Υποδομές στην Ελλάδα

Κυριακή 18 Αυγούστου 2019

Δύο χρόνια διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η ιστορία και το μέλλον

κείμενο από το ypodomes.com


Δύο χρόνια έκλεισε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Είναι αλήθεια ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο αυτοτελές δημόσιο έργο όλων των εποχών για τη χώρα. Ο νικητής θα αποκτήσει ένα χρυσό συμβόλαιο το οποίο θα τον συνοδεύει, τουλάχιστον για τα επόμενα 10 χρόνια.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Σήμερα θα αποτυπώσουμε την ιστορία του διαγωνισμού της Γραμμής 4. Σε μία γρήγορη αναδρομή, το 2005, ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, ανακοίνωνε την κατασκευή μίας νέας 4ης γραμμής. Για να γίνει αυτό ενώθηκαν δύο πρώην κλάδοι των γραμμών 2 και 3 και έγινε και μία νέα προσθήκη. Εκτείνετο από τον Περισσό μέχρι το Κολωνάκι, του Ζωγράφου, το Μαρούσι και την Εθνική Οδό. Ονομάστηκε η Γραμμή U, αλλά απέκτησε και ένα κλάδο προς Ηλιούπολη που την μετέτρεψε σε Υ.
Χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να ωριμάσει το πρώτο «κεντρικό» της τμήμα, από το Άλσος Βεϊκου μέχρι τον Ευαγγελισμό. Εξαγγέλθηκε πολλές φορές από το 2005 αλλά η κρίση καθυστέρησε την υλοποίηση της. Τον Σεπτέμβριο του 2014 ο τότε Υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, ανακοινώνει τη δημοπράτηση της προσθέτοντας και το νότιο-ανατολικό της τμήμα φτάνοντας στο Γουδή. Έτσι, δημιουργείται ένα πρώτο μεγάλο τμήμα 14 σταθμών, υπόγειων, με σύγχρονα χαρακτηριστικά.

Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

Ο διαγωνισμός δεν καταφέρνει να γίνει και φτάνουμε στην Άνοιξη του 2017, όταν ανακοινώνεται εκ νέου η δημοπράτηση της από τον τότε Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη. Θα χρειαστούν δύο παρατάσεις και στις 10 Αυγούστου πραγματοποιείται η εκδήλωση ενδιαφέροντος΄, δηλαδή η πρώτη φάση.
Παρόντα δηλώνουν 4 μεγάλα σχήματα.
1.ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”
2.ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A.
3.ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA
4.FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Τους επόμενους μήνες ξεκινά η διαδικασία αξιολόγησης των σχημάτων. Αρχικά η Αττικό Μετρό εγκρίνει και τα 4 σχήματα, όμως μία ένσταση από το ανταγωνιστή, βγάζει έξω από την κούρσα διεκδίκησης την κοινοπραξία FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Το 2018, ουσιαστικά περνά χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Αξισσημείωτη είναι η προσθήκη ενός 15ου σταθμού (ΕΛΙΚΩΝΟΣ) μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης. Τον Ιούνιο πραγματοποιείται ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4, όπου μειοδοτεί η ΤΕΡΝΑ. Έχει όμως ξεσπάσει η υπόθεση του καρτέλ και η δημοπράτηση των έργων και των πρόδρομων εργασιών, εισέρχεται σε στενωπό. Η καθυστέρηση στην υλοποίηση είναι γεγονός.

Η Β`ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Μετά από μεγάλη καθυστέρηση ανακοινώνεται η έναρξη της Β`φάσης του διαγωνισμού. Αρχικά στις 10 Δεκεμβρίου 2018, θα χρειαστούν τρεις παρατάσεις που θα μας φέρουν στις 15 Μαρτίου 2019. Πραγματοποιείται η κατάθεση τεχνικών και οικονομικών προσφορών και η μεγάλη έκπληξη είναι η απόσυρση του σχήματος ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”.
Η κίνηση γίνεται ύστερα από εκτίμηση των δεδομένων και πιστεύοντας ότι ο διαγωνισμός δύσκολα θα προχωρήσει λόγω συνθηκών. Το σχήμα της Μυτιληναίος έχει προσφύγει στο ΣτΕ. Η εταιρεία έχει επικαλεστεί ως πρόσθετο λόγο την ύπαρξη του κατασκευαστικού καρτέλ και τον αποκλεισμό των εταιρειών που αναμείχθηκαν σε αυτό. το ΣτΕ έχει προσφύγει εκ νέου και η εταιρεία ΑΤΕΣΕ επικαλούμενη τον ίδιο λόγο στον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
Η εξέταση των φακέλων ξεκινά με τη μάχη μεταξύ των σχημάτων ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A. και ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.
Οι εκλογές του Ιουλίου φέρνουν αλλαγή κυβέρνησης. Ο νέος Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, γρήγορα προκρίνει την συνέχιση του διαγωνισμού. Τελικά στις 31 Ιουλίου η Αττικό Μετρο Α.Ε., στέλνει τα αποτελέσματα των τεχνικών προσφορών στα δύο σχήματα. Πλέον έχουμε μπει στην τελική ευθεία. Απομένει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και η ανάδειξη του αναδόχου του μεγάλου συμβολαίου.
Η εκτίμηση είναι ότι η υπογραφή της σύμβασης θα πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ

Η Νέα «4η» Γραμμή του Μετρό, είναι το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ) καθώς το αρχικό της κόστος έχει υπολογιστεί σε 1,45δισ.ευρώ και αν προσθέσουμε και τον ΦΠΑ τότε φτάνουμε στα 1,8δισευρώ. Η κάλυψη από το ΕΣΠΑ φτάνει το 75%, που θεωρείται ποσοστό ρεκόρ. Είναι επίσης το έργο με τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ καθώς θα φτάσει στο ποσό των 450εκατ.ευρώ.
Το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 είναι επίσης το μεγαλύτερο αυτοτελές έργο Μετρό όλων των εποχών για την Ελλάδα ξεπερνώντας σε κόστος εκείνο της κατασκευής των πρώτων τμημάτων των γραμμών 2 και 3 και εκείνο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η διάρκεια του έργου είναι 96 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2020.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΝΕΑ «ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ» ΓΡΑΜΜΗ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Η νέα Γραμμή 4 ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ θα καλύψει κυρίως πυκνοκατοικημένες περιοχές του Δήμου Αθηναίων (9 σταθμούς) και των πέριξ Δήμων. Θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι και περνώντας από Κυψέλη, Γκύζη, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Ιλίσια και Ζωγράφου θα καταλήγει στο Γουδή. Θα έχει μήκος 12,9χλμ και θα περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς. Στη σύμβαση περιλαμβάνεται και η προμήθεια 18 υπεραυτόματων συρμών που θα κινούνται χωρίς οδηγό. Σταθμοί Ανταπόκρισης θα είναι οι Σταθμοί: Ακαδημίας (με στ.Πανεπιστήμιο-Γραμμή 2), Ευαγγελισμός (με Γραμμή 3). Στην Ακαδημία θα υπάρχει συνδετήρια υπόγεια διάβαση που θα ενώνει τη Γραμμή 4 με τη Γραμμή 2. Για την κατασκευή θα χρησιμοποιηθούν 2 Μετροπόντικες (ένας σε κάθε άκρο) για να συντομεύσει ο χρόνος διάνοιξης, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για τρίτο εφόσον κριθεί απαραίτητο.
Η γραμμή 4 θα κατασκευαστεί με πιο μοντέρνα χαρακτηριστικά, θα υπάρχει μία σήραγγα διπλής κατεύθυνσης, όλοι οι σταθμοί θα είναι πλάγιοι, όμως θα διαθέτουν συρμούς υπεραυτόματους που θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό ενώ θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες οι οποίες θα ανοίγουν μόνο όταν ο συρμός θα έχει φτάσει και θα έχει ακινητοποιηθεί.
Θα κατασκευαστούν οι παρακάτω σταθμοί:
1.Σταθμός ‘Άλσος Βεΐκου, Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων, 2.Σταθμός Γαλάτσι, Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου, 3.Σταθμός Ελικώνος,
4.Σταθμός Κυψέλη, Πλατεία Κυψέλης,
5.Σταθμός Δικαστήρια, Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη,
6.Σταθμός Αλεξάνδρας, Διασταύρωση Αλεξάνδρας και Μουστοξύδη,
7.Σταθμός Εξάρχεια, Πλατεία Εξαρχείων,
8.Σταθμός Ακαδημία, Διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα, 9.Σταθμός Κολωνάκι, Πλατεία Κολωνακίου,
10.Σταθμός Ευαγγελισμός, Διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου,
11.Σταθμός Καισαριανή, Διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως,
12.Σταθμός Πανεπιστημιούπολη, Εθν. Αντιστάσεως, 13.Σταθμός Ιλίσια, Πλατεία Κύπρου,
14.Σταθμός Ζωγράφου, Πλατεία Γαρδένια, 15.Σταθμός Γουδί, Πλατεία Ελευθερίας.
15.Σταθμός Γουδή, Πλατεία Ελευθερίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα