Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018

Τα αέναα προβλήματα του κατασκευαστικού κλάδου, αέναα αναζητούν λύσεις

κείμενο από το ypodomes.com
Πολλές φορές μιλάμε για τα προβλήματα στα έργα για την καθυστέρηση στις διαδικασίες για τις μεγάλες εκπτώσεις για τα δομικά προβλήματα στο τεχνικό κλάδο και άλλα πολλά. Είναι όντως πολύ σημαντικό να μπορείς να "διαγνώσεις" τις ασθένειες από τις οποίες πάσχεις και να κατανοήσεις το πρόβλημα.
Το δυστύχημα στην περίπτωση της χώρας μας είναι πως, αφού κάνουμε τη διάγνωση, συνεχίζουμε χωρίς να αλλάξουμε τίποτα και περιμένουμε με κάποιο μαγικό τρόπο το πρόβλημα να επιλυθεί. Είναι απορίας άξιο αφού γνωρίζουμε τα μεγάλα, τα βασικά προβλήματα να κινούμαστε σε μία πορεία επίλυσης τους.

Γιατί ένας διαγωνισμός μεγάλου έργου κρατά 2 και 3 χρόνια; Γιατί η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών προσφεύγει στην καταστροφική τακτική των μεγάλων εκπτώσεων που είναι μπούμερανγκ και για τους ίδιους και για το έργο; γιατί δεν βλέπουμε μία εξέλιξη στη διακυβέρνηση αυτών των εταιρειών, συγχωνεύσεις που κατά γενική ομολογία θα βοηθήσουν τον κλάδο συνολικά;
Τα γιατί είναι πολλά και έχουν ακουστεί, γραφτεί πολλές φορές. Αυτό που είναι πραγματικά ακατανόητο είναι γιατί δεν λύνονται; Από τότε που θυμάμαι να γράφω για τον κατασκευαστικό κλάδο τα ίδια πρόβληματα υπάρχουν, οι ίδιες διαπιστώσεις χωρίς να μπορεί να αλλάζει τίποτα.
Όμως τα μεγάλα προβλήματα του κλάδου παραμένουν άλυτα και μετακυλίονται συνεχώς. Το πρόβλημα της συνεχούς χρονικής μετάθεσης των έργων που είτε εξαγγέλονται πρόωρα ενώ είναι ανώριμα μελετητικά, το πρόβλημα τη δαιδαλώδους διαδικασίας χρηματοδότησης, έγκρισης και φυσικά στα μεγάλα έργα οι ξεχειλωμένοι χρόνοι δημοπράτησης.
Έχουμε δει δημοπρατήσεις που διαρκούν 3 χρόνια! έχουμε δει έργα που η κατασκευαστική τους περίοδος είναι μικρότερη από τις παρατάσεις που τελικά δίδονται με αποτέλεσμα να βλέπουμε έργα που αρχικά είχαν χρονοδιάγραμμα τα 3 χρόνια τελικά να διαρκούν 7 ή 8 χρόνια. Μάλιστα στην περίπτωση της Αμβρακίας Οδού (χαρακτηριστικό παράδειγμα) μετά από 8 χρόνια πήγαμε σε νέο διαγωνισμό-σκούπα λόγω των ατελείωτων προβλημάτων και χωρίς να έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία ένα χιλιόμετρο.
Για να μην χαρακτηριστώ μηδενιστής, θα πρέπει να πω ότι ο νόμος 4412/2016 έφερε μία σημαντική εξέλιξη στο χώρο της παραγωγής δημόσιων έργων λύνοντας περισσότερο τα θεσμικά προβλήματα διαγωνισμών, των αθέμιτων πρακτικών και των εξωγενών παραγόντων που δημιουργούσαν αμφιβολίες για το ποιόν των έργων.
Κάτι που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως τα προβλήματα αυτά αλληλοσυνδέονται και αλληλοεπηρεάζουν την ωρίμανση-εξέλιξη ενός έργου. Οι εκπτώσεις για παράδειγμα όσο πιο υψηλές είναι τόσο πιο βέβαιο είναι ότι θα ταλαιπωρήσουν το έργο καθώς οι ανάδοχοι προσπαθώντας να αποφύγουν την χασούρα μετατρέπουν το έργο σε πεδίο διεκδίκησης χρημάτων για διάφορους λόγους με άμεση συνέπεια την χρονική του μετακύληση, ενώ πολλές φορές και ποιοτικά είναι υποδεέστερο από του αναμενομένου.
Η αλυσίδα των προβλημάτων όταν αντιμετωπιστεί, τότε θα υπάρξει αντίστοιχα και μια αλυσίδα λύσεων. Στα δύο συνέδρια που έχουμε δει (1ο και 2ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών) ακούσαμε από σημαντικά χείλη τα προβλήματα αυτά, όμως δεν βλέπουμε να λύνονται. Δεν βλέπουμε να αντιμετωπίζονται και θα τα έχουμε και πάλι μαζί μας. Αυτό λοιπόν είναι ένα θέμα το οποίο αξίζει να συζητηθεί, όχι όμως αέναα, για να έχει αξία μία διαλογική συζήτηση, ακόμα και διαφωνία θα πρέπει να καταλήγει σε λύσεις. Γιατί αν δεν βρούμε τις λύσεις τότε στα χρόνια που έρχονται κινδυνεύουμε να γίνουμε γραφικοί, όσοι επιμένουμε ότι τελικά υπάρχουν προβλήματα που αναζητούν λύσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα