Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018

Θεσσαλονίκη: Η Περιφέρεια διερευνά την ανάπτυξη συστήματος Τραμ και Προαστιακού

κείμενο από το ypodomes.com
Μία μεγάλη μελέτη έχει ξεκινήσει τους τελευταίους μήνες η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίαςκαι αυτή εντάσσεται στην προσπάθεια της πόλης να μειώσει τη χρήση οχημάτων αλλά και λεωφορείων και να στραφεί σε νέα Μέσα Σταθερής Τροχιάς.
Η μελέτη αυτή θα έχει ως τελικό στόχο την κατάθεση πρότασης για ένα συμπληρωματικό του δικτύου Μετρό, συστήματος Τραμ και Προαστιακού Σιδηρόδρομου. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com το πρώτο βήμα το οποίο ήδη τρέχει, είναι η διερεύνηση με ενδελεχή τρόπο της δυνατότητας αυτής.
Οι περιοχές που στρέφεται η μελέτη είναι το κέντρο, τα βόρειο-ανατολικά προάστια και η Προαστιακή σύνδεση Αεροδρομίου-Επανωμής. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η μελέτη αυτή δεν ξεκινά από το μηδέν αλλά αξιοποιεί και επικαροποιεί όλες τις προηγούμενες μελέτες σχετικά με το αντικείμενο. Το μεγάλο στοίχημα το οποίο όμως αναμένεται να κερδηθεί είναι το όλο πλάνο να κριθεί βιώσιμο και υλοποιήσιμο.
Εφόσον αυτό συμβεί τότε οι προτάσεις αυτές θα σταλούν στο Υπουργείο Υποδομών και τους Φορείς Υλοποίησης (Αττικό Μετρό, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ) για να εξεταστεί η δυνατότητα ένταξης τους στο πρόγραμμα έργων και να τρέξει η υλοποίηση τους.
ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΡΑΜ
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στο ypodomes ένα πρώτο συμπέρασμα που βγαίνει είναι πως ένα δίκτυο Τραμ θα μπορούσε να είναι οικονομικά βιώσιμο, καθώς είναι πιο ώριμο και καλύπτει τους κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και χρηματοοικονομικούς δείκτες. Το ΤΡΑΜ με βάση τα παραπάνω θα εξυπηρετεί 180.000 περίπου επιβάτες ημερησίως και ο χρόνος των απαιτούμενων μελετών υπολογίζεται σε 2 έτη, ενώ η κατασκευαστική περίοδος υπολογίζεται σε 3,5 έτη.
Το έργο της μελέτης έχει αναλάβει η TREK Development που ανέλυσε 10 ενδεχόμενες οδεύσεις γραμμής ΤΡΑΜ στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, με βάση πολυκριτιριακή ανάλυση και κυρίως με γνώμονα την συμπληρωματικότητά ως προς τα υφιστάμενα και υπό κατασκευή ΜΜΜ, και κυρίως αυτό του ΜΕΤΡΟ της πόλης. Έτσι οι τρείς επιλεχθέντες οδεύσεις προβλέπεται να εξυπηρετούν το κέντρο της πόλης, το παραλιακό μέτωπο (ΧΑΝΘ, Μ. Αλεξάνδρου, Μαρτίου), την περιοχή πρώην Νομαρχίας, την Άνω Τούμπα και τον Ελαιώνα, τις περιοχές Χαριλάου και Φοίνικα, τον Εύοσμο και τις περιοχές επί της Μοναστηρίου μεταξύ ΝΣΣΘ και ΚΤΕΛ.
Κατά τη πλήρη λειτουργία του δικτύου αναμένεται να εκτελούνται τρία δρομολόγια (3 γραμμές ΤΡΑΜ):
i. ΚΤΕΛ – ΕΛΑΙΩΝΕΣ (γραμμή Α) απόσταση 10.8 χιλιομέτρων και θα διανύεται σε 32 λεπτά πραγματοποιώντας 16 στάσεις. Εκτιμώμενη κυκλοφοριακή ικανότητα σε καθημερινή βάση: 55.000 επιβάτες
ii. ΝΣΣΘ – ΕΛΑΙΩΝΕΣ (γραμμή Γ και τμήμα της γραμμής Α) απόσταση 8.8 χιλιομέτρων και θα διανύεται σε 26 λεπτά πραγματοποιώντας 14 στάσεις, με εκτιμώμενη κυκλοφοριακή ικανότητα σε καθημερινή βάση 25.500 επιβάτες
iii. ΚΤΕΛ – ΜΙΚΡΑ (τμήμα γραμμής Α και γραμμή Β) απόσταση 12,4χιλιομέτρων και θα διανύεται σε 35 λεπτά πραγματοποιώντας 22 στάσεις, με εκτιμώμενη κυκλοφοριακή ικανότητα σε καθημερινή βάση: 95.000 επιβάτες
Η προτεινόμενη πορεία του Τραμ (και στις 3 οδεύσεις) θα εξυπηρετεί μετακινήσεις από και προς περιοχές κατοικίας με αυξημένη πληθυσμιακή πυκνότητα, και σε περιοχές με σημαντικούς πόλους έλξης: το εμπορικό κέντρο της πόλης, χώρους ιστορικού ενδιαφέροντος, δημόσιες υπηρεσίες, ξενοδοχεία, το Πανεπιστήμιο, και χώρους αναψυχής.
Επιπλέον θα εξυπηρετεί μετακινήσεις από και προς μεγάλους συγκοινωνιακούς κόμβους υπερτοπικού ενδιαφέροντος, όπως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣΘ), το Αστικό ΚΤΕΛ, και το λιμάνι, που το Μετρό δεν προσεγγίζει άμεσα. Παράλληλα οι στάσεις θα βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από την παραλία (200μ) και θα ακολουθούν την παραλιακή ζώνη για μήκος 5χλμ.
Εκεί συγκεντρώνεται η μεγαλύτερη επισκεψιμότητα για λόγους τουρισμού και αναψυχής στο συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, οπότε το ΤΡΑΜ θα εξυπηρετήσει άμεσα ένα πολύ μεγάλο όγκο επιβατών και θα αποσυμφορίσει την κίνηση στην παραλιακή ζώνη.
Η μελέτη προβλέπει υλοποίηση του έργου σε 3 φάσεις, με πρώτη αυτή της γραμμής ΚΤΕΛ – ΕΛΑΙΩΝΕΣ, υπολογιζόμενου κόστους 214 εκατ ευρώ. Η φάση Β! που αφορά την γραμμή ΧΑΝΘ – Μίκρα με π/υ 141 εκατ ευρώ και η φάση Γ! ΧΑΝΘ – ΝΣΣΘ με π/υ 85 εκατ ευρώ έπονται.
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ-ΕΠΑΝΩΜΗΣ
Εδώ η TREK Development διερευνά την δυνατότητα σύνδεσης με Προαστιακό Σιδηρόδρομο του Αεροδρομίου Μακεδονία και της Επανωμής με κάποιες ενδιάμεσες στάσεις. Το μήκος της γραμμής εκτιμάται σε περίπου 20χλμ και το κόστος εκτιμάται σε περίπου 300εκατ.ευρώ.
Σε πρώτη φάση αυτό που θα επιδιωχθεί είναι η χρηματοδότηση των τεχνικών μελετών και σε επόμενη φάση η προσπάθεια εξεύρεσης ενός μείγματος χρηματοδότησης από όλες τις πιθανές πηγές όπως το ΕΣΠΑ, η ΕΤΕπ, το Πακέτο Γιουνκέρ, το ΠΔΕ κ.α. Η μορφή του έργου θα μπορούσε να είναι ΣΔΙΤ ή Παραχώρηση μιας και τα ιδιωτικά κεφάλαια είναι απαραίτητα για ένα τόσο μεγάλο έργο. Μελλοντικά θα μπορούσε ο Προαστιακός να επεκταθεί τόσο προς Χαλκιδική αλλά κυρίως να ενωθεί με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Όπως αναφέρει στο ypodomes.com ο Ντίνος Παπαπολύζος, Διευθύνων Σύμβουλος της TREK Development "είμαστε στα αρχικά στάδια μίας διερεύνησης για λογαριασμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο κατά πόσο η Θεσσαλονίκη μπορεί να εντάξει πέρα από το Μετρό και το Τραμ και τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας αλλά πιστεύω ότι τελικά τα αποτελέσματα θα είναι θετικά για την Θεσσαλονίκη που πασχίζει να απελευθερωθεί από οχήματα και να γίνει μία από τις πλέον πράσινες πόλεις στην Ευρώπη. Ωστόσο έχουμε δρόμο μπροστά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα