Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο, 10 Ιανουαρίου 2015

Πόσο κοντά είμαστε στην ολοκλήρωση των μεγάλων βασικών υποδομών της χώρας;

κείμενο από το ypodomes.com
Είναι αλήθεια πως εδώ και αρκετά χρόνια στη χώρα γίνεται μία σοβαρή προσπάθεια να αναπτυχθούν υποδομές. Από τη δεκαετία του 1990 όταν ξεκίνησαν τα πρώτα μεγάλα έργα (Αττική Οδός, Μετρό Αθήνας, τμήματα αυτοκινητόδρομων) ήταν φανερό πως πρόκειται για μία δύσκολη υπόθεση.

Αυτό γιατί χάθηκαν 3 ολόκληρες δεκαετίες. Σε αυτές η υπόλοιπη Ευρώπη οχύρωσε τις υποδομές της και δημιούργησε ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την ανάπτυξη. Στη χώρα μας αυτές οι 3 δεκαετίες άφησαν ανεξίτηλο το σημάδι τους και στις αρχές του 1990 βρεθήκαμε σε μία άσχημη πραγματικότητα.

Το οδικό δίκτυο απαρχαιωμένο, ο σιδηρόδρομος εγκαταλελειμμένος για σχεδόν 100 χρόνια, ανύπαρκτο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κακές συγκοινωνίες σε όλες τις πόλεις, ανεπαρκή αεροδρόμια και λιμάνια, ελλιπής παραγωγή ενέργειας και ανάγκη εισαγωγών για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών.

Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
Αυτό που ξεκίνησε τότε πήρε μία πρώτη μορφή το 2000 και το 2004 με την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004. Η πρώτη μεταμόρφωση ήταν γεγονός. Η Αθήνα απέκτησε ένα νέο σύγχρονο αεροδρόμιο, ένα μικρό δίκτυο Μετρό, καλύτερους δρόμους με την Αττική Οδό να αλλάζει τα δεδομένα και ένα μικρό δίκτυο προαστιακού και τραμ.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα είχαμε την ολοκλήρωση της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου και ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Αθήνα-Θεσσαλονίκης (εκτός Μαλιακού και Τεμπών) και του ανατολικού τμήματος της Εγνατίας Οδού από  Θεσσαλονίκη μέχρι Κήπους.

Στο σιδηρόδρομο εκσυγχρονίστηκαν σημαντικά τμήματα του Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη. Σε αεροδρόμια και λιμάνια είδαμε κυρίως σε Πάτρα και Ηγουμενίτσα να εκτελούνται μεγάλα αναπτυξιακά έργα.

ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Το κομβικό σημείο ήταν εντέλει το 2004. Σε αυτό το χρονικό σημείο φάνηκε η ανάγκη για πλήρη εκσυγχρονισμό όλων των βασικών υποδομών της χώρας με βασική προτεραιότητα στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Αποφασίστηκε οι μεγάλοι οδικοί άξονες να παραχωρηθούν σε ιδιώτες και να ολοκληρωθεί ο σιδηροδρομικός ΠΑΘΕΠ ενώ στόχος για Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν η μετατροπή σε Μητροπόλεις.

Όλο αυτό το συνολικό σχέδιο αλλαγής της εικόνας των υποδομών της χώρας ξεκίνησε να υλοποιείται το 2007 με τα έργα στους αυτοκινητόδρομους, το σιδηρόδρομο, το Μετρό στη Θεσσαλονίκη και τις επεκτάσεις στην Αθήνα. Δυστυχώς το 2010 η ισοπεδωτική κρίση στη χώρα, πάγωσε για 3 χρόνια όλα τα μεγάλα έργα και έφερε συνολικά το σχεδιασμό για ολοκλήρωση των βασικών υποδομών πίσω.

ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΣΤΟΧΟ
Το 2015 βρίσκει την Ελλάδα,  πολύ κοντά στο στόχο της: να αποκτήσει δυνατές υποδομές, παρόμοιες με εκείνες που διαθέτουν οι μεγάλες οικονομίες της Ευρώπης. Πόσο κοντά είμαστε όμως;

Οι χρονιές σταθμοί για τη χώρα είναι το 2016 και μέχρι το 2020. Τότε θα έχουν ολοκληρωθεί μία σειρά από πολύ μεγάλες υποδομές, τόσο μεγάλες που οριστικά θα βάλουν την Ελλάδα στο χάρτη των χωρών με προηγμένες υποδομές.

ΤΟ 2016
Το 2016 θα βρει την Ελλάδα με ολοκληρωμένο τον βασικό της αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Κόρινθος-Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Σε αυτή τη χρονιά θα ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα (δίχως τη μεγάλη σήραγγα Κλόκοβας) και η Αμβρακία Οδός από Άκτιο μέχρι Αμφιλοχία. Θα ολοκληρωθεί το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα του Ε65. Στην Πελοπόννησο εκτός από τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθο-Τρίπολη-Καλαμάτα θα λειτουργήσει και ο κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη.

Στην ίδια χρονιά θα λειτουργήσει αναβαθμισμένο το αεροδρόμιο Μακεδονία, το λιμάνι της Πάτρας και θα δοθούν στην κυκλοφορία η Δυτική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης και όλα τα έργα στους κάθετους της Εγνατίας. Προς το τέλος της χρονιάς θα ανοίξει τις πύλες του Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Φάληρο που θα αλλάξει για πάντα την εικόνα στα νότια της πόλης.

ΤΟ 2017-2018
Αυτές οι 2 χρονιές είναι αφιερωμένες στα έργα σταθερής τροχιάς. Το 2017 ολοκληρώνεται ο σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ενώ το 2018 ο άξονας Ρίο-Κιάτο-Αθήνα πλήρως ηλεκτροκινούμενοι. Πρόκειται για ιστορική μεταμόρφωση του σιδηρόδρομου στη χώρα καθώς για πρώτη φορά στην ιστορία της οι 4 μεγάλες Ηπειρωτικές της πόλεις θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους με τρένο (Πάτρα, Αθήνα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη). Πλήρως ηλεκτροκίνητο θα είναι το δίκτυο της Θεσσαλίας.

Το 2017 θα λειτουργήσει μεγαλύτερο το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Το 2018 θα είναι μία χρονιά Μετρό. Στην Αθήνα θα λειτουργήσει η επέκταση προς Πειραιά μεγαλώνοντας και άλλο το δίκτυο των 3 γραμμών. Στη Θεσσαλονίκη προς το τέλος του έτους θα λειτουργήσουν η βασική γραμμή Ν.Σ.Σταθμός-Νέα Ελβετία και ο πρώτος κλάδος Πατρίκιος-Μίκρα.

Το 2019-2020
Σε αυτές τις χρόνιες περιμένουμε να ολοκληρωθούν οι εκκρεμότητες του οδικού δικτύου : Πάτρα-Πύργος και Καλό Νερό-Τσακώνα, ολοκλήρωση του Ε65 από Λαμία μέχρι Εγνατία, ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, ηλεκτροκίνηση του τμήματος Προμαχώνας-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο. Πολύ πιθανό σε εκείνη τη χρονιά να λειτουργήσει το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι αλλά και να φτάσει ο προαστιακός της Αθήνας στο Λαύριο.

Όπως φαίνεται από τα παραπάνω σήμερα, είμαστε πιο κοντά από ποτέ στην ολοκλήρωση των μεγάλων βασικών υποδομών της χώρας. Αυτό ίσως είναι και η μεγαλύτερη κατάκτηση στον τομέα των έργων και των υποδομών της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα