Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

Λίγο πριν αλλάξει εποχή ο ελληνικός Σιδηρόδρομος

κείμενο από το ypodomes.com
Πρωί στις 7 βρέθηκα στον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας (που επιμένουμε να τον αποκαλούμε Σταθμό Λαρίσης) με σκοπό να πάω στη Λάρισα. Οι επιβάτες ήδη είχαν αρχίσει να πληθαίνουν και στις επτά και τέταρτο το τρένο ήρθε. Ήταν μία ηλεκτράμαξα με περίπου 5-6 βαγόνια. Το δρομολόγιο ξεκίνησε με αρκετό κόσμο δεδομένης της ώρας. Σύμφωνα με το εισιτήριο μου η διάρκεια του ταξιδιού θα ήταν 4 ώρες. Τα πρώτα χιλιόμετρα κύλησαν με σχετικά χαμηλές ταχύτητες. Είναι γνωστό πλέον ότι στο τμήμα από τις Αχαρνές μέχρι την Οινόη δεν μπορούν να αναπτυχθούν μεγάλες ταχύτητες και για αυτό το λόγο προγραμματίζονται έργα αναβάθμισης της υποδομής του.
Φτάνοντας στο νέο τμήμα από την Τιθορέα μέχρι το Λιανοκλάδι το πρώτο που διαπιστώνεις είναι η αλλαγή στο τοπίο αλλά και η μεγάλη σήραγγα Καλλιδρόμου που με 9χλμ δεσπόζει στη διαδρομή. Οι ταχύτητες δεν ήταν μεγάλες και ιδιαίτερα στο τμήμα μετά τη σήραγγα ήταν σχετικά χαμηλές.
Στο Λιανοκλάδι έγινε δεκάλεπτη στάση προκειμένου να αλλάξει η μηχανή και να "κουμπώσει" στα βαγόνια μία ντιζελοκίνητη. Το τρένο ξεκίνησε και υπήρχε ένα ενδιαφέρον από τους επιβάτες καθώς έχει δοθεί στην κυκλοφορία και το τελευταίο τμήμα των έργων από το Λιανοκλάδι μέχρι το Δομοκό.
Η πρώτη παρατήρηση που μπορεί κάποιος να κάνει είναι πως η ομορφιά της διαδρομής δεν έχει χαθεί. Η χάραξη είναι σχεδόν πανομοιότυπη με εκείνη της παλιάς γραμμής ενώ πλέον σε πολλά σημεία συναντά τον αυτοκινητόδρομο Ε65, δημιουργώντας μία νέα εντυπωσιακή εικόνα στην περιοχή. Η δεύτερη παρατήρηση ήταν οι ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες. Δεν πρέπει να ξεπεράσαμε τα 50-70χλμ/ώρα. Αυτό γίνεται προφανώς γιατί ναι μεν το νέο τμήμα δόθηκε σε λειτουργία αλλά με βραδυπορία προφανώς μέχρι να δοθεί η ηλεκτροκίνηση. Αυτή σύμφωνα με τον Γ.Γ. Υποδομών κ.Βούρδα αλλά και τον Δ.Σ. του ΟΣΕ κ.Θεοχάρη θα δοθεί τον Απρίλιο. Η τρίτη παρατήρηση είναι πως στο τμήμα αυτό έχει πολλά μεγάλα, δύσκολα τεχνικά έργα. Πέρα από τη μεγάλη σήραγγα Όθρυος μήκους 6,4χλμ, την εξαιρετικά δύσκολη λόγω του σημείου που εδράζεται, μεταλλική γέφυρα στην Εκκάρα, υπάρχουν αρκετές ακόμα μικρότερες σήραγγες σε όλο το τμήμα. Η διαδρομή σε αυτό το τμήμα διήρκεσε περίπου 45 λεπτά.
Στο σταθμό του Παλαιοφάρσαλου έγινε ξανά αλλαγή μηχανής και σχεδόν με ακρίβεια λεπτού, σε 4 ώρες φτάσαμε στη Λάρισα.
Το ταξίδι αυτό έγινε στο τέλος μιας εποχής απαξίωσης του μέσου. Ο σιδηρόδρομος είναι επιτέλους στο επίκεντρο των έργων υποδομής και πάλι και αυτό είναι ένα ευτυχές γεγονός. Τα σημάδια βελτίωσης σε όλα τα επίπεδα είναι εμφανή όπως και η ανάγκη περαιτέρω αναβάθμισης του προϊόντος επίσης.
Ανάμεσα στις πολλές παρατηρήσεις θετικές και αρνητικές που σημείωσα οι κυριότερες κατά την άποψη μου είναι: Αν ξεκινήσουμε από τα θετικά είναι πως δεν υπάρχει πλέον κανένα τμήμα μονής γραμμής. Τα τρένα είναι σε σχετικά καλή κατάσταση αν και το φαινόμενο των γκράφιτι εξακολουθεί να υπάρχει. Τα εισιτήρια μπορείς πλέον να τα κλείσεις ηλεκτρονικά, με επιλογή θέσης και ο έλεγχος γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα. Από τις αναγγελίες των τρένων κατάλαβα ότι η νέα γενιά μηχανοδηγών πρέπει να έχει ξεκινήσει την εκπαίδευση της "on the field". Γενική παρατήρηση είναι ότι υπάρχει ένας αέρας αναβάθμισης στον οποίο περιμένουμε περισσότερα.
Στις αρνητικές παρατηρήσεις είναι αρχικά πως πρέπει να έρθουν νέα τρένα να προστεθούν στον υφιστάμενο στόλο. Μέχρι τώρα και λόγω των έργων ήταν λογικό, όμως πλέον η ανάγκη έλευσης σύγχρονων τρένων, τόσο εμφανισιακά όσο και σε επίπεδο υπηρεσιών είναι επιτακτική. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής δεν υπήρχε σήμα ούτε για κλήσεις από κινητά ούτε πρόσβασης στο internet. Φυσικά ούτε λόγος για wi-fi. Θα πρέπει επίσης να εξεταστούν οι πυκνώσεις των δρομολογίων όπως επίσης και εξπρές δρομολόγια με στάσεις στις πολύ μεγάλες πόλεις. Στο τρένο που χρησιμοποίησα έγιναν μέχρι και τη Λάρισα 8 συνολικά στάσεις.
Τέλος πολλή αρνητική εντύπωση κάνουν οι σταθμοί. Τόσο στην Αθήνα όσο και στη Λάρισα έχεις την εικόνα του παλιού και ξεπερασμένου. Είναι κατανοητό ότι η προσπάθεια είναι μεγάλη και πως δεν γίνεται να αλλάξεις τον σιδηρόδρομο από την πτώση δεκαετιών σε μία ημέρα, όμως η εικόνα αυτή πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω σε βασικά πράγματα όπως κάποις εσωτερικές ανακαινίσεις στη γενική εικόνα των σταθμών, βελτίωση του φωτισμού, των χώρων υγιεινής, αναμονής, αλλά και στις υπόγειες διαβάσεις που είναι σε σημεία είναι γεμάτες γκράφιτι, σκόνη και υποφωτισμένες. Να γίνουν δηλαδή κάποιες βασικές βελτιώσεις μέχρι να αποφασιστεί τι θα γίνει συνολικά με τους μεγάλους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας.
Τώρα που η εικόνα αλλάζει, που ο κόσμος ξαναστρέφεται σε αυτό το μέσο που η Ευρώπη το εχει αγκαλιάσει εδώ και δεκαετίες, θα πρέπει οι προσπάθειες να μην μείνουν μόνο σε επίπεδο γραμμών και ταχύτητας που είναι βέβαια τα σημαντικά βήματα. Θα πρέπει το γενικότερο προϊόν που παρέχεται στον επιβάτη να είναι υψηλό για να ανταγωνιστεί άλλα καθιερωμένα μέσα και να πείσει και άλλους να ταξιδέψουν με το τρένο, να μεγαλώσει την πίτα των μεταφορών. Σύγχρονοι λειτουργικοί σταθμοί, σύγχρονα λειτουργικά τρένα και υπηρεσίες που θα πείσουν τους έλληνες ότι ναι ο σιδηρόδρομος άλλαξε και ότι αξίζει αυτό το μέσο να το χρησιμοποιήσουν. Είμαστε σε αναμονή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα