Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη, 12 Ιανουαρίου 2016

Τα σιδηροδρομικά χρόνια έρχονται, αξιοποίηση ή νέα χαμένη ευκαιρία;

κείμενο από το ypodomes.com
Χρονιά κατασκευών θα είναι η φετινή και πάλι για τον σιδηρόδρομο. Τα έργα που υλοποιούνται εδώ και χρόνια για να δημιουργηθεί επιτέλους ένα μοντέρνο και αξιόπιστο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο θα συνεχίσουν και φέτος.

Δυστυχώς στην περίπτωση των σιδηροδρομικών έργων αυτό που βλέπουμε εδώ και χρόνια είναι ένα τέντωμα των έργων με αποτέλεσμα να μην τελειώνουν ποτέ. Μέχρι και το 2005 υπήρχε μία δεδομένη, μετρήσιμη απόδοση τμημάτων στην κυκλοφορία και έτσι υπήρχε μία γενικότερη αίσθηση «ότι κάτι γίνεται» στα έργα αυτά.

Από το 2006 και μετά στο υπεραστικό δίκτυο δεν έχουμε δει καμία απόδοση αναβαθμισμένου τμήματος στην κυκλοφορία. Σε αυτό συνετέλεσαν η κρίση, τα προβλήματα των αναδόχων κυρίως λόγω της κρίσης και τελικά οι λανθασμένες πολιτικές που ήθελαν λύση πακέτο και απόδοση πολύ μεγάλων τμημάτων στην κυκλοφορία.

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την παγίδευση όλων αυτών των έργων στη στενωπό της κρίσης και φτάσαμε 10 χρόνια μετά να έχουμε δύο πολύ μεγάλες «τρύπες» που δεν λένε να τελειώσουν. Η πρώτη είναι το γνωστό τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός μήκους 106χλμ που, προς μεγάλη απογοήτευση των φίλων του σιδηρόδρομου πήραν ακόμα μία παράταση και το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη-Πάτρα μήκους 100χλμ που είναι σε εξέλιξη με τμήματα ακόμα δίχως  έργα αναβάθμισης.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα πρέπει να περιμένουμε 2 ακόμα χρόνια μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να αποδοθεί πλήρως στην κυκλοφορία με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση ο διάδρομος Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ενώ για το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη φαίνεται πως μέχρι το τέλος του 2017 θα έχουμε λειτουργία.

Όλος αυτός ο χαμένος χρόνος έχει λειτουργήσει εις βάρος της λειτουργίας του σιδηρόδρομου. Σήμερα  αυτή η λειτουργία είναι ακρωτηριασμένη καθώς πέρα από τα έργα, δεν λειτουργεί γενικά το δίκτυο στην Πελοπόννησο, προςΠάτρα ως κύριο δίκτυο και προς Τρίπολη και Καλαμάτα στο δευτερεύων. Στη Θεσσαλία τα δρομολόγια είναι κουτσουρεμένα ενώ και στη Βόρεια Ελλάδα δεν μπορεί κάποιος να πει ότι υπάρχει ικανοποιητική λειτουργία.

Στην Ευρώπη την ίδια ώρα επικρατεί εμμονικά η ιδέα της ανάπτυξης του σιδηρόδρομου και μάλιστα του γρήγορου σιδηρόδρομου που θα μπορεί σε αποστάσεις μέχρι και 500χλμ να μπορεί να ανταγωνιστεί το αεροπλάνο.

Τώρα είναι και η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας να δημιουργήσει σωστές σιδηροδρομικές υποδομές που θα μεταμορφώσουν τη σιδηροδρομική συγκοινωνία από παρία που είναι σήμερα σε άξιο αντίπαλο. Η χώρα μας εξάλλου είναι στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη σε χρήση του σιδηρόδρομου από τους πολίτες για τις μεταφορές.

Τα κεφάλαια υπάρχουν, η διάθεση υπάρχει από την ΕΕ, πρέπει όμως να υπάρξουν και εκείνες οι πολιτικές που θα δώσουν την τελική ώθηση στο σιδηρόδρομο για να λειτουργήσει πιο αποδοτικά και πιο αποτελεσματικά. Η διαφαινόμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να φέρει και ένα πιο φρέσκο αέρα στις τρένο-μεταφορές και να δούμε επιτέλους την άνοιξη του μέσου και στη χώρα μας.

Ένα από τα ζητήματα που θα προκύψουν στο άμεσο μέλλον είναι αν χρειαστεί μεγαλύτερη επάνδρωση στην ΕΡΓΟΣΕγια να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες που θα υπάρξουν στο μέλλον για τα νέα μεγάλα projects που θα βγουν στον αέρα, ο συντονισμός με τη μητρική εταιρεία ΟΣΕ και η συνεργασία με το σχήμα που θα αναλάβει τη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ούτως ώστε να δούμε το σιδηρόδρομο και πάλι δυνατό και υγιή με νέες υποδομές ικανές να φέρουν και μεγάλες επενδύσεις που θα λειτουργούν συνδυαστικά τόσο με το επιβατικό όσο και με το εμπορευματικό κομμάτι της λειτουργίας του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα