους οδηγούς στον δρόμο και μέχρι το 2009 η Αττική Οδός είχε φτάσει σχεδόν 310.000 διελεύσεις καθημερινά σχεδόν 50% περισσότερες από ότι είχε υπολογισθεί.

Την κατασκευή του δρόμου την ανέλαβε η Κοινοπραξία  με επικεφαλής τον ΑΚΤΩΡ. Τη λειτουργία του δρόμου ανέλαβε η εταιρεία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ».

Σήμερα η Αττική Οδός αν και επηρεασμένη από την μεγάλη εξαετή κρίση της χώρας προχωρά σημειώνοντας κέρδη. Το 2013 είχε 162,4εκ.ευρώ και 20.9εκ.ευρώ κέρδη. Για το πρώτο εννιάμηνο του 2014 είχε έσοδα 118,4εκ.ευρώ ενώ τα καθαρά της κέρδη έφτασαν τα 30,4 εκ.ευρώ.

Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Η Αττική Οδός αποτελεί ένα σύγχρονο κατασκευαστικό επίτευγμα της χώρας μας και είναι ένα από σημεία αναφοράς των μεγάλων τεχνικών εταιρειών. Στα 65χλμ που διαθέτει τα νούμερα είναι εκπληκτικά. Συνδέει συνολικά 30 Δήμους εξοικονομώντας χρόνο και καύσιμα.

56 σήραγγες και cut&cover με συνολικό μήκος 15,3 χλμ (το 23% του συνολικού έργου), 4 150χλμ οι βοηθητικοί παράπλευροι οδοί, 29 ανισόεπεδοι κόμβοι (σχεδόν ένας ανά 2 χλμ). 38 γέφυρες σιδηροδρομικών γραμμών, 12 πεζογέφυρες, 4 ΣΕΑ.

Τα αντιπλημμυρικά έργα που έγιναν κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Αττικής Οδού είναι μνημειώδη: 66,7χλμ είναι το μήκος των αντιπλημμυρικών ενώ το ποσό που δαπανήθηκε για αυτά είναι ένα σημαντικό μέρος του συνολικού κόστους. Δεν είναι τυχαίο πως τις μέρες που η Αθήνα (ειδικά η Δυτική) πλημμυρίζει, στην Αττική Οδό και τις εφαπτόμενες σε αυτήν περιοχές δεν αντιμετωπίστηκε το παραμικρό πρόβλημα.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η Αττική Οδός αποτελείται από 2 ξεχωριστά οδικά τμήματα: την Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ. και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ.

Διαθέτει 39 σταθμούς διοδίων ενώ συνδέεται με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας. Στο δυτικό της άκρο (Ελευσίνα) με τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού. Στο μέσον περίπου του οδικού άξονα, στη Μεταμόρφωση συνδέεται με τη Νέα Οδό (Μεταμόρφωση-Σκάρφεια) που είναι το πρώτο τμήμα της εθνικής οδού Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα