Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016

Μία ριζοσπαστική πρόταση για το κέντρο της Αθήνας

κείμενο από το  ypodomes.com
Διανύοντας τις πρώτες μέρες του 2016 δεν μπορώ να σκεφτώ καλύτερο θέμα για να ανοίξει η χρονιά από την εικόνα της Αθήνας. Η πρωτεύουσα της χώρας εδώ και πολλές δεκαετίες έχει αλλάξει το χαρακτήρα της και έχει μεταβληθεί σε μία δυναμική Μητρόπολη στο νότο της Ευρώπης.

Με πληθυσμό που μητροπολιτικά ξεπερνά τους 4 εκατομμύρια πολίτες η Αθήνα είναι ένα από τα πολυπληθέστερα αστικά κέντρα πανευρωπαϊκά και παρά την κρίση αποτελεί ένα από τα σημεία αναφοράς σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Έχω την μεγάλη τύχη να έχω καταφέρει να επισκεφθώ πολλές μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις και πρωτεύουσες και κάθε φορά γυρνώ πίσω και σκέφτομαι τι είναι αυτό που δεν έχει η Αθήνα και δεν μοιάζει το κέντρο της με κανένα άλλο από τις μεγαλουπόλεις της Γηραιάς Ηπείρου. Η συνηθέστερη εξήγηση που έχω ακούσει είναι η άναρχη δόμηση που επικράτησε στην πόλη, η κακή ρυμοτομία, η στενότητα δρόμων και οικιστικών τετραγώνων που οδήγησαν το κέντρο της Αθήνας  να είναι ένα μοντέλο που δεν το συναντάμε σε άλλες πόλεις.

Όχι ότι η πόλη δεν έχει τον αέρα μεγαλούπολης, αλλά πηγαίνοντας στο κέντρο από τις πύλες εισόδου-εξόδου της (Κηφισίας, Συγγρού, Πειραιώς, Πατησίων κ.α) μπαίνεις σε ένα ασφυκτικά δομημένο κέντρο με καμία μεγαλοπρέπεια κέντρου πρωτεύουσας. Παρά τις σημαντικές παρεμβάσεις που προσπάθησαν να γίνουν σε αυτή την πόλη, καμία δεν προχώρησε γιατί απλά δεν είχε την οικουμενική αποδοχή για να υλοποιηθεί.

Τελικά αυτό το κέντρο της πόλης είναι αυτό που κάποτε είχαν ονειρευτεί για την Αθήνα οι μεγάλοι πολεοδόμοι που την σχεδίασαν; Πολύ αμφιβάλλω αν όλοι αυτοί που καλέστηκαν από τις αριστοκρατικές πόλεις της Ευρώπης του 19ου αιώνα αυτό που σχεδίασαν ότι είναι και αυτό το οποίο βλέπουμε όλοι μας.

Η ανομοιομορφία του κέντρου της Αθήνας και η χαοτική της πολεοδομική συγκρότηση δημιουργούν ένα δύσκολο μέρος μετακίνησης για όλους, πεζούς και οδηγούς. Σε αντίθεση όλες οι μεγάλες μητροπόλεις της Ευρώπης έχουν ένα μεγαλοπρεπές κέντρο, που σχεδόν παντού είναι το ίδιο. Από το Παρίσι και τη Μαδρίτη μέχρι τη Βαρσοβία και την Βουδαπέστη. Σε σχέση με τα προάστια μπορώ να πω ότι η Αθήνα σε πολλές περιπτώσεις είναι σε καλύτερη μοίρα από τις περισσότερες πόλεις.

Τα προάστια της πόλης είναι πιο προσεγμένα, πιο καθαρά, πιο ασφαλή και σίγουρα πιο όμορφα από τα περισσότερα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά. Σε αυτό η Αθήνα μπορεί να σταθεί άνετα σε όλες τις πόλεις. Ακόμα και σε περιπτώσεις κακού σχεδιασμού με κάποιες μικρές παρεμβάσεις το αποτέλεσμα μπορεί να είναι πολύ καλό.

Το γιατί η Αθήνα δεν κατάφερε να δημιουργήσει ένα Ευρωπαϊκού επιπέδου κέντρο ανήκει σε μία άλλη κουβέντα, εξίσου ενδιαφέρουσα. Αυτό που έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη σημερινή μας σκέψη είναι αν τελικά η Αθήνα μπορεί να δημιουργήσει ένα τέτοιο κέντρο.

Έχω ακούσει πολιτικούς στο παρελθόν να λένε πως στην Αθήνα πρέπει να ρίξουμε μία βόμβα και να την ξαναχτίσουμε από την αρχή αν θέλουμε να την κάνουμε να μοιάζει περισσότερο με μία μεγάλη Ευρωπαϊκή πόλη. Θα διαφωνήσω πλήρως με αυτή τη λογική. Η πόλη χρειάζεται ένα κέντρο με αίγλη και σε όλα τα υπόλοιπα επίπεδα μικρές παρεμβάσεις. Πάνω από όλα όμως χρειάζεται πολιτική υπέρ των παρεμβάσεων και οπωσδήποτε μία οικουμενική αποδοχή με τη συμμετοχή κοινωνίας και πολιτικών.

Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν μετά από όλα αυτά είναι ένα: Μπορεί η Αθήνα να αποκτήσει ένα κέντρο αντίστοιχο των άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων; Η απάντηση στο ερώτημα τουλάχιστον στα δικά μου μάτια είναι ΝΑΙ, ξεκάθαρα ναι. Μπορεί, και δεν χρειάζεται να ανατινάξουμε το σημερινό της κέντρο, ούτε να διαλύσουμε συθέμελα την πόλη αλλά να δημιουργήσουμε ένα νέο κέντρο εκεί που μπορούμε να το κάνουμε και είναι δίπλα.

Η περιοχή που περικλείεται από τους δρόμους Πειραιώς, Πέτρου Ράλλη, Κηφισού και Λένορμαν θα μπορούσε να αποτελέσει το μελλοντικό κέντρο της πόλης, να αποτελέσει την καρδιά της πρωτεύουσας. Για σκεφτείτε το λίγο, ακούγεται περίεργο αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτού του τμήματος της πόλης δεν είναι δομημένο παρά σε κάποιες γωνίες του. Στο υπόλοιπο τμήμα έχουμε μία βιοτεχνική περιοχή η οποία θα μπορούσε να μετατραπεί σε ένα καταπληκτικό νέο κέντρο για την πρωτεύουσα. Έχει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για να γίνει άλλωστε:

Είναι δίπλα ακριβώς από το σημερινό κέντρο, δεν είναι δομημένα παρά ελάχιστα, είναι σε εντελώς επίπεδο έδαφος, έχει δίπλα της όλη την ιστορία της Αθήνας περικλείεται από μεγάλους άξονες ενώ έχει και εντός της μεγάλους άξονες και έχει και τις προϋποθέσεις να συμπληρώσει και1-2 ακόμα.

Μπορεί με μικρές σχετικά παρεμβάσεις να προσθέσει μέσα σταθερής τροχιάς, αυστηρά υπόγεια για να αποκτήσει η πόλη σύγχρονο κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό, μαζί με ένα κεντρικό σταθμό ΚΤΕΛ και ένα νέο κλάδο Μετρό. Άλλωστε στην περιοχή του Ελαιώνα ήδη έχει χωροθετηθεί ο νέος τερματικός των ΚΤΕΛ.

Το τι θα είχε η περιοχή δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία, ότι έχει κάθε μεγάλη Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα: ανοιχτούς επισκέψιμους χώρους με μνημεία, κυβερνητικά κτίρια, πάρκα, πλατείες, μέρος για το city της Αθήνας με ψηλά επιχειρηματικά κτίρια, εμπορικά κτίρια, πιθανόν μία νέα μεγάλη Μητρόπολη και καθόλου χώρο κατοικίας. Αυτός υπάρχει άφθονος σε όλη την πόλη.

Φυσικά ένα τέτοιο σχέδιο απαιτεί μεγάλο χρόνο υλοποίησης που θα κυμαίνεται σε τουλάχιστον 15-20 χρόνια ενώ και η χρηματοδότηση είναι ένα ζήτημα που χωράει πολύ κουβέντα αλλά θα ήταν μία καταπληκτική ευκαιρία για την Αθήνα να μεταβληθεί από μία πόλη που πέρα από την Ακρόπολη και την Πλάκα θα είχε μία νέα αίγλη που θα την τοποθετούσε αστικά μαζί με τις άλλες μεγάλες Ευρωπαϊκές Μητροπόλεις.  Θα ήταν η μεγάλη παρέμβαση για την Αθήνα, η μεγάλη αλλαγή. Και οι μεγάλες αλλαγές απαιτούν τόλμη και όραμα.

Καλή Χρονιά σε όλους, με υγεία και όμορφες στιγμές

4.1.2016
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα