Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

Καμπανάκι κινδύνου για την βιωσιμότητα του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας

κείμενο από το ypodomes.com
Εδώ και καιρό μέσα από το ypodomes.com έχουμε επισημάνει την έλλειψη πολλών νέων έργων στη χώρα. Έχουμε επίσης πει πολλές φορές ότι σε επίπεδα βασικών υποδομών η Ελλάδα δεν είναι τόσο πίσω όσο πριν 15-20 χρόνια.
Μέχρι το 2020 η χώρα θα διαθέτει ένα ισχυρό δίκτυο αυτοκινητόδρομων, από τα πιο πλήρη στην Ευρώπη, ένα ανεκτό δίκτυο σιδηροδρόμων, πληθώρα από ανακαινισμένα και πολύ καλά αεροδρόμια, λιμάνια.
Στο αστικό τοπίο η χώρα μας θα διαθέτει πολλά νέα ή ανακαινισμένα νοσοκομεία ακόμα και σε περιοχές που στην υπόλοιπη Ευρώπη να μην υπάρχουν (τώρα αν λειτουργούν σωστά ή δεν είναι στελεχωμένα είναι μία άλλη κουβέντα).
Γενικότερα οι ανάγκες τις χώρες σε μεγάλα έργα υποδομής τα επόμενα χρόνια δεν θα έχουν το ρυθμό που είχαν και η στροφή αυτή θα γίνει πιο αισθητή όσο περνούν τα χρόνια.
Ένα πρώτο ερώτημα που τίθεται είναι αν με τις παρούσες και τις μελλοντικές συνθήκες μπορούν να διατηρηθούν όλες οι τεχνικές εταιρίες στην Ελλάδα. Η αναβροχιά στις δημοπρατήσεις έχει γίνει κινούμενη άμμος για πολλές από αυτές και το μέλλον τους διαγράφεται σκοτεινό.
Στο πεδίο των μεγάλων τεχνικών ομίλων το μήνυμα το έχουν πάρει εδώ και χρόνια και η συμμετοχή τους σε έργα του εξωτερικού είναι ολοένα και μεγαλύτερη. Αυτό βοηθά στη διατήρηση θέσεων εργασίας και στην προσθήκη της Ελλάδας ως μίας χώρας με εξαιρετικά υψηλή τεχνογνωσία σε έργα απαιτήσεων όπως οι αυτοκινητόδρομοι, οι σιδηρόδρομοι, με σήραγγες και άλλα μεγάλα τεχνικά.
Στο πεδίο των μεσαίων εταιρειών αλλά και σε αυτό των μικρότερων μία πρώτη διαπίστωση είναι πως το αντικείμενο εργασιών τους είναι πρακτικά αδύνατο να διατηρηθεί στα επίπεδα προ κρίσης, στα "πέτρινα" κατασκευαστικά χρόνια που περνάμε αλλά όπως φαίνεται και σε αυτά που έρχονται.
Εδώ εστιάζουμε περισσότερο την προσοχή μας καθώς αυτός ο όγκος εταιρειών απασχολεί και τη μεγάλη μερίδα εργαζομένων στον τομέα των κατασκευών. Τι θα γίνει με όλες αυτές τις εταιρείες;
Πρόσφατα από το βήμα συνεδρίου το καμπανάκι κινδύνου για από την απουσία έργων χτύπησε ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ Ζαχαρίας Αθουσάκης που διερωτήθει τι μέλλον περιμένει τον τεχνικό κλάδο.
Σε αυτό το κρίσιμο σημείο υπάρχουν 2 βασικές, στρατηγικές επιλογές για τις μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις σε μία ρεαλιστική αποτύπωση των πραγμάτων:
Η πρώτη είναι να συμμετέχουν στα νέα μεγάλα έργα αυτού του ΕΣΠΑ, των Παραχωρήσεων-ΣΔΙΤ αλλά και του Πακέτου Γιουνκέρ που θα αποκτήσουν οι μεγάλες 7ης τάξης τεχνικές εταιρίες ως υπεργολάβοι και μαζί με τα δικά τους έργα να διατηρηθούν όσο γίνεται περισσότερο. Αυτό είναι μία λύση που έχουν επιλέξει πολλές από τις τεχνικές του χώρου.
Το πρόβλημα σε αυτή την επιλογή είναι αυτό που η αγορά ονομάζει "σκοτωμένη τιμή". Να δίδονται δηλαδή υποτμήματα έργου σε πολύ χαμηλές τιμές, τόσο χαμηλές που ίσως να είναι αμφίβολο ακόμα και αν καλύπτει το βασικό κόστος τους.
Από την άλλη εξασφαλίζει μία "συμμαχία" με τις μεγάλες δυνάμεις του χώρου και μία ροή χρημάτων που βοηθά την εταιρεία να επιζεί. Είναι όμως μακροπρόθεσμα μία βιώσιμη επιλογή ή αποτελεί τον κανόνα του σήμερα που λέει "ας ζήσουμε λίγο ακόμα έτσι και βλέπουμε αύριο";
Η δεύτερη επιλογή είναι η συνένωση εταιρειών μικρών και μεσαίων μεγεθών που θα βοηθήσει πολλές από τις σημερινές εταιρείες να συμμετάσχουν σε ένα μεγαλύτερο εταιρικό σχήμα που θα επιτρέψει την "εισβολή" τους σε μεγαλύτερα έργα αλλά και στην περαιτέρω εξωστρεφή πορεία του τεχνικού κλάδου της χώρας. Με αυτή την επιλογή, η συνένωση δυνάμεων θα έφερνε μεγαλύτερη δύναμη και τεχνογνωσία σε σχήματα που σήμερα από μόνη της η κάθε εταιρεία δεν έχει.
Αυτή η επιλογή είναι δύσκολη αλλά ίσως μακροπρόθεσμα μια πιο σοφή επιλογή. Άλλωστε η σημερινή ηγετική εταιρεία στον κλάδο ο ΑΚΤΩΡ προήλθε από την ένωση δυνάμεων πολλών αξιόλογων τεχνικών εταιρειών.
Οι κακές επιδόσεις της εγχώριας αγοράς να ανταπεξέλθει στις ανάγκες του τεχνικού κλάδου δεν αναμένεται να αλλάξουν γρήγορα μιας και δεν περιμένουμε ούτε στο πεδίο των ιδιωτικών έργων (οικοδομή κυρίως) κάποια άνθηση.
Το πρόβλημα σε αυτή την επιλογή είναι πως στη χώρα μας δύσκολα κάποιος από "αφεντικό" γίνεται συνεταίρος. Όμως αυτή η πολυδιάσπαση οδηγεί μαθηματικά σε αφανισμό πολλά τεχνικά γραφεία και εταιρείες ξεκινώντας από κάτω προς τα πάνω.
Σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα στον τεχνικό χώρο σχετικά με την επιβίωση πολλών από τα μέλη του, που αν προσθέσεις και την παράλογη φορολόγηση τότε έχεις ένα εκρηκτικά αρνητικό μείγμα θα πρέπει να απασχολήσει, να συζητηθεί και εντέλει να φέρει αποτέλεσμα.
Ο χρόνος ούτε βοηθά, η πολιτεία επίσης. Είναι θέμα κλαδικό, να υπάρξει μία καλύτερη μέρα, με περισσότερες ευκαιρίες και από την άλλη να υπάρξει ένας πραγματικά βιώσιμος τομέας με επιχειρήσεις που θα μπορούν να αντέξουν την σημερινή σκληρή πραγματικότητα και θα μπορέσουν να αποτελέσουν την ελπίδα για καλύτερες μέρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα