Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2015

Με μεγάλες προκλήσεις ξεκινά Υπουργός Υποδομών ο Χρήστος Σπίρτζης

κείμενο από το ypodomes.com
Ξεκινά δειλά-δειλά η νέα περίοδος διακυβέρνησης της χώρας και οι νέοι υπουργοί έγιναν γνωστοί. Στο υπερυπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού επικεφαλής είναι ο Γιώργος Σταθάκης.

Αναπληρωτής Υπουργός για το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι ο Χρήστος Σπίρτζης (πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ). Η δουλειά τους ξεκινά και τα θέματα που θα απασχολήσουν από την πρώτη μέρα είναι ακόμα περισσότερα. Πολλές οι εκκρεμότητες, πολλά τα προβλήματα, πολλές οι υποχρεώσεις.

ΕΡΓΑ ΕΣΠΑ
Το πρώτο μεγάλο θέμα που θα χρειαστεί άμεση επέμβαση είναι τα έργα που κατασκευάζονται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Πολλά από αυτά τα έργα δεν πάνε ιδιαίτερα καλά και η χρηματοδότηση τους κινδυνεύει λόγω λήξης της χρηματοδότησης στο τέλος του 2015. Αν μέχρι τότε (ή το πολύ το πρώτο τρίμηνο του 2016) τα έργα αυτής της κατηγορίας δεν ολοκληρωθούν τότε θα πρέπει να βρεθούν κονδύλια από άλλες πηγές χρηματοδότησης (νέο ΕΣΠΑ, ΠΔΕ) για να μην «παγώσουν».  

Αυτό θα ήταν καταστροφικό για πολλούς λόγους. Οι καθυστερήσεις μαθηματικά θα φέρουν αξιώσεις αποζημιώσεων στις εργολαβίες ενώ θα χαθούν πολύτιμα κονδύλια που θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε νέα έργα.

ΝΕΟ ΕΣΠΑ 2014-2020
Εδώ το πρόβλημα είναι αντίστροφο. Έχουμε περάσει ήδη στο δεύτερο έτος εφαρμογής του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 και ακόμα δεν έχουμε δει έργα να δημοπρατούνται. Ακολουθώντας κατά γράμμα τα προηγούμενα χρηματοδοτικά ευρωπαϊκά προγράμματα αυτό θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων, στην απορρόφηση των κονδυλίων, στην ομαλότερη ροή της παραγωγής δημόσιων έργων.

ΤΑΙΠΕΔ-ΕΛΛΗΝΙΚΟ
To be or not to be; Αυτό μάλλον σκέφτονται στο ΤΑΙΠΕΔ που μάλλον θα αλλάξει ονομασία (και ρόλο;). Ήδη για το Λιμάνι του Πειραιά εξαγγέλθηκε από τον αν.Υπουργό κο Δρίτσα η διακοπή του διαγωνισμού παραχώρησης του. Μεγάλο ερωτηματικό η αξιοποίηση του Ελληνικού καθώς η σύμβαση έχει υπογραφεί (δεν έχει κυρωθεί από τη Βουλή). Ο ίδιος ο αν.Υπουργός Υποδομών κος Σπιρτζής είχε παρουσιάσει προ μηνών μία έκθεση για αξία 3,3 δις ευρώ της αξίας του Ελληνικού έναντι των 900 εκ.ευρώ που υπογράφηκε. Ερώτημα και τα αεροδρόμια καθώς τα παχυλά 1,2 δις της Fraport αποτελούν πολύ ελκυστική πρόταση για να την αρνηθεί η νέα ηγεσία.

ΝΕΑ ΕΡΓΑ ΣΕ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ
Έχουμε 4 έργα που από το 2012 βρίσκονται στην προσπάθεια να δημοπρατηθούν αλλά δεν τα έχουν καταφέρει. Μόνο η Υποθαλάσσια Λευκάδας τελικά κατάφερε να ξεκινήσει με την διαδικασία της  προεπιλογής. Τα άλλα 3 (Υποθαλάσσια Σαλαμίνας, Αεροδρόμιο Καστελίου, άξονας Ελευσίνα-Υλίκη) έχουν παραταθεί για τον Απρίλιο. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ξεκαθαριστεί αν η νέα κυβέρνηση θα τα προχωρήσει ή κάποια από αυτά θα πάρουν την άγουσα για τα αποδυτήρια.

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η πιο καυτή πατάτα είναι εδώ. Μνημείο κακής διαχείρισης και προβλημάτων το έργο που 8,5 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών πάγωσε, δέθηκε σαν Γόρδιος Δεσμός  και περιμένει τον «Αλέξανδρο του». Η κοινοπραξία διεκδικεί περίπου μισό δις ευρώ δηλαδή έξτρα 50% του προϋπολογισμού ολόκληρου του έργου. Οι αποφάσεις εδώ πρέπει να ληφθούν «χθες».

ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ 4 ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Ένα έργο που εξαγγέλθηκε από την προηγούμενη ηγεσία αλλά δεν πρόλαβε να δημοπρατηθεί. Αν και έχουν ταχθεί υπέρ του έργου στο ΣΥΡΙΖΑ (ειδικά στην περίοδο της εκλογής Δημάρχου στην Αθήνα) παραμένει ερωτηματικό αν το έργο προχωρήσει ή παραμείνει μία όμορφη μακέτα.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Εδώ πρέπει να συνεχιστεί η επιτάχυνση των έργων ολοκλήρωσης του ΠΑΘΕΠ που ομολογουμένως έχουν αποκτήσει καλό βηματισμό. Απομένουν μικρότερα έργα αλλά και η νέα στρατηγική για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου στη  χώρα μας που λόγω της ανάπτυξης των λιμανιών δείχνει να βρήκε τον χαμένο του κρίκο..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα